ZENN City: sähköautopeli menee uusiksi?

Touko 26, 2008


Viime aikoina olen kasvavassa määrin tuskaillut sähköautoilun ajokapasiteetin parissa: kuinka pian pystyvät sähköautot tarjoamaan riittävän ajokapasiteetin vai pystyvätkö milloinkaan? Onko tämänhetkinen akkuteknologia riittävää, paraneeko se tulevaisuudessa vai tarvitaanko jotain aivan muuta? Sähköautotuotannon haavoittuvimmaksi osaksi näyttäisi siis hahmottuvan akkuteknologia, mutta vaihtoehtoja akku-pohjaiselle sähköautoilulle on tulossa.

Periaatteessa ja sormituntumalta tämän hetkinen akkuteknologia näyttäisi pystyvän tarjoamaan riittävän kapasiteetin (minimissään 150 km/lataus, 120 km/h ajossa) -joskin hinta karkaa pian käsistä sitä mukaa kun sähköauton kalleinta komponenttia eli akkuja aletaan lisäämään kapasiteetin parantamiseksi. Akustojen massatuotannon pitäisi laskea akkujen hintaa. Siis pitäisi, olettaen ettei akkuihin menevien raaka-aineiden tuotanto sitten töki tai muuten vain joku alkaa keplottelemaan niillä pörssissä. Tämä on kuitenkin pieni huoli, sillä tämän päivän pääraaka-ainetta litiumia on riittävästi saatavilla. Myös Suomessa. En kuitenkaan jaksa uskoa nopeaan hinnanlaskuun lähivuosina, sillä tuotannon alkaessa lisääntyä annetaan yleensä katteiden ensin kasvaa. Toivoa sopii ettei tämä kuitenkaan riistäydy käsistä, kuten on käynyt matkapuhelinten akkujen kohdalla. Totta puhuen sähköautoilulla ei ole tähän varaa, mikäli siitä aiotaan tehdä arkipäivää. Lue Lisää –>

Akkujen hinnanlasku on siis ensimmäinen tärkeä tekijä, jonka kautta sähköautoilupaketti lähtee aukeamaan. Tämän jälkeen voidaankin ottaa käsittelyyn seuraava hieman alemman prioriteetin kysymys: akkujen painosta syntyvät ongelmat, ne kun ovat suhteellisen painavia. Vaikka latomalla riittävästi nykyakkuja autoon päästäänkin riittäviin ajokapasiteetteihin, syö se hyötykuorman osuutta. Ongelma painottuu konvertoitaessa tavallisia polttomoottoriautoja, joiden runko itsessään on jo painava: niitä ei rakennettu sähköautoilua silmällä pitäen. Kaikista ihanteellisin sähköautonrunko olisi kevyt ja paljon akuille tilaa jättävä, millaista voi olla vaikea löytää konversio-sähköautolle. Ja tämän rungon pitäisi toki olla myös halpa, eli takavuosina suurina volyymeina myyty kansanauto. Tosin mitä ajokapasiteettiin tulee niin suoraan sähköautoiksi valmistetuilla malleilla ei mene sen paremmin; Mitsubishin i-EV tuotti ensimmäisen pettymyksen. Kiintoisaa tulee olemaan mihin hintaluokkaan riittävän ajokapasiteetin lupaavat muut sähköautolistalaiset päätyvät…

Kehitys kuitenkin kehittyy ja sähköautoihin on tuloillaan uusia ratkaisuja em. ongelmia helpottamaan. Nämä tulevat onnistuessaan muuttamaan miten sähköautot tuotetaan ja millaisiksi sähköautot miellämme. Oheisen kuvan NEV-automallistaan tunnettu ZENN Automotives lupailee ensi vuodelle käänteentekevää sähköautomallia.

Akkuteknologian kehittyminen on kuitenkin tällä hetkellä hyvin vilkasta ja laboratoriosta kantautuu välillä hyvinkin lupaavia tuloksia. Jos vain laboratoriosta päästään tuotantolinjoille riittävän nopeasti niin akkujen paino-ongelman pitäisi helpottua. Tämän prosessin etenemistä on kuitenkin akkujen hinnan laskua hankalampi spekuloida: puhutaan nanoteknologian kehittymisestä = ollaan todella kaukana yksittäisen sähköauton hankintaa miettivän kuluttajan perustietämyksestä. No sen verran olen selvillä, että nanoteknologia ei ole ihan läpihuutojuttu ainakaan terveyskysymyksen kannalta. Nanokuidut voivat karkuun päästessään aiheuttaa syöpää kuten esim. asbesti tai muuten vain tukkia solujen toimintaa. Siis voivat, kun kukaan ei tiedä. Asiaa ei ole tutkittu. Sähköautoilua vastustavien voimien voi odottaa iskevän tähän suoneen (jos eivät jo niin ole tehneet).

Mutta mitäpä jos akuille on olemassa vaihtoehto? Sellaista lupailee tuloillaan oleva hienolta kuullostava ultrakapasitori-teknologia. Näitä kehittelee etunenässä EEstor ja Maxwell. Kenen muun kuin minun mieleen tulee Paluu tulevaisuuteen-leffojen aikakoneauton ”Flux-capasitor”? Ultrakapasitori siis koettelee satunnaisen sähköautoilusta haaveilevan käsityskyvyn rajoja nanopattereiden tavoin, mutta en anna sen tässä liiaksi häiritä itseäni. Jos tämä tai ylipäänsä muut sähköautojen energiansäilömisratkaisujen yksityiskohdat kiinnostavat niin suosittelen varsinaisten asiantuntijoiden konsultointia.

EEstor on kehitystyöstä tihkuneiden tietojen perusteella kaikista pisimmällä kehitystyössään, joka on herättänyt mm. Yhdysvaltain puolustushallinnon kiinnostuksen (scifienergia-aseita anyone?). Sattumoisin EEstorin varhaista kehitystyötä on ollut rahoittamassa myös sähkömopoautoja valmistava ZENN, jolle EEstor onkin luvannut toimivat testikappaleet tämän vuoden loppuun mennessä. Kyseiselle teknogialle perustuvan City ZENN-auton konseptimalli on luvattu esiteltävän samantien kun superkapasitori on autoon istutettu, ensi vuoden puolella. Tämän mukaan auton pitäisi kulkea 400 km naurettavalla 5 minuuttia kestävällä (ultra?)pikalatauksella. Ja asialle naurettaisiinkin, ellei Lockheed-Martin olisi investoinut kehitystyöhön.

Sähköautotuotannon mahdollinen (ja ainoa) kompastuskivi on siis akkuteknologia. Paljon lupaava vaihtoehto on kuitenkin olemassa. Ehkä jopa niin paljon, että se alkaa kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. EESTOR:n hyvin maltillinen tiedotuspolitiikka kuitenkin lievittää minun pelkojani: hybris on joidenkin muiden luomaa. Totuus tulee onneksi paljastumaan: katson ensin millainen on City ZENN konseptimalli ja päätän sitten lentääkö se samaan vaporware-koppaan kuin Spark & Zap!. Jos EEstor ja ZENN onnistuvat vetämään tämän kanin hatustaan niin sähköautopeli menee uusiksi ennen kuin se ehti kunnolla alkaakaan.

Advertisements

3 vastausta to “ZENN City: sähköautopeli menee uusiksi?”

  1. Timo said

    Eikös ultracapacitor ole suomeksi superkondensaattori?

  2. Tek said

    Jep, super-/ultracapacitorit on kaikki konkkia. Kondensaattoreita siis. Pisti vain silmään nuo ”kapasitorit”.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: