Sähköautojen huoltoinfrastruktuurin kehittyminen voi olla yllättävän tärkeä porttitekijä

heinäkuu 18, 2008


Sähköautoilun edellyttämän muutoksen syvyys tulee esiin siinä missä määrin se edellyttää uutta tieto-taitoa. Ensisijaisesti sitä tietenkin tarvitaan autojen valmistuksessa, kuten Uudenkaupungin tulevan Fisker Karman kohdalla. Seuraavaksi sitä tarvitsevat autojen huoltamisen kanssa tekemisissä olevat. Myös autonomistajat tarvitsevat tiettyjä käytännön tietoja ja osaamista sähköautojen kanssa selviytyäkseen, niinkuin autonomistajat yleensä. Tämän jälkimmäisen toivoisi hoituvan yleisen tiedonvälityksen, sopivien projektien tai asiasta kiinnostuneiden yksityishenkilöiden toimesta. Ja onhan se hoitunut, vaihtelevalla menestyksellä. Lue lisää –>

Sen sijaan alan ammattilaisia täytyy vartavasten kouluttaa tai täydennyskouluttaa. Valmet passitti omansa välittömästi täydennyskoulutukseen, jotta Fisker todella voisi saada sähkiäisensä säällisessä ajassa ja ilman turhan ylimääräisiä töppejä tehtaalla ulos markkinoilla. Myös uutta verta tarvitaan ja sitä tarjoavat Metropolia ja Lahden AMK. Myös huoltoon tarvitaan osaamista, sillä etenkin pienille autonvalmistajille (mm. Th!nk) mallien maahantuonti voi muodostua ongelmaksi jos mitään huolto tai korjausmahdollisuutta ei paikanpäällä ole tarjolla. Kotoperäisesti konepajoilla konvertoidut sähköautot erityisesti tulevat vikatilanteissa tarvitsemaan kunnon huoltoinfrastruktuuria, ellei sitten koko konversiosähköautomarkkina kohdistu pieneen osaan autonomistajia jotka vain ”sattuvat olemaan” riittävät taidot omaavia alan ammattilaisia. Isommilla valmistajilla (mm. Mitsubishi) merkkihuolto onnistunee niinkuin ennenkin: mutterin hajotessa vaihdetaan koko moduli eikä liikaa ammattitaitoa kulu hukkaan.

Paljon on kuitenkin puhuttu sähköautojen toimintavarmuudesta, mutta sellaisen varaan ei auta laskea. Ei ainakaan kehityksen alkuvaiheessa, joten kyse voi olla yllättävän tärkeästä suomalaisen sähköautoilun reunaehdosta. Miten sitten saadaan opiskelijat ja työntekijät hakeutumaan koulutukseen? Ainakin asian ajankohtaisuuden ja lisääntyneen mediaseksikkyyden toivoisi auttavan asiaa, samoin Fisker Karman Suomeen rantautumisen myötä parantuneiden työnäkymien. Tietysti rummunlyömisessä tulee edetä taiten, sillä turha hehkuttaminen tuo nopeasti mieliin IT-kuplan puhkeamisen. Onneksi keskeinen suomalainen projekti vaihtoi nopeasti nimensä ”Sähköautot 2.0” -projektista ”Sähköautot -Nyt!”-projektiksi, joten toivottavasti vertailulta vältytään.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: