Fisker Karma REV valmistetaan UKI:ssa, mutta mitä se tarkoittaa?

heinäkuu 16, 2008


Valmet ja Fisker Automotives suunnittelevat valmistavansa Fisker Karma REV (Range-extended Electric Vehicle = pieni polttomoottori vääntää tarvittaessa bensiinistä lisää sähköä autoa liikuttavalle sähkömoottorille) Uudessakaupungissa. Hienoa! Mutta ööh, miksi? Karma on kallis (~50 000 €), urheiluautona useimmille meistä epäkäytännöllinen eikä se myöskään ole täysverinen sähköauto (~80 km ajokapasiteetti per lataus). Karmaa kuitenkin valmistetaan 1+ vuotta vastaavaa General Motors Volt REV -mallia aikaisemmin. Lisäksi minun kirjoissani Volt häviää Karmalle 2-ovisena ja vähäisemmällä ajokapasiteetilla (~64 km per lataus). Volt tullee olemaan tosin halvempi, mutta GM Volt myydään ainakin aluksi vähäisellä katteella. Ehkä suorastaan tappiolla. Karmaa puolestaan myydään välittömästi voitolla ja hinta tullee tasoittumaa (tai kate kasvamaan) valmistuserien kasvaessa luvattuun 15 000 Karmaa per vuosi. Katso videot ja lue lisää & –>

Tältä se näyttää:

Ja tältä se kuullostaa:

Kaikki tämä on toki hienoa, mutta Karma ei päädy minun sähköautolistalle. Lopulta kuitenkin se minunkin kannalta tärkein merkitys Karman valmistamisella UKI:ssa on sillä, mitä se tarkoittaa suomalaisen sähköautoilun kehittymiselle. Suomen julkisuus sähköautojen kehityksen eturintamassa on nyt taattu, sillä Karma tulee kahmimaan jatkossakin paljon palstatilaa ympäri maailman. Nyt Suomi voi esimerkiksi paremmin profiloitua sähköautomarkkina-alueeksi ja Valmet koittaa parhaansa mukaan kahmia lisää malleja tuotantoon. Ehkä näiden joukossa voisi olla joku suuremman yleisön kukkarolle sopiva vaihtoehto. Miten olisi esimerkiksi Mitsubishi i-EV, Subaru g4e tai vastaava? Hyviä asioita voidaan odottaa tapahtuvan siis jatkossakin. Ehkä myös virallinen Suomi heräilee horroksestaan ja rupeaa harkitsemaan sähköautoilun tukemista verohelpotuksin, ehkä kampanjoimaan Suomea myös paikkana tuoda sähköautoja myyntiin. Hyvää esimerkkiä tästä ovat näyttäneet Uusi-Seelantilaiset. Ja hyvää esimerkkiähän kannattaa noudattaa, eikös?

Nyt on myös selvää, että sähköautoiluun liittyvää asiantuntemusta tarvitaan Suomessa ja pian, Valmet mm. laittoi osan työntekijöistään välittömään uudelleenkoulutukseen. Metropolian ja Lahden AMK:n Electric RaceAbout autohankkeen kautta uutta osaavaa väkeä syntyy, sopiva koulutusohjelma on siis jo pystyssä. Pk-sektorin sähköautoyrityksiä tarvitaan, mm. sähköautokonversioiden tekemiseen ja sähköautojen huoltamiseen. Sähköautot -Nyt! eCorollan konversiohankkeen onnistuminen näyttäisi enenevässä määrin edellyttävän tällaisten pienyritysten syntymistä, mikäli autoa aiotaan muillekin kuin auton itse omiin tarpeisiinsa tekeville projektin insinööreille. Kuka uskaltaa ostaa yksityishenkilön tuunaaman konversion? Ensimmäinen konversiotyöhön keskittyvä yritys on kuulemma jo syntymässä, Turun alueelle. Näitä yrityksiä tarvitaan lisää, paljon paljon lisää.

Mainokset

6 vastausta to “Fisker Karma REV valmistetaan UKI:ssa, mutta mitä se tarkoittaa?”

  1. Nimetön said

    ” Ehkä näiden joukossa voisi olla joku suuremman yleisön kukkarolle sopiva vaihtoehto.”

    Ehkä, mutta ei Suomessa valmistettuna, koska meillä ei ole kapasiteettia (halpojen) massa-autojen valmistamiseen.

    Jo muinoin autonvalmistuksen kulta-aikoina Suomen autotuotanto keskittyi korkeamman hintaluokan autoihin, juuri samasta syystä.

  2. Ja silti Uudessakaupungissa on valmistettu Saabin käyttöautojen ohella myös Talbotia ja Ladaa… jälkimmäistä niinkin viimeksi kuin 1998.

  3. Nimetön said

    Pitää paikkansa. Sanoin ”keskittyi”, tarkoitin pääasiallisena (ja kannattavana)tuotantonaan. Muutama erikois-Talbot muun tuotannon ohessa tuskin sitä oli ja mites sille Samaran pikavisiitille kävi? Saab ei käyttöautonakaan halvimmasta päästä ollut ja tehtaan omin malli niistäkin oli cabriolet.

    Kyllä kai erikoisautojen valmistaja omien sanojensakin mukaan keskittyy erikoisautoihin.

    Minulla ei ole mitään sitä vastaan etteikö Uudessakaupungissa voitaisi valmistaa vaikka markkinoiden halvimpia malleja muun tuotannon ohessa. Autoalan kriisissä suurten valmistajien ei voitane kuitenkaan olettaa tyrkyttävän tuotantoaan muille kovin helposti, näin ei tapahtunut ennenkään?

    Varmasti hyvä asia Uudellekaupungille tämä projekti ja tosiaan koko Suomellekin, monessakin mielessä. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata kuinka tämä etenee.

  4. Pekka said

    Missään ei kerrota, miten paljon auto kuluttaa löpöä sen jälkeen, kun akun kapasiteetti on käytetty eli 80 km ajon jälkeen. Perillekin pitäisi päästä ja takaisin. Mökille on matkaa 250 km eikä edes latausmahdollisuutta perillä.
    Pekka

  5. @Pekka: Tämän mukaan akku+tankkiajokapasiteetti olisi yhteensä 620 mailia l. 997 kilometriä. Siitä voidaan sitten keskustella onko tuo ihanteellisin mökkiauto. 🙂 http://www.leftlanenews.com/fisker-karma.html

    @Tuntematon: njoo, en lähde vääntämään peistä. Onhan totta, että ”halpa” voidaan ymmärtää hyvinkin radikaalisti. Etenkin nykypäivänä kun esim. Tata Nano on ”halpa” ja tulee maksamaan $2500. Vaikka kyllä Saab 90, 900 (ei cabriomalli), Talbot ja jopa Samara olivat yleisiä autoja Suomen teillä (ja ilmeisen sopivia monen kukkarolle), eivät ne ole mitään verrattuna nykypäivän halpamalleihin. Eli jos puhutaan halpatuotannon saannista Uuteenkaupunkiin niin nykypäivänä tilanne on toinen.

    Mutta minulle riittäisi tuhannen, parin vuosituotantoinen kohtuuhintainen sähköautomalli Uudestakaupungista. Eikä se olisi edes tehtaan strategialle sopimatonta: sähköauto on tässä tilanteessa aina erikoismalli. Nousevia pienempiä autontuottajia (jos verrataan GM et al. talouslaman kourissa oleviin) kyllä löytyy, ja juuri nämä haeskelevat tuotantokapasiteettia lännestä (mm. BYD).

    Mutta hei minä kun en näistä päätä, joten asiaa ei turhan pitkään kannata pyöritellä. Olen silti optimisti, kuten huomaat. Sen myönnän. 😀

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: