NICE Ze-O, brittiläinen sähköauto monipuoliseen käyttöön

heinäkuu 18, 2008


British International Motor Show:n ( 23.7.-3.8.) alla tuli tieto NICE Car Companyn tulevasta NICE Ze-O MPV (Multi-Purpose Vehicle) sähköautomallista. Auto tulee nostamaa NICE:n keskimääräistä vakavammin otettavien sähköautonvalmistajien joukkoon, sillä aiemmin NICE on tuottanut Mega City nimistä NEV-mallia (rajoitettu huippunopeus). Ze-O on 4-ovinen, ajokapasiteetti on 65 mailia eli n. 104 km kaupunkiajossa, huippunopeus 55 mailia/h eli n. 85 km/h. Pidemmän ajokapasiteetin tarjoavaa Litium-ioni-akullinen malli luvataan ”pian” eli mallin nykyversio toiminee lyijyakuilla. Tulevasta litium-ioniakuston mallista riippuen ajokapasiteetti voi siis kasvaa jopa 2-3 kertaisesti, joten tähän ei kannata takertua. Malli tulee saataville Isossa-Britanniassa jo kuluvan vuoden aikana(!), eli ensimmäinen erä valmistetaan oikeanpuoleisella ratilla. Hinta tulee olemaan 14 000 £ eli ~18 000 €. Eurooppaan auto rantautuu ensi vuoden kuluessa. Sähköautolistaani seuranneille on jo nyt selvää miten auto siellä pärjää, mutta lue alta lisää miksi tästä huolimatta jaksan innostua Ze-O:sta. Lue lisää –>

Jaksan innostua Ze-O:sta sen potentiaalin vuoksi; siitä voi tulla siis pienellä virityksellä minunkin vaatimuksiini soveltuva auto (jollekulle muulle se voi sopia jo nyt). En siis jaksa kantaa huolta tämänhetkisestä rajoittuneesta ajokapasiteetista, sillä tehoakkuja on jo luvattu. Tämä oletettavasti nostaa auton hintaa ja tietäen Litium-akkujen hintaluokat voin optimistisuuden puuskassa olettaa auton hinnan pomppaavan 5-7 000 €. Pessimistin hattu päässä lisähintaa laskisin 10 000 €. Koska akkuja ladottaneen samassa suhteessa kuin autossa nyt on lyijyakkuja niin oletus ajokapasiteetin vähintäänkin tuplaantumisesta on realistinen. Kaupunkiajossa auto kulkisi tällöin vähintään ~210 km.

Ainoa mikä minua ihmetyttää on rajoittunut huippunopeus. Onko se tarkoituksellisesti rajoitettu vai eikö Ze-O:n sähkömoottori kykene parempaan? Jos syy on ensimmäinen, niin ongelmaa ei ole ( huippunopeus voidaan nostaa aina 120 km/h+). Jälkimmäisessä tapauksessa moottori menee heti vaihtoon, jonka voisi teettää esim. Turkuun perusteilla olevassa konversiopajassa. Moottoriksi voisi vaihtaa vaikkapa Sähköautot -Nyt! eCorollan protoon tulevaa Azure Dynamicsin sähkömoottoria (35 kW ja 47 kW tehoiset vaihtoehdot). Ajokapasiteetin spekulointi 120 km/h nopeuksilla meneekin tässä vaiheessa jo niin vaikeaksi, että on mahdoton sanoa mitään järkevää. Parempi odottaa ja katsoa, mitä lisätietoa tuo British International Motor Show:n kautta tulee.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: