Mitsubishi i-EV putosi sähköautolistalta

toukokuu 19, 2008


Mitsubishin i-EV (entinen MiEV) oli pitkään suosikkini ensimmäiseksi sähköautokseni. Etuina sillä on, että se tulee olemaan ensimmäinen massatuotettu sähköauto, kohtuuhintainen, 4-ovinen, moottoritiekykyinen… mutta: se ei pysty todelliseen 150 km miminiajokapasiteettiin. Tämä varmistui hissuksiin, auton hiipiessä lähemmäksi tuotantovaihettaan. Toisaalta minua harhautti japanilaisten inhottava tapa mitata ajokapasiteettia sähköautolle turhan suosiollisella tavalla: kaunistellen. Tämänhetkiset sähköautot häviävät polttomoottoriselle vain ajokapasiteetissa, erityisesti ajettaessa moottoritienopeuksilla ja sähkölaitteet päällä. Kaupunkiajossa taas ei ole ongelmia pärjätä vertailussa: tätä epäsuhtaa tasoitetaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla mitata ajokapasiteetti.

Tästä huolimatta Mitsun i-EV on varmasti hieno ja ennen kaikkea tärkeä avaus sähköautomarkkinoille: vihdoinkin sähköautoja voi nähdä tien päällä autonäyttelyiden sijaan. Eikä se ole huono vaihtoehto sähköautoksi; se vain ei sovi minun tarpeisiini. Monelle muulle se on varmasti hyvä vaihtoehto. Jotain toivoa Mitsulla vielä on omallakin kohdallani, jos vain saavat aikaiseksi siitä mallin jossa on 20 kWh-tehoinen akusto. Aiemmassa prototyypissä tämä vaihtoehto jo oli…

Nyt siis sähköautolistan piikkipaikan otti Sähköautot -Nyt! hankkeen eCorolla, jonka farmarimallin tarjoamaan lisätilaan pitäisi pystyä asentamaan riittävästi akkuja 150 km+ todellisen ajokapasiteetin saavuttamiseksi. eCorollan kynnyskysymys tosin kuuluu näin: ”Mihin hintaan?”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: