Sähköauton konversiostrategia antaa mahdollisuuden sumuttamiseen?

helmikuu 14, 2008


Juuri nyt usea kovaan nousukiitoon pyrkivistä aloittavista sähköautofirmoista on paljastumassa täydeksi sumutukseksi. Tämä ”vaporware” eli olemassa olevaksi väitetty sähköautotuote, jota kukaan ei kuitenkaan ole nähnyt on paljastumassa todelliseksi strategiaksi mm. Spark-EV:n (huomaa oheisen Spark-EV Zotye:n pakoputki!) ja LionEV:n (LionEV konversioi alemman kuvan Ford Escapea) kohdalla. Katso tarkemmat tiedot näistä malleista sähköautolistalta. Kyseessä on siis samantyylinen huijausyritys, millaisena monet muistavat myös ”Riot on!” -elokuvassa viihdyttävästi esitellyn dot-com firman lyhyen lennon. Näissä kummassakin on ollut toimintatapana olemassa olevan polttomoottoriautomallin konversio sähköautoksi. Konversio on myös kyseenalaisen ZAP Electric Cars:n menettelytapa, joten ko. strategia on siis hyvin altis käytettäväksi vaporware bisneksiin. Strategia edellyttää monia pieniä järjestelyjä sillä rahoitusta on kerätty pienistä puroista, osat eri toimittajilta ja kokoaminen tehdään siellä sun täällä. Myös epäselvyys firmojen omistajista (ks. koskien LionEV ja Spark) ja hankkeiden vetäjistä ei ole auttanut. Vasta viimeaikoina on paljastunut asialla olleen aiemmista petoksista epäiltyjä tai tuomittuja huijareita. Paholainen piilee yksityiskohdissa, jotka helposti jätetään kertomatta: turha niillä on rasittaa yleisöä. Tavallista näille on myös, että markkinoille saapuessa automallit räjäyttäisivät pankit ollessaan hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan ylivertaisia. Siis jos ne olisivat olemassa. Lue lisää vaporwaresta alta. –>

Siis juuri nyt näitä vaporware-firmoja alkaa paljastua nopeaan tahtiin. Yhden paljastuessa tippuu myös loppujenkin uskattavuus ja ovat siten joutuneet kaikki lyömään lisää löylyä. Onko sattumaa, että LionEV (ks. ABG:n uutinen ja Spark-EV (ks. ABG) ovat suurinpiirtein samoihin aikoihin toimittamassa autoja? Yrittävät pitkittää rahansaantiaan peittämällä valheen vielä suuremmalla valheella? Tämä taktiikka on meille suomalaisille tuttu menneiltä vuosilta sosialistisesta naapurimaastamme, mutta näyttäisi toimivan hyvin kapitalistisessakin maailmassa. Sumuttaminen on ollut ilmeisen tuottoisaa, sillä nämä firmat ovat olleet pystyssä jo useita vuosia. Vai olisiko liikkeellä ovelat amerikkalaisten öljy- ja autojättien edustajat, jotka luovat Interwebbiin disinformaatiota? Ehkä ei pidä olla ihan näin vainoharhainen… Kannattaa kuitenkin muistaa nyrkkisääntö: jos se kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin se myös todennäköisesti on.

Toimintatavan selkeys, avoimuus hankkeen etenemisestä ja puitteista (rahoitus, aikataulut, sopimukset, toimittajat, kuvat autosta, työtiloista, testiajoista jne.) sekä erityisesti avoimuus sen puuhamiehistä ovat siis tärkeitä kriteereitä mitä tahansa sähköauto-konversiohanketta arvioitaessa. Uskottavuus on tärkeää ja mielellään informaatiota tulisi olla liikaa kuin liian vähän. Tosin lehdistötiedotteiden laatiminen jopa toimistovälineiden hankinnasta taas vähentää uskottavuutta (tämä on ollut Spark:n strategiana). Se on juuri nyt tärkeämpää kuin aiemmin, kun kupla on samaan tyyliin puhkeamassa kuin IT-alan kohdalla aiemmin. Tärkeää se on nyt opitun perusteella, etenkin konversio-strategialla liikkeellä oleville hankkeille. Huomioin tämän entistä tarkemmin sähköautolista-arvioinneissani.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: