Sähköauto 2.0 Corolla EV (farmari)

maaliskuu 10, 2008


Suomalainen Sähköauto 2.0-hanke etenee rivakkaan tahtiin ja ensimmäiset prototyyppi-mallit ovat valmisteilla. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille jo kuluvan vuoden 2008 aikana. Korimalliksi valikoitui Toyota Corolla, sillä norjalainen Enviro Elbilsalg kustantaa ko. mallista tehtävät prototyypit. Corolla ei kuitenkaan välttämättä ole ainoa korimalli, jota hanke tulee konvertoimaan. Minulle sillä ei olisi väliä vaikka hanke vain Corollaa konvertoisikin, kunhan hinta on sopiva. Jotkut hankkeen asiakkaat kuitenkin halunnevat näyttävämpiin koreihin tehdyt autot (Golf, BMW?), joten tarjontaa pitää olla. Toisaalta jos löytyy Corollaakin halvempi korivaihtoehto (mm. Skoda Octaviaa oli joku sivuilla ehdottanut) niin siitähän olen taas minä välittömästi kiinnostunut. Hinnasta ei vielä ole muuta tietoa kuin mitä kyselyssä ohimennen mainittu 25-27 000 € 150 km ajomatkaiselle sähköautolle. Edelleen toivon saataville tulevan mallin, joka olisi 20 000 € maastossa tai mielellään se alle. Lue lisää alta –>

Kyseisen mallin tavoiteominaisuudet ovat:

  • ajokapasiteetti: 150 km (lisäakustolla 300 km)
  • korityyppi: valittavissa (sedan/hatchback/farmari)
  • jarrut: auton alkuperäiset + regeneroivat
  • turvalaitteet: auton alkuperäiset
  • väri: valittavissa
  • varustelutaso: valittavissa
  • ajotietokone: vakiona
  • suorituskyky: polttomoottoriversiota vastaava

Corolla- ja muidenkin mallien ominaisuudet päivittyvät tänne prototyypin testauksen myötä ja seuraankin tilannetta silmä kovana. Kiinnostavaa on mm. pitääkö 150 km ajokapasiteetti kutinsa moottoritiellä ajettaessa, jolloin kaupunkiajossa se olisi 150+ km regen-jarrujen ansiosta. Näinhän ei ollut Mitsubishi i MiEV:n kohdalla. Tähän on myös Th!nk herännyt ja lupaileekin Ox-mallillensa 200 km kapasiteetin nimenomaan myös moottoritie-ajossa.

Mahdollisuus lisäakustoon herauttaa veden kielelle, monestakin syystä. Jos nyt olen ymmärtänyt asian oikein niin minulle syitä on kaksi, 1) pystyn auton halvemman mallin hankintaan, jos hinta lisäakustoisella karkaa käsistä ja 2) voin myöhemmin kuitenkin päivittää autoni lisäakustolla 1-2 vuoden päästä kun olen säästänyt siihen rahaa (säästän mm. paikallisbussimaksuista, eläen toivossa että myös sähköauton verohelpotus toteutuu). Toisekseen akkujen hinnat saattavat laskea tässä ajassa, jolloin päivittämisestä koituvan lisätyön hinta kuolettuisi. Heti kun saan 300 km kulkevan niin alan säästää junamatkoista, kiinnostavaa tulee olemaan minkälaisia työmatkakorvauksia oman sähköauton käytöstä tällöin saisi! Olen projektin UKK-sivua lukemalla ymmärtänyt (nyttemmin se on poistettu)(siirretty tänne), että tämä lisäakkuoptio on mahdollista farmarimallissa. Siinä kun on enemmän tilaa myös akuille. Tämä sopii minulle.

Hinnasta ei ole vielä siis tarkkaa tietoa, mutta lupaavalta näyttää. Tämä näkyy nyt myös hankkeen auton sähköautolistan sijoituksessa. Autoa valmistetaan 500+ kappaletta, mutta koska kaikki tulevat saataville Suomeen niin massatuotantovaatimus ei ole niin kriittinen. Mitsubishi pitää tosin vielä paalupaikkaa, pelkästään koska siitä on saatavilla enemmän tietoa. Tilanne voi siis muuttua.

Vaikka aiemmat havaintoni konversio-strategialla liikkeellä olleista hankkeista eivät olleet mairittelevia, voin ilokseni huomata tähän mennessä Sähköauto 2.0 hankkeen välttäneen pahimmat karikot. Totesin mm.:

”Toimintatavan selkeys, avoimuus hankkeen etenemisestä ja puitteista (rahoitus, aikataulut, sopimukset, toimittajat, kuvat autosta, työtiloista, testiajoista jne.) sekä erityisesti avoimuus sen puuhamiehistä ovat siis tärkeitä kriteereitä mitä tahansa sähköauto-konversiohanketta arvioitaessa.”

Hankkeen sivustoa ja muutakin viestintää seurattuani on projekti onnistunut näillä kriteereillä arvioituna hälventämään huoliani. Jos tällä hetkellä ainoa huoleni on, että hankkeen sähköauto olisi tarpeeksi edullinen hankittavakseni niin sen pitäisi jo kertoa jotain…

Edit 11.3.2008

Hankkeen julkaisema lehdistötiedote paljastaa Corolla EV:n 150 km ajokapasiteettisessa mallissa tavoitehinnaksi uutta polttomoottoriautoa vastaavaksi eli 22-24 000 €. 300 km ajokapasiteettinen on puolestaan 7 000 € kalliimpi. Hinta on suurinpiirtein vertailukelpoinen polttomoottoriautoon, jos joustaa alemman ajokapasiteetin suhteen. Siten olen valmis katsomaan kristallipalloon ja toteamaan ostajia varmasti löytyvän lisää nyt ilmoittautuneen 600 kiinnostuneen lisäksi.

Omalta osaltani asia on epävarmaa, sillä vielä autottomana alkusatsaus kipuaa melko suureksi. Myöhemmin aika pian välttämättöksi tulevan lisäkapasiteetin hankinta nostaa hinnan jo sellaiseksi, että näkymiä lisäkustannuksen alenemiseen tulisi löytyä 1-2 vuoden päästä. Muussa tapauksessa lisähankinta karkaa vielä kauemmaksi ja siten tässä vaiheessa alemman kapasiteetin auton hankinta ei kannattaisi. Täytyy vielä ”maistella” tätä Corolla-asiaa, mutta toivoakin on: muitakin malleja on luvassa. Voisiko esim. Skoda Octavia konversio tuoda hintahelpotusta?

2 vastausta to “Sähköauto 2.0 Corolla EV (farmari)”

  1. Hei,

    mukava lukea kommentteja hankkeesta! Yhteisöllisyydessä on tosiaan omat puolensa ja yksi niistä on, että ketterästi vaihdoimme hankkeen nimeä ohi konsernijohdon. Sähköauto 2.0 – hanke on nyt Sähköautot – Nyt! -hanke.

    Koitetaan itsekin pysyä nimissä ja menossa mukana, eli samassa veneessä mennään!

    Ensimmäistä sähkö-Corollan protoa vesi kielellä odottaen,

    Santeri

  2. Ja sähkö-Corolla on nyt ilmeisesti nimetty eCorollaksi. Jokokohta saisi projektin hang-around jäsenistölle tietoa lisäinformaatiota proton edistymisestä? Foorumi on sen suhteen viimeaikoina hiljentynyt, joten jotain tietopläjäystä voisi olla kenties luvassa… tänään on muuten kuun viimeinen päivä lähettää huhtikuun Sähköautot-Nyt projektin sähköposti-uutiskirje.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: