Ympäristöteknologia-juna meni jo, Suomi jäi laiturille

tammikuu 25, 2008


Ajatusleikki: miksi Suomessa ei voisi yhtä hyvin olla sähköautotuotantoa siinä missä nyt naapurimaa Norjassakin? Kokkapuheita riittää tähän aikaan siitä, kuinka Suomi rupeaa panostamaan ympäristöteknologiaan. Mutta mihin? Tuuli- ja aurinkovoimassa ollaan jo menetetty aiempi etumatka ja ollaan jo pahasti jäljessä. Onhan niitä tapoja kehittää ympäristöteknologiaa, mutta onko näyttävämpää tapaa tehdä se kuin sähköauto? Siinä kuitenkin yhdistyy monta ympäristöideologiaa tukevaa teknistä innovaatiota.

Okei, Suomen autoteollisuus voisi elää nyt uutta renessanssia jos vain oltaisiin tähän Akseli Gallen-Kallelan posteri Bil-aktie-bol autovalmistajalle 1907mahdollisuuteen herätty. Suomessa on autonvalmistusperinne vielä elossa ja sitä tekohengitetään Uudessakaupungissa milloin tekemällä Porchea, milloin Ladaa. Miksei hyvin voitaisi polkaista täysin suomalaista autotuotantoa käyntiin? Elcat oli 90-luvun menetetty mahdollisuus, varmasti tämän huomasivat monet sähköautojen kehitystä tarkemmin seuranneet. Suomalainen Elcat tuotti Postille Subarun pakettiautonrunkoisia sähköautoja, kunnes Subaru lopetti runkojen toimittamisen ja Postinkin kiinnostus taisi lopahtaa. Näiden ajoetäisyys (80 km) ja huippunopeus (90 km/h) oli vielä kehittymättömän akkutekniikan vuoksi alhainen, mikä esti peruskuluttajia hankkimasta autoa. Nykyinen Litium-ionipohjainen akkuteknologia tosin antaa jo nyt moottoritienopeuksia ja 100-200 km ajoetäisyyksiä. Riippuen kuinka kevyestä autosta on kyse.

Moni sähköauto-firma on aloittanut rakentamalla NEV-autoja (Neighbourhood Electric Vehicle), joiden huippunopeus on rajoitettu 40-50 km/h ja ajoetäisyys parhaimmillaan 50-70 km luokkaa per lataus. NEV-autoja ovat esim. Zenn, Dynasty ja Reva. Reva/G-Wiz on noussut suureen suosioon etenkin Lontoossa. Ajatella jos tällä hetkellä Suomen suuripäästöiset ja suositut mopo-autot olisivatkin juuri huippunopeus-rajoitteisia ja Suomessa tuotettuja NEV-autoja? NEV on helppo tapa päästä vauhtiin, koska siltä ei edellytetä kallista törmäystestaamista ym. henkilöautoilta edellytettäviä turvaominaisuuksia.

Suomenhan pitäisi olla pullollaan Nokialla ja IT-buumilla rikastuneita potentiaalisia sijoittajia? Katsokaa nyt vaikka sähköautojen kansikuva-auto Tesla Roadsteria rahoittamassa ja kehittämässä ollut Elon Muskia. Hän rahasti myymällä PayPal:n ja parhaillaan lupaa kaivaa syvälle taskuihinsa, jos Roadsterin luvattu toimitusaika lipsuu. Jaakko Rytsölä on ilmeisesti hukannut rahansa, mutta Jorma Ollila oletko kuulolla???

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: