Kuka konvertoisi ePorchen -suomalaisen vastineen Tesla Roadsterille?

huhtikuu 28, 2008


Tuossa aiemmin kommentoin Sähköautot -Nyt! kyselyssä kohtaa, jolla selvitetään mille automallille konversio haluttaisiin tehtävän. Kritisoin, että ihmiset suosivat itselleen tutuimpia malleja ts. niitä joita on jo paljon liikenteessä. Tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen suhteen, mikä olisi kaikista sopivin automalli konversiolle: kevein, aerodynaamisin ja halvin. Kevyt ja aerodynaaminen auto on synonyymi urheiluautolle, urheiluauto ei kuitenkaan ole synonyymi halvalle autolle. Vai olisiko sittenkin? Konversioon valittavien automallienhan tulisi joka tapauksessa olla hieman vanhempia, jotta perusrungon hinta laskisi. Mistähän siis saisi halvalla ja paljon vanhoja urheiluautoja?

No Saksasta tietenkin! Siellä paikalliset haittaverot purevat erityisen kovaa juuri suuripäästöisiin vanhoihin urheiluautomalleihin. Mikähän olisi Saksassa yleisin urheiluauto? Ei mutta sehän on Porche! Tuo jokaisen keski-ikäistyvän menetettyä nuoruutta haaveilevan miehen unelma. Pikainen käytettyjen saksalaisten autojen nettihaku paljastaa, että Porche-mallit 924, 928 (kuvassa oikealla ja alla), 944 ja 968 liikkuvat 3 000-10 000 € hujakoilla. Mahtavaa, etenkin kun konvertoitaviksi Suomeen tuotavista autoista ei tarvitse maksaa veroa. Tästä pitää huolen aikanaan Elcat:n ym. sähköaujen kehittämistarpeeseen laadittu poikkeus laissa. ePorchessa on sikälikin järkeä, että se on urheiluautoja rakastavien suomalaisten oljenkorsi: verotuksesta johtuen harvalla tulee olemaan varaa omistaa polttomoottorista ja suuri-emissioista urheiluautoa. ePorche olisi parempi sijoituskohde myös sähköisestä urheiluautosta unelmoivalle netin rahastuskeinoilla rikastumista kokeilevalle. Lue lisää–>

Porchen harrastelijakonversiota on maailmalla jo tehty ja EV Album-sivustolta löytyy näistä esimerkkejä: Garyn 924, Steven 924, Jeffin 928, Alin 928 ja JBn 944. Etenkin 928:n moottorin paino on muhkeat 264 kg, jonka korvaaminen esim. 51 kg painavalla sporttisella Brusan sähkömoottorilla jättää paljon pelivaraa akuille. Tämä moottori on tosin melko high-end, mistä kertonee sähköauto-guru J. Järvisen vastaavalla moottorilla toteutetun konversion korkea kokonaishinta: 70 000 €.

Jos konversio rakennetaan tällaiselle rungolle niin käyttökelpoinen sähköauto voidaan tehdä jopa halvemmalla kuin nyt tekeillä oleva eCorolla, jonka suurin menoerä on akut. Kevyt ja aerodynaaminen Porchen runko antaa etua erityisesti 120 km/h nopeuksilla, joilla ilmanvastus syö ja alkaa vaatia lisää akkutehoja. 20 000 € hintainen, vähintään 150 km 120 km/h nopeuksilla kulkeva sähköauto olisi tällöin mahdollinen. Helpostikin. Esim. Sähköautot -Nyt! eCorolla ei tule olemaan näillä spekseillä mahdollinen tuohon hintaan.

Paitsi että ePorche on ympäristön säästön kannalta cool, niin über-kool se on uus-retrona värkkinä. Sähköautoilun käyntikorttina se on takuulla ylivertainen eCorollaan verrattuna, sillä se vertautuisi enemmän Tesla Roadsteriin (kuvassa oikealla). Roadster taas on tehnyt sähköautoilusta haluttavaa niille, jotka jokatapauksessa eivät lämpiä äärijärkeviin kauppakassi- tai koko perheen tila-autoihin. ePorchen (~20 000 €) ja Tesla Roadsterin (99 000 € +VAT) merkittävimmäksi eroksi jäisi hinta; ePorchen pystyisi ostamaan. Enää ei tarvitsisi myöskään sen keski-ikäistyvän herrasmiehenkään häpeillä, kun auton hankintaa voi selittää uskottavasti järkisyillä. Joku suomalainen taho voisi näitä ruveta tuottamaan. Se voisi tietenkin olla myös Sähköautot -Nyt!, mutta jotenkin tuntuu ettei urheiluauto sovi heidän konseptiinsa.

Advertisements

5 vastausta to “Kuka konvertoisi ePorchen -suomalaisen vastineen Tesla Roadsterille?”

  1. Pedro said

    Mieluummin antiikki Porsse abs:llä ja tyynyllä kuin ekorilla, vaikka km määrä/lataus hieman pienenisi.
    Kohtuukustannuksin…

  2. Jaa-a onkohan tosiaan noilla evalbumin kotikonvertoijilla ollut tapana repiä turhana painolastina tarpeellisiakin osia? Itsekään en haluaisi luopua airbagista, mutta miten käy ABS:n? Jos asentaa regen-jarrut niin pitääkö niistä luopua tai voisiko regen-jarrut ohjelmoida ABS-tyyppisiksi jarruiksi?

  3. Sami said

    Kun niin asiantuntevasti kirjoittelet niin opettele samantien kirjoittamaan edes merkki oikein..PORSCHE

  4. Ahaa siis Porsse eiku Porshe, äh…

  5. Adelie said

    Do you have more great aritelcs like this one?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: