Ensimmäisten sähköautojen oltava riittävän edullisia

Touko 7, 2008


Ja riittävän edullisia ne ovat GM:n toimitusjohtaja Wagonerin mielestä ~20 000 $ hinnoissa. En voisi olla enempää samaa mieltä. Asiasta on moni muukin kuluttaja ollut samaa mieltä. Aiemmin tässä hintaluokassa on tarjottu Spark-vaporware Zotyeta hintaan 19 995 $. Vaporwarea myytiin ilmeisesti niinkin onnistuneesti ja laajalti, että kyseistä myynyt henkilö joutuu asiasta pikaisesti oikeuden eteen. Juuri tuon verran kuluttajalle siis tuntuisi sopivalta maksaa hieman vajaat ominaisuudet omaavasta sähköautosta. Monessa sähköautolistalla majaa pitävässä mallissa ajokapasiteetti jää vajaaksi verrattuna polttomoottoriautoon ja tämän täytyy näkyä myös hinnassa.

Kuullostaisiko siis loogiselta, että Euro-alueella sähköisen kansanauton käypä hinta olisi 20 000 €? Kyllä minusta. Varsinkin kun tietää, että jo pelkästään tämänhetkisellä konversiostrategialla ollaan ”…aika liki” (kuten ~9.20 todetaan oheisessa Ylen Uutisissa sähköautojen tämänpäiväisyydestä): eCorollan hinta huitelee 20 000 € päällä, mutta ei paljon. Mainittuun hintaluokkaan päästäessä voidaan siis odottaa asioita tapahtuvan ja sanoa tulevaisuuden olevan ”Nyt!”. Asiassa on kyse siitä, ovatko sähköautot riittävän edullisia suhteessa niiden rajoittuneisiin ominaisuuksiin kuten ajokapasiteetteihin? Tähän asia kiteytyi jo aikaisemmalla kierroksella EV1:n ja vastaavien sähköautomallien kohdalla, joita ei väitteiden mukaan pystytty valmistamaan sopivaan hintaan. Asia tuli todetuksi oheisessa ”Who Killed the Electric Car”-dokumentissakin (ks. kohdassa 2.28-2.48): Lue lisää –>

”Consumers wanted it, but they saw it as a limited vehicle. And expected to pay limited price for it. And there is nothing irrational about it. That is a perfectly reasonable statement. Here, give me a vehicle that does less and I want to pay less. OK, but unfortunately I could´nt make it for less.”

Vasta sitten voidaan puhua kansanautosta jota valmistetaan ja myydään massoissa. Mieluummin näkisin jo ensimmäisistä massatuotetuista sähköautoista tulevan sellaisia, eikä tarvitsisi odotella hintojen laskua 3, 4… tai 5:lle kierrokselle.

Ollaan siis lähellä pankin räjäytystä. Jopa niin lähellä, että kaltaiseni sähköautointoilijat voivat käydä kärsimättömiksi. Joku voi nähdä tilanteessa hyvät saumat tehdä voittoa: hidastetaan tarkoituksenmukaisesti laskusuuntaista hintakehitystä ja myydään paremmin kattein yli-innokkaalle ”First-adopter”-ryhmälle. Tämä on tietenkin lyhytnäköistä, mikä on nähty sellaisten innovaatioiden kohdalla kuten WAP. ”WAP:lla yritettiin heti rokottaa päättömyyksiä varhaisilta käyttäjiltä”. (propsit vertauksesta–> Anonymous 193.167.6.16 ).

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: