Sähköauto-listan keruu alkuun

tammikuu 25, 2008


My Electric Car blogin innoittamana alan keräämään itselleni listaa sähköautoehdokkaista, joita pidän todennäköisinä menestyjinä ja joilla näen mahdollisuuksia saapua myös Suomen markkinoille. Pian. Asetan keulille heti kättelyssä jo kehumani Mitsubishin i MiEV:n. Miksi? Minulla on näppituntuma sen olevan ensimmäisten Suomeen saapuvien sähköautojen joukossa, sillä:

  1. Saapuu Eurooppaan 2009,
  2. Mitsubishi pystyy tuottamaan sen verran isoja volyymeja, että luulisi niistä muutama tännekin saatavan,
  3. Se on jo täydessä tuotannossa ja myynnissä Jaappanissa,
  4. se on edullinen: hinta on 12 000 € luokkaa (ei paha),
  5. se on 5-ovinen,
  6. se yltää 120 km/h nopeuteen (mikä ei ole ollenkaan yleistä sähköautoissa),
  7. sillä on ruuhka-Suomeen riittävä ajoetäisyys yhdellä latauksella: 160 km ja
  8. myönnettäköön vielä, että muotoilukaan ei ole sieltä pahimmasta päästä.

Okei, on asioita jotka minua arveluttavat Mitsu i MiEV:n kohdalla. Nimittäin miten se reagoi Suomen oloihin? Mitä teiden suolaus tekee hieno-teknisille ominaisuuksille? Entä kuinka paljon 160 km ajoetäisyys tippuu talven lipsuvissa ja sisälämmitystä edellyttävissä keleissä (lämmitys imee sähköä!)? Mutta tämä onkin se ainoa tekijä ja mainittakoon että kilpailijoilla on vielä paljon enemmän ”mutta”-tekijöitä selvitettävänään.

Preferoin seuraavien kriteerien mukaan:

    1. minä vuonna auto tulee varmuudella Eurooppaan ja todennäköisemmin siten myös Suomeen,
    2. on mahdollista tuottaa nopeasti massatuotantona,
    3. missä vaiheessa kehitystä auto on piirrustuspöydältä kuluttajien ajettavaksi,
    4. hintaluokka on ”järkevä” suhteessa auton toimintakykyyn,
    5. pystyy vähintään 120 km/h huippunopeuteen ja
    6. ajomatka yhdellä latauksella vähintään 150 km ympäri vuoden.

      Kehitän kriteeristöä sitä mukaa kuin huomaan tarpeelliseksi. En lähde näitä painottamaan, mutta nopea saatavuus on ratkaisevaa, sitten hinta, toimintakyky jne. Ehkä viimeisimpänä kriteerinä on sitten vaakakupissa saanko oman iPod-soittimeni ladattua ko. autossa. 🙂

      Kaikki suorituskyvyltään rajoittuneet, kuten NEV-autot tai ”oudot” kuten 3-pöyräinen Xebra jäävät kättelyssä listaamatta. Samoin kalliit Übercoolit ja pienien valmistuserien superautot kuten Tesla Roadsterit ovat toiveunia listalleni. Hybridit pääsevät listalleni vain, jos ne pystyvät vähintään 150 km latauksella ympäri vuoden. Tikullakaan en koske vety- tai biodiesel- mukamas ekoautoihin. Seula on tiukka. Niin idealisti en ole, että suostuisin tinkimään auton käytön perustarpeista (doh, miksi muuten sitä hankkisin). Tai taipuisin joihinkin hassuttelukonsepteihin kuten oheinen Aptera. Turha onkaan, koska nämä eivät Suomen markkinoille saavu. Pienestä kansakunnasta ei löydy tarpeeksi hassuttelijoita/idealisteja, jotta markkina syntyisi ja hassuja autoja kannattaisi tuoda.

      Mainokset

      Vastaa

      Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

      WordPress.com-logo

      Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

      Twitter-kuva

      Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

      Facebook-kuva

      Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

      Google+ photo

      Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

      Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

      %d bloggers like this: