Sähköautojen ajokapasiteettien problematiikkaa

maaliskuu 19, 2008


Monet sähköautonvalmistajat ilmoittavat tuleville autoillensa tavoiteajokapasiteetit, ts. kuinka monta kilometriä auton odotetaan kulkevan latauksella. Yleensä nämä tavoitteet on myös saavutettu, mutta viime aikoina epäselvyydet ovat lisääntyneet. Ensisijainen syy on tarkentuneet ajokapasiteetin mittaustavat, toissijainen on valmistajien into lyödä pöytään parhaimman kapasiteetin omaava malli. Todellisuudessa tavoitetut ajokapasiteetit ovat siis tupanneet olemaan optimistisia ja niitä on jouduttu hilaamaan alaspäin.

Ensimmäisenä tämän on kokenut Mitsubishin i MiEV, josta jo kerroin aikaisemmin. Paljastuessaan asia on autonvalmistajalle vähintäänkin nolo. Nyttemmin ilmoitettu ajokapasiteetti on tippunut ennestään, sillä viimeisin ajokapasiteetti on 80 mailia (130 km) aikaisemman 100 mailin sijaan. Jos tällainen auto päätyy markkinoille, en edes harkitse sen ostamista. Sama koskee muitakin malleja, jotka eivät yllä asettamiini rajoihin. Näistä yksi oli vähintään 150 km olosuhteista riippumaton ajokapasiteetti. Mielestäni tämä ei ole kohtuutonta; auton täytyy vastata tarpeita.

Norjalainen Th!nk on reagoinut tähän ajokapasiteettien ilmoitustapojen turbulenssiin ja rehdisti ilmoittaa Th!nk Cityn kulkevan:

  • Range IEC* 170km (summer tires, heater off)
  • Range FUDS** 180km (summer tires, heater off)
  • Range EU UDC*** 203km
  * European standard for calculating range of electrical cars
** American standard for calculating range of electrical cars
*** Range during city driving only
 

Nämäkin ovat hyvin suuntaa antavia, sillä ne eivät suoraan kerro miten pitkälle autolla voin ajaa Suomen olosuhteissa. Näitä ovat maantieajo talvella: 100 km/h lämmitys päällä ja kesällä: 120 km/h ilmastointi päällä. Kaupunki tai taajama ajo-olosuhteet ovat tässä yhdentekeviä, koska niissa ajokapasiteetti on helppo tavoittaa (hidasta ajoa ja paljon regeneratiivista jarrutusta). Jos siis tiedän auton pystyvän yhtäjaksoisessa maantieajossa kesällä ja talvella vähintään 150 km matkaan niin se tulee pääsemään sähköautolistalleni. Odotettavissa siis on listalta pudotuksia jo sinne päässeille autoille sitä mukaan kun tarkempaa tietoa saan.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: