Suomen on jo kiire profiloitua sähköautojen markkina-alueeksi

maaliskuu 22, 2008


Sähköautonvalmistajat ovat ikävä kyllä huomaamassa sen, minkä jo sähköautosta unelmoiva tietää: Suomi EI OLE sähköautoystävällinen maa. Tesla on katsastamassa EU-alueen markkinoita, minne ensimmäisenä voisi tuoda Tesla Roadsteria myyntiin. Pohjoismaat -Norja, Ruotsi ja Tanska mainitaan hyvin sähköautoiluun kypsyneinä maina. Tesla ei Suomea tähän listaan sisällytä. Eikä se ole ihme, kun Fortumkaan ei ensisijaisesti tee kehitystyötä kotimaassaan.  Jos tämä on oireellista sähköautonvalmistajien piirissä niin ei kyllä hyvä heilu: saatamme joutua odottelemaan sähköautoherkkuja vielä vuosia niiden Eurooppaan saapumisen jälkeen. En siis ole vain puhaltanut kuumaa ilmaa korostaessani suomalaisen sähköautoilun edistymisen edellyttävän tämän hetkistä laajempaa tukea ja kehitystyötä, joiden kautta Suomi näyttäytyisi sähköautonvalmistajille vetovoimaisena maana.

Sähköauton etuja en ole kummemmin jaksanut rummuttaa, sillä ne ovat hyvin selvillä ja tästä on myös hyvin tietoa saatavilla. Aiheesta voi lukea myös kirjoja tai katsoa elokuvia. Kuitenkin avainhenkilöiden aktiivinen sokeus sapettaa, erityisesti mitä tulee ilmastotalkoisiin. Vuotoksen allasta ynnä muita mätäkuun juttuja markkinoidaan nyt vaihteeksi ilmastokysymyksellä ja happea hukataan kyseisten asioiden käsittelyyn. Motiivit ovat edelleen jossain aivan muualla kuin itse asiassa. Suomen ilmastotalkoot olisi nopeasti ratkaistu (ja halvalla), jos tieliikenteen hiilidioksidiemissioita onnistuttaisiin nollapäästöisellä sähköautoilulla karsimaan. Ilmastomuutos.org -sivustolla on mainittu Suomen tieliikenteen kattavan maamme hiilidioksidipäästöistä yli 90 %. Sivusto listaa mm. yhdyskuntasuunnittelun ja liikenteen vähentämisen tärkeimmiksi keinoiksi vähentää hiilidioksidipäästöjä. Miksi ei samantien yritetä ratkoa muita ikuisuuskysymyksiä, kuten miten lopettaa kaikki maailman sodat? Nehän ovat myös massiivisia hiilidioksiemission lähteitä. Eikä mainintaa sähköautoilusta, joka olisi realistinen ja nopea ratkaisu. Jopa kaukana tulevaisuudessa oleva vetyautoilu saa sivustolla huomiota.

Vielä lopuksi oheinen VTT:n kuva (klikkaa kuvaa, aukeaa ikkunaan). Jos siis mennään näillä edellä mainituilla strategisilla ratkaisuilla VTT ei näe vuoteen 2025 mennessä merkittäviä vähennyksiä liikenteen hiilidioksidipäästöissä. Kukin voi itse arvuutella mihin suuntaan käyrä kaartuisi jos tieliikenteessä alkaisi nollapäästöinen sähköautoilu lisääntyä….

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: