Lisätietoa Miles XS500-mallista alkaa hiljalleen tihkua

kesäkuu 5, 2008


Useita muita aloittelevia sähköautovalmistajia konservatiivisemmin tiedottavalta Miles Automotivesista on kuultu uutisia. Tämän Forbesin artikkelin mukaan ensi vuoden loppupuolella tähdätään tuotavan myyntiin 4000 ensimmäistä Miles XS500-sähköautoa. Autohankkeen etenemisestä saatiin lisätietoja; 4 valmista prototyyppiä on aktiivisessa ”kellon ympäri”-testauksessa Kiinassa ja yhdysvaltoihin on tulossa 30 lisää kesään mennessä. Koska ainakin minusta kesä on jo pitkällä, niin näistä 30 protosta pitäisi saada havaintoja aika pian? Muussa tapauksessa XS500 pääsee liukkaasti Vaporware-koriini. Samalla lähtöhinta on hilattu nyt aiemmin luvatun hintahaarukan ylärekisteriin 35 000 USD (onko USD heikentyminen syynä?), 120 mailin ajokapasiteetin kerrotaan pitävän kutinsa ”normaalissa maastossa” ja nostellaan kaikenlaisia kysymysmerkkejä. Näitä ovat: kappalehinta ja kiinalaisperäisesti valmistetun auton kolariturvallisuus. Lue asiasta lisää –>

Forbesin uutisjuttua varten konsultoimien asiantuntijoiden mukaan tuon ajokapasiteetin lupaava akkupaketti maksaa 25 000 $. Ja siihen kun ynnätään auton polttomoottoriversion Hafei Saibao 3:n (osaako joku Kiinaa taitava kertoa minulle mitä oheiset Saibao 3:n spekseissa sanotaan painosta???) myyntihinta Kiinassa (12 000 $) niin hinta kuullostaa oikealta. Häkellyttävää on se, että valuuttamuunnoksella ollaan täysin samoissa hinnoissa kuin Sähköautot -Nyt! eCorollakin: ~23 000 €… Tosin se oli minulle uutinen, että tämäkin auto varmistui konversio-sähköautoksi… ja pettymys. Mm. akkuja todella täytyy latoa tuon hinnan edestä rungon ollessa polttomoottiautolle suunniteltu ja painava. Tietäen aikaisemmat Vaporware-jupakat niin poistan varmistimen tämän kohdalta: kesän aikana siis nähdään napsahtaako nalli ja päätyykö Miles XS500 vaporware-koriin.

Kolarikestävyyden nostaminen polttopisteeseen oli täyttä asiaa Forbesilta, se on ollut kompastimena myös muille aloittaville sähköautonvalmistajille: mm. Tesla poltti paljon rahaa kolarikestävyyden varmentamiseksi (suunnittelu + tuhottavien autojen rakentaminen käsin). Sähköautot -Nyt! hankkeen foorumillakin on skeptikot alkaneet hiostaa projektia kolarikestävyys-kysymyksillä: konversiosähköautokaan ei siis ole immuuni asialle. Joskin testausta ei ole pakko tehdä kun auto perii runkonsa todennetun kolarikestävyyden ja muutoskatsastus riittää. Velvoite varmentaa kolariturvallisuus pätee siis vain konversioauton ostajien suuntaan. Tämän piti olla konversioauton etu, jolla säästöä piti saada aikaan. Siksi tuntuukin oudolta, että Miles on valinnut rungokseen kestävyydeltään epäselvän mallin. Rahaa ja aikaa pitää siis polttaa yllättäen konversiostrategiasta huolimatta testaukseen ja pahimmassa tapauksessa paranteluun.

Jos kuitenkin uutisiin suhtautuu reilusti, niin ovathan ne kuitenkin realistisia: tottakai aloitteleva autoyhtiö saa lokaa niskaansa. Realistisuudessaan uutisia voi pitää peräti positiivisina, kun huomioi tuon hypetyksen täydellisen puuttumisen. Voihan toki olla, että Forbes on tarkoitushakuisesti halunnut käsitellä kriittisesti Wired-lehden aiemman ja jo klassikoksi muotoutuneen artikkelin hengessä. Se nyt ainakin varmistui, että auto on siirtynyt eteenpäin testimalli-vaiheeseen. Tein siis pientä päivitystä sähköautolistallekin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: