Briteillä riittää yritystä, taas uusi kiinalaiskonversio: Quiet Car 2

heinäkuu 25, 2008


Ilmeisesti jonkinlainen herkkusauma on auennut Kiinassa, kun British International Motor Show:ssa on esitelty jälleen uusi brittien kiinalaisautosta tekemä konversio: Quiet Car 2. Tämä konversio on tehty kiinalaisen Hafei Lobo-mallin pohjalle. Ilmeisesti kiinalaiset autonvalmistajat pystyvät pienellä vaivalla muuttamaan valmistusprosessia, että polttomoottoriauto-osat jätetään asentamatta ja konversio tehdään tällaisen ”glider”-tyyppisen puolivalmiin auton pohjalle. Tehdäänkö konversio sitten paikan päällä Kiinassa vai rahdataanko rungot Britanniaan konvertoitaviksi, sitä tarina ei kerro. Voisi toki olla, että homma viedään loppuun jo Kiinassa, sillä Hafei Lobo-pohjaista sähköautoa myydään markkinoidaan myös Yhdysvalloissa. Toisin kuin Changhen ja Suzukin yhteistyönä syntynyt Ideal, Lobo on täysin kiinalaisten suunnittelema. Ja tämä näkyykin heti arveluttavina kolaritestituloksina. Kuinka harmillista, että näistä lähes identtisistä brittien autofestareilla esitellyistä konversioista juuri Ideal-pohjaisen Ze-O:n valmistus on vaakalaudalla… Lue lisää –>

Vertailussa Quiet Car Companyn Quiet Car 2-malli jää jälkeen Ze-O:lle. QC2:n ajokapasiteetti per lataus on ~100 km, huippunopeus 80 km/h, latausaika 6 h, ja hinta ~16 800 € (12 995£). Toisin kuin Ze-O, tämä ei jätä mitään spekuloinnin varaa auton lisäpotentiaalista, sillä suorituskyky on kuulemma saavutettu Litium-akustolla. Tämä on myös melko mystistä, sillä Ze-O pystyy parempaan AGM:n lyijyakustolla! On myös outoa, että QC2 on Litium-akkuineen (tunnetusti sähköauton kallein osa) halvempi kuin Ze-O. Mainintaa markkinoinista manner-Eurooppaan ei ole tehty. Katso kuitenkin miten auto sijoittuu sähköautolistalle. Mielessäni toki pyörii myös epämiellyttävä ajatus, olisiko Eurooppa saanut ensimmäisen sähköautojen Vaporware-tapauksensa.

Silti, tämänkin pitäisi saapua ainakin Britannian markkinoille kuluvan vuoden aikana, joten ehkä joku rohkea suomalainen sähköautointoilija voisi näitä(kin) koemielessä tänne tuoda. Tai ainakin omiin tarpeisiinsa ostaa. Itse en ihan niin rohkea taida olla, mutta kuten aina: se mikä ei sovellu minulle voi hyvin sopia jollekulle toiselle. Kukaan ei voi ainakaan enää väittää etteikö sähköautoja olisi saatavilla!

Edit 4.8.2008: lisäsin pari linkkiä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: