Sähköauto 2.0 -hanke

tammikuu 28, 2008


Ilokseni huomasin, että kun metsään huutaa niin sehän vastaa. Nimittäin Santeri vihjaisi minulle juuri kasatusta suomalaisesta sähköauto-harrastajien yhteisöstä. Siellä innostus näyttäisi olevan ehkäpä omaanikin korkeammalla tasolla. Erinomaista!
Pidän tärkeänä tällaisia hankkeita, joilla on potentiaalia kerätä julkisuutta ja siten nostaa yleisön kiinnostusta sähköautoihin. Siis luoda niille markkinat. Näen tärkeänä, että sähköauto saapuisi suurien massojen ulottuville. Myös siitä itsekkäästä syystä, että lukeudun tähän massaan. Vaikka niin haluaisinkin, en kuulu siihen kärkiryhmään joka rupeaa rakentamaan ja tuunaamaan sähköautoja. Mutta me massat siis tarvitsemme tätä kärkiryhmää, jonkunhan on aurattava latua?
Toiminnan tavoitteeksi on (luettu 28.1.) määritelty:
…saattaa kohtuuhintaisia ja toimivia sähköautoja kaikkien halukkaiden saataville sekä edistää samalla merkittävästi sähköautojen tuloa liikenteeseen.

Tämä on juuri se ainoa oikea tavoite, josta olen ”massan edustajana” samaa mieltä.

Hankkeen toteutustavasta on todettu seuraavaa:

  • Selvitetään minkälaiselle sähköautolle löytyy eniten kannatusta (korimalli, ominaisuudet jne.).
  • Haetaan suosituimmalle autotyypille vähintään 500 ostajaehdokasta.
  • Toimitaan ostajien edustajana ja toteutetaan autojen hankinta ryhmäostona.

Tässä alan jo huomata selvästi kyseessä olevan kärkiryhmä, sillä 500 vaikuttaa aika pieneltä määrältä. Lisäksi auto voi olla:

  • suomalaisten sähköauto-osaajien polttomoottoriversiosta muuntama
  • start-up sähköautovalmistajien toimittama (esim. Think, Cleannova)
  • suurten autonvalmistajien toimittama

Tämä kuitenkin luo minuun toivoa: voisiko hankkeen kautta saada tilattua suurilta autonvalmistajilta valmiita sähköautoja? Ja minä saisin himoitsemani Mitsubishin iMiEV:n?

Kuitenkin pian lähtökohdaksi tarkennetaan konversio eli polttomoottoriauton muuntaminen omana käsityönä sähköautoksi. Tämä viimeistään lyö lukkoon sen, että hankkeen keskeinen anti tulee näin massan edustajan näkökulmasta olemaan sähköautojen PR-työ. Ei se huono tavoite ole. Omasta näkökulmastani kuitenkin sähköautoja saataisiin huomattavasti nopeammin maanteille, jos niitä alettaisiin tuomaan Suomeen suurten valmistajien toimesta heti kun ne saapuvat Euroopan markkinoille. Voisiko kyseinen yhteisö tarkentaa toimintatapaansa myös tämän lähestymistavan suuntaan? Voisiko se kerätä adressia tms. autonvalmistajille, jolla osoitettaisiin kysynnän olemassaolo? Vaikka Suomi onkin pieni markkina autonvalmistajan näkökulmasta niin voisiko meidät lanseerata ”first adopter” kansakuntana ja siten houkutella käyttämään Suomea testikenttänä? Eivätkös Castells ja kumppanit aikanaan jotain sen suuntaista todenneet, kun suomalaiset olivat nopeita Nokian kännykän käyttöönottajia?

Mainokset

Yksi vastaus to “Sähköauto 2.0 -hanke”

  1. Kiitos hankkeen huomioimisesta blogissa!

    Ihannetilanteessa hanke tekee tosiaan yhteistilauksen 500 sähköautosta suurelle autovalmistajalle ja saa ne toimitettuna kohtuuajassa ja -hintaisina. Tätä ei ole lainkaan poissuljettu.

    Konversio/päivitys polttomoottoriautosta on valittu lähtökohdaksi, sillä se on tällä hetkellä realistisin tapa saada aikaan laadukas auto sopuhintaan. Tällainen päivitys tilattaisiin toimittajalta, joka pystyy toteuttamaan sen sarjatyönä.

    Parhaimmillaan konversiokitti on akkuineen päivineen yksi teollisesti valmistettu moduuli, joka nostetaan polttomoottorin tilalle ja pultataan samoihin kiinnityksiin. Tällaisen kitin asentaa muutamissa tunneissa.

    Hankkeen yksi tavoitteista on nopeuttaa sähköautojen laajamittaista markkinoilletuloa. 500 autoa on ehkä alkuksi pieni määrä, mutta toteutuessaan asettaa autoteollisuuden ja -myyjät ”vähäpäästöisine” polttomoottoriautoineen outoon valoon.

    Hanke etenee seuraavaksi niin, että keräämme pian julkistettavalla kyselyllä tietoa toivotusta sähköautotyypistä (korimalli, ajomatka, hinta ym.) ja päätämme sen perusteella 500 ensimmäisen (!) auton speksit. Näiden pohjalta lähestymme alan toimijoita sekä koti- että ulkomailla.

    Kyselyn pitäisi olla esillä saitilla jo muutaman päivän kuluttua!

    Santeri Lanér
    Sähkoautot.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: