Tapoja maksimoida ja selviytyä sähköauton ajokapasiteetin kanssa

huhtikuu 16, 2008


Kukin asettaa itsellensä tietyt raamit, millaiset ominaisuudet sähköauton tulisi omata. Tämän blogin yhtenä tarkoituksena on ollut auttaa selventämään omaa käsitystäni omista tarpeistani ja millainen sähköauto ne täyttäisi. Ja siinä sivussa avustaa itseni lisäksi myös satunnaisia lukijoita ymmärtämään mitä elämä sähköautojen maailmassa tulee olemaan.

Koska olen huomannut että parhaimmassakin tapauksessa näköpiirissä olevat sähköautomallit jäävät niukin naukin niille asettamistani raameista -erityisesti ajokapasiteettikysymyksen (150 km, 120 km/h ajossa) osalta, niin listaan tähän muutamia keinoja millä ajokapasiteettia voi kasvattaa. Siis joko omakätisesti tai sähköautojen valmistajien toimesta. Tässä vaiheessa tarkkailen siis jälkimmäistä.

Toki jo nyt on Sähköautot -Nyt! hankkeen toimesta tiedossa ominaisuuksiltaan riittävä malli, mutta sen hinta ei ole itselleni kohtuullisena pitämäni ~20 000 €. Ohessa siis keinoja maksimoida ajokapasiteettia tuunaamalla ja käyttötavoilla. Lue alta lisää –>

Tuunaaminen

Automalli

On eduksi mitä virtaviivaisempi ja kevyempi auto on: sitä vähemmän voitettavaa ilmanvastusta ja liikkeelle saatavaa massaa. Toisaalta jos auto on liian pieni, ei siihen mahdu tarpeeksi ajokapasiteettia antavia akkuja. Monen vanhan liiton edustajan mielestä on varmaankin häväistys valita 80-luvun klassikkosportti sähköistettäväksi, mutta juuri niin monet harrastelijat ovat toimineet. Sähköauton potentiaalista näkee siis yllättävän paljon pelkästään jo sen ulkonäöstä.

Energiasäästörenkaat

Mm. Continental ja Michelin tarjoavat uutuutena ainakin energiaa säästäviä kesärenkaita, jotka hankkimalla ja niiden paineet optimaalisena pitämällä saavuttaa xxx km lisää ajokapasiteettia. Tämä oletettavasti kertautuu suhteellisesti nimenomaan moottoritieolosuhteissa, mikä on juuri sitä mitä tarvitaankin.

Aero-paketit

Tuskin olivat EV1:n takapyörät piilossa vain näön vuoksi? Saman ovat huomanneet myös sähköautoharrastelijat ja erilaisia aero-paketteja on jo nähty, joilla saadaan merkittäviä määriä lisää ajokapasiteettia. Ajettaessa moottoritienopeuksilla energiaa kuluu juurikin ilmanvastuksen voittamiseen, joten tehokas aeropaketti auttaa ajokapasiteettia juuri oikeassa olosuhteessa. Tuleepa sähköautosta vetävämmän näköisempikin modattuine eturistikoineen, etuspoilereineen ja siipineen (jos takapyörän kupuja ei lasketa).

Tuulilasinpyyhkimet

Niin oudolta kuin se vaikuttaakin, niin GM Volt -hybridiä kehittävä tiimi huomasi tuulilasinpyyhkimien nielaisevan paljon akkutehoja. Tiimin tarkoituksena onkin nyt ollut myös kehittää sellasia pyyhkimiä, jotka ovat energiapihejä. Riittääkö tähän erilainen pyyhkinmateriaali vai meneekö sitten paketti uusiksi pyyhkimen moottoreista lähtien -siitä en tiedä.

Omat käyttötavat

GPS-järjestelmä

Ajettaessa pidempiä matkoja ollaan yhä enemmän sähköautoja tukevan infrastruktuurin varassa, joita tarjonnevat siis ensimmäisenä ABC-asemat. Tosin eri akkuteknologiat kestävät jatkuvaa pikalatailua vaihtelevasti, tämän hetkiset mitä ilmeisimmin myöhemmin tulevia huonommin. Mutta mm. Th!nk on luvannut älykkäitä V2G-järjestelmiä vakiona autoihinsa, joilla voi seurata mistä löytyy lähin latausasema. Tämän voi tehdä myös itse hankkimalla GPS-navigaattorin ja päivittämällä siihen asemien sijainnit. Oletuksena navigaattori voisi aina tarjota ajomatkan lähimpään latauspisteeseen, jonne ajaja varmistaa ainakin selviytyvänsä sen hetkisellä akun latauksella. Ja jos menee tiukalle niin ei muuta kuin tiputtaa nopeutta -tosin tällöin on parempi hakeutua moottoritieltä pienemmille teille turhien vaaratilanteiden välttämiseksi.

Energiapihit toimet ajaessa

Sähkölaitteita (soittimet, lämmitys, ilmastointi) tulisi käyttää säästeliäästi, vievät yllättävän paljon energiaa. Tämä paljastui i MiEV:tä ajettaessa. Myös Th!nk ilmoittaa nykyään ajokapasiteetin erityisesti mainitsemalla, että se on mitattu sähkölaitteet kytkettynä pois päältä.

Auton päivittäminen

Silläkin uhalla, että vertailulta digiboksien päivitysrulettiin ei voi välttyä, on sähköauton akuston päivitys-strategia varteenotettava vaihtoehto. Sähköautoja kun pitää saada pian teille -ilmastonmuutos tai öljynhinnat eivät odota ketään. Jostain täytyy myös aloittaa, jotta pallo lähtee kierimään: hinnat saadaan laskemaan massatuotannon alkaessa ja tuotekehittely nopeutuu. Toisekseen varteenotettavan strategiasta tekee se, että 1-2 vuoden sisällä tarjolle tulevat kohtuuhintaiset l. ~20 000 € maksavat sähköautot (lähinnä Sähköautot -Nyt! hankkeen toimesta) eivät mitä todennäköisimmin yllä 150-200 km ajokapasiteetteihin 120 km/h ajo-olosuhteissa.

Akkuteknologia on kuitenkin todellisuudessa kehittymässä jatkuvasti ja jo nyt on näköpiirissä miltei kaksinkertaisesti tehokkaampia akkuja, kuin mitkä ovat parhaillaan saatavilla. Jos siis nyt pystytään asentamaan autoon korkeintaan n. 200 km ajokapasiteetin tarjoavat akut niin seuraavassa vaiheessa akut antavat 350 km ajokapasiteetin. Ja tämä on konservatiivinen arvio, sillä vähäisemmän energiantarpeen kaupunkiajossa ajokapasiteetiksi ennakoidaan 500+ km. Jos tämä jätetään autonvalmistajien vastuulle niin on varmaa ettei tämä tule mahdolliseksi, kun autojen elinkaari pitenee. Sen sijaan sähköyhtiöt voisivat tässä aktivoitua, samoin kuin se on mahdollista myös Sähköautot -Nyt! hankkeessa. Aiemmin ko. hankkeen kohdalla jo linjasin, että auton hankintakustannus on porttitekijä. Motivoitunut ostaja voi olla halukas hankkimaan ajokapasiteetiltaan rajoittuneesti tarpeita vastaavan sähköauton, jos vain päivittämisen mahdollisuus on olemassa kohtuullisen pian. Ja ilman suurensuurta lisäkustannusta.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: