Mitsubishi saved the electric car

Touko 16, 2008


”Who Killed the Electric Car?”-dokumentin ohjaaja-käsikirjoittaja Chris Paine
on huhujen mukaan tekemässä dokumentillensa jatkoa. ”Who Saved the Electric Car?”-työnimellä kulkevan dokumentin pääosaan on kaavailtu Teslaa (Tesla Roadster ja tuleva Whitestar) sekä General Motorsia (GM Volt-hybridi tulossa). Pääosaroolit jaetaan siis periamerikkalaisittain amerikkalaisten kesken, vaikka aihe on globaali. Pahimmillaan dokumentti saattaa siis peräti vääristellä totuutta. Ja syy on tämä: sähköautot on jo nyt pelastettu. Dokumentti voitaisiin siis ohjata jo nyt saatavilla olevalla materiaalilla, ei tarvitse odotella jenkkien omia sähkökansanautoja GM Volt tai Tesla Whitestaria. Lue miksi ja katsele aiheeseen liittyvää todistusaineistoa –>

Niin noloa kuin se onkin, amerikkalaiset hukkasivat johtotähtiasemansa EV1-projektin lopettamisen myötä. Japanilaiset ehtivät väliin ensin Toyota Priuksella ja nyt Mitsubishi on lopulta tehnyt sen: ensimmäisen täysin sähköisen kansanauton. Tämän voit ostaa kylmällä rahalla (vrt. EV1:n leasing) ja sitä tuotetaan isoja eriä alkaen 2009. Ja jos et usko, niin auton olemassaolosta on todistusaineistoa ja silminnäkijähavaintoja. Ja jos haluat varmistaa, ettei auto ole kangastus tai erittäin pätevästi rendattu video niin voit katsoa aineistot HD-laatuna: ole hyvä.

Edit 19.5. Lisää videokuvaa Mitsun i-EV mallista täällä, tuolla ja oheisessa YouTube-pätkässä. Näiden mukaan i-EV:n arvioitu ajokapasiteetti amerikkalaisittain mitattuna olisi 75-80 mailia (120-130 km). Se onko tämä mitattu amerikkalaisin FUDS, US06 vai hihanravistus-standardein jää epäselväksi. Sähköautojen uskottavuutta syövä ajokapasiteetin epämääräisyys siis jatkuu, mutta entistä kauempana ollaan määrittelemästästäni 150 km minimistä ”120 km/h, ilmastointi päällä”-standardilla.

Mainokset

5 vastausta to “Mitsubishi saved the electric car”

  1. Nimetön said

    sähkö autot on iha romuja

  2. @Tuntematon: ja perustat arviosi… mihin?

  3. Nimetön said

    sähköautot on tulevaisuuden auto. En voi kuvitella parempaa kun auto joka kulkee ilman päästöjä ja sen voi ladata missä vaan pistorasiasta. Luin http://www.sahkoautot.fi sivuilta että lähtee 28 asteen pakkasessakin kuin jänis makuulta.

    • Kylmäkäynnistyksestä ollaan tuolla foorumeilla kahta mieltä. Toinen puoli näkee asian kuten sanoit; ei minkäänlaista ongelmaa edes ääriolosuhteissa. Toinen kansanosa ajattelee niin että ongelmaa ei ole kunhan akkuja ensin lämmitetään. Tällöin auton tulisi olla valmiiksi pistokkeessa kiinni akkujen lämmitykseen, sillä pienenkin energian ottaminen kylmistä akuista voi jo niitä vahingoittaa. Toinen keino voisi olla, että otetaan perinteinen lyijyakku tähän tarkoitukseen litiumien kylkeen tai pieni etanol tjsp. lämmityslaite (oliko sähkö-Berlingossa tälläinen, kuka muistaa?). Ajokapasiteetti tippuu talviolosuhteissa jo pelkästään siksi, että kabiinia on pakko lämmittää jo pelkästään etulasin huurteenpoiston vuoksi. En tiedä onko kylmällä muuta vaikutusta itse akkujen toimintaan. Kysy asiasta ja saat taas vähintään kahden tyypin vastausta.

      Asiat eivät tule selviämään ennen kuin saadaan sähköautot käsille vaan ollaan eipäs-juupas luupissa. Toivottavasti autonvalmistajat tietävät mitä tekevät, sillä pohjolasta saavat huonoa julkisuutta jos homma ei toimi; oli totuus sitten kumpi tahansa.

  4. h said

    pakkasongelma akuissa voidaan välttää laittamalla akut ”termospulloon”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: