BYD F3DM: 160 km sähköisen ajokapasiteetin hybridiauto, so what?

syyskuu 11, 2008


Ainoastaan sähköajoneuvojen myyntiin keskittyvä brittiläinen Nice Car Company nosti omaa häntäänsä hiljattain julkilausumalla epäilyksensä suurten autonvalmistajien (lue yleisesti länsimaissa tunnettujen) ekoautojen valmistuksen suhteen. Tätä on myllytetty jo ”Who Killed the Electric Car”-dokumentista lähtien mantran lailla ja olen siihen alkanut jo kyllästyä. Melkein jo lakkasin ajattelemasta asiaa. Kunnes juuri tuli tieto, että Renault-Nissan lykkää sähköautojensa valmistuksen aloitusta vuodella. Siis vuoteen 2011. Merkit olivat ilmassa, sillä mitään -edes kunnon prototyyppiä, ei ollut ilmaantunut. Se olisi pitänyt esitellä jo aikoja sitten, sillä valmistusta olisi pitänyt olla jo ensi vuonna. Tämä on ikävästi juuri sitä vedätystä, että kyllä tässä parhaamme yritetään ja katsotaan mihin se riittää. Ja kappas ei riittänyt. Odottakaa vielä muutama vuosi.

Samaa on näkyvissä Euroopan autonvalmistajien emissio-rajojen tavoittelussa. Voi voi kun ei niihin ylletä, no tarvitsee sitten vähän helpottaa niitä rajoja. Tältä pohjalta kun ponnistetaan niin en jaksa uskoa eurooppalaisten valmistajien sähköauto-väkästelyyn. Muutosta jarrutetaan niin pitkälle kuin se on mahdollista. Ihan vain, jotta noudatetaan hyvin tuottoisia elinkaarimalleja: ei tapeta hyvin lypsävää lehmää liian aikaisin. Tiedossa on enintään hybridimalleja, joilla pääsee muutaman kymmentä kilometriä sähköllä ja enintään 50 km/h. Tämä on se tapa miten edetään: tehdään välipallin-ratkaisuina hybridejä, jotka ovat enemmän perinteisiä polttomoottoriautoja kuin sähköautoja.

Miksi sitten kiinalainen BYD aikoo valmistaa ”Dual-Mode”-hybridejä, jotka kulkevat sähköllä moottoritienopeuksilla, kunnes akku tyhjenee ja auto vaihtaa polttomoottoriajoon? F6DM-malli kulkee korkeintaan 100 km, mutta oheiselle F3DM-mallille luvataan jo huikea 160 km sähköinen ajokapasiteetti. Tosin toisten lähteiden mukaan sama 100 km kuin F6FM-mallillekin… Jos tämä ajokapasiteetti kuitenkin pitää kutinsa niin pystyisin kokolailla ajamaan koko ajan sähköllä joka tapauksessa, pikalataamaan virtaa tarvittaessa. Autohan pääsee jopa sähköautolistalle, vaikkei olekaan täysin sähköinen. Mikä ihmeen BYD? BYD on aloittanut vasta parikymmentä vuotta sitten, joskin se alkaa olla jo varteenotettavissa tuotantoluvuissa: 200 000 autoa tänä vuonna, ensi vuonna 400 000, 2010 800 000 autoa ja siitä eteenpäin 90%, 80%, 70% kasvua per vuosi. Ei paha. Mutta miksi BYD rikkoo hienon hybridi-tuotantokaavan? Koska BYD ei olekaan perinteinen ja massiivinen autonvalmistaja, joista Nice varoitti. Alunperin BYD on tuottanut matkapuhelinten akkuja, josta se on laajentanut autotuotantoon. Sähköautot ovat siis luonteva seuraava askel, jonka BYD ottaa mieluummin aiemmin kuin myöhemmin.

Lue lisää mitä vastatuulta on BYD:lle odotettavissa–>

BYD toimii siis perinteisen autontuottajakartellin ulkopuolella, joten odotettavissa on paniikkinappulan painamisia Euroopassa kiinalaisen invaasio alkaessa. Uskokaa kun sanon, että kolariturvallisuus-kysymys on ensimmäisenä tapetilla, sitten Kiinan ihmisoikeudet ja lopulta tuotannon ekologisuus. Eihän ekoautoa saa valmistaa epäekologisesti. Tällä viimeisellä naulalla saa myös osan ekoautoista unelmoijista mukaan veneeseen. Sitten on vielä Naomi Kleinin tuhokapitalismi-teoriasta innostuneet ekounelmoijat. Nimittäin tuhokapitalistinen järjestelmä pyrkii aiheuttamaan maailmantilan, jossa syntyy tiettyjä tarpeita. Näitä tarpeita voidaan sitten täyttää kysyntä-tarjonta lainalaisuuksien mukaan. Bisnes on sitä parempaa mitä tiukempi kysyntä, ja tiukinta se on kriisitilanteissa. Kuten sota tai muu inhimillinen katastrofi. Voisi jopa sanoa, että kapitalistinen järjestelmä on ajanut maapallon tuhon partaalle. Ja tällaisena voi pitää häämöttävää ilmastonmuutosta. Näin ollen tässä vaiheessa -kun hätä on käsillä, ei pidä antaa periksi ja mennä mukaan ekokulutushysteriaan. Parempi olisi kierrättää vanha kosla konvertoimalla se sähköautoksi. Ajatus on kaunis ja kaikista vähiten luonnonvaroja rasittava. Valitettavasti se on kuitenkin pääpainotteisesti ideologinen (lue ei praktinen), joka ei kuitenkaan tämänhetkisessä maailmanjärjestyksessä kanna. Se ei kanna etenkään koska aika ei riitä. Asiantuntijat kertovat meille, että radikaaleja muutoksia tarvitaan pian tai muuten ”vakavien ilmastonmuutosten” todennäköisyys nousee tuntuvasti. Voidaan siis jo sanoa muutoksia tulevan, mutta kuinka pahoja? Siihen voisi vielä vaikuttaa. Kuullostaapa huonolta kun kyseessä on kuitenkin koko maapallon ilmasto.

Uskokaa tai älkää, mutta muutoksen aikaan saamisessa tieliikenteen osalta toivo on lopulta autontuottajissa. Jotta radikaaleja muutoksia saataisiin niin tarvitaan isoja volyymeja. Eilen. Ja ilman mitään muutosta venyttäviä mukamas-sähköauto-hybridejä. BYD:n avaus on siis arvokas ja sitä tulisi tukea. BYD myös edellä mainituista syistä aidosti pyrkii sähköautojen valmistukseen. Jos auto menestyy, joutuvat muut tuottajat nopeuttamaan hybridi-lypsyään. Ehkä jopa jättämään sen väliin ja siirtymään pikimmiten sähköautoihin. Jos varteenotettavia sähköautoja ilmestyy markkinoille, meidän vastuullamme on ostaa ne pois.

Mainokset

3 vastausta to “BYD F3DM: 160 km sähköisen ajokapasiteetin hybridiauto, so what?”

  1. Robert75 said

    Mielestäni nämä BYD:in sähköautot ja hybridimallit ovat erittäin kiinnostavia (jo hybridin n. 100 km:n sähkömodilla meidän perhe pärjäisi vähintään 90 % ajoista). Kunhan näiden autojen kolariturvallisuus olisi edes kohtalainen (vähintään 3 Euro NCAP -tähteä), niin se vielä kävisi meikäläiselle. Luulisi että näiden autojen kolariturvallisuus tulee julki aika äkkiä kun ne USA:n ja euroopan markkinoille saapuvat. Nykyisestä autostani (-01 Yaris Verso) puuttuu ABS-jarrut (sekä EBD), mitkä kumminkin löytyvät BYD:in malleista…onhan se aktiivinen turvallisuuskin tärkeä seikka.

    Kyllä se minua mietityttää miten paljon BYD:in autonvalmistus kuormittaa ympäristöä. Toisaalta asia voi mennä myös niin päin, että kun muut tunnetut autonvalmistajat (jotka ainakin mainostavat että ottavat tuotantoprosessissa ympäristöasiat huomioon) tulevat sähköautoineen, niin joutuu BYD skarppamaan tässä kohdassa, ettei imago kärsisi kun sähköautojen ostajista käydään kovaa kilpailua. Voihan se olla että tässä asiassa ei ole suoranaisia epäkohtia, mutta skarppamaan pystyy silti jokainen valmistaja…
    Ja mitä tulee BYD:in akkujen raaka-aineiden louhintaan, niin toivoa sopii että sitä ei tehdä laittomissa tai muuten vain leväperäisissä kaivoksissa, missä ihmiselämä on kulutustavaraa. Toivottavasti muutenkin kunnioitetaan työläisten oikeuksia.
    Se että tod. näk. muut autonvalmistajat + öljytahot (ja täten varmasti monet autolehdet)ovat BYD:iä vastaan koska haluavat paniikissaan pitää edistyksellisen (ja edullisen)kiinalaisen sähköauton poissa markkinoilta tai ainakin piilotella sitä, on varmasti hyvin tiedostettu fakta BYD:illä. Asiaa ei ole tietenkään helpottanut se että osa BYD-malleista ovat aika suoraan Toyotan kopiota. Toivottavasti BYD myös ottaa tuotannossaan huomioon ympäristön ja ihmiset – siten eivät kilpailijat (ja länsimainen autolehdistö)pääse ainakaan vetoamaan sellaisiin epäkohtiin.

    MUTTA SITTEN:
    kuinka suuret ovatkaan ympäristövaikutukset ja ihmisten kärsimykset kun katsotaan öljybisnestä? Joten taidan myös itse kallistua siihen että ainakin tässä vaiheessa voisin ostaa sähköauton jonka tuotantoprosessissa ei olisikaan kaikki (vielä) ”täysin kunnossa”, mikäli auto on suht turvallinen. En minä kumminkaan halua lapsiani laittaa mihinkään kuolemanloukkuun.

    Laatu? Jaa…jos käy niin että Suomeen tuodaan BYD:in täys-sähköauto 300-400km:n kapasiteetilla ja sen hinnaksi tulisi sama kun ”unplugged”-Priuksella (niin kuin USA:ssa kaavaillaan), niin siedän lievää rosoisuutta laadussa (olen hemmotellut itseäni Toyotalla, mutta ”tyydyttävä” laatu kelpaa jos kyseessä on sähköauto. Sehän on sentään SÄHKÖAUTO! :). Ja tässä tapauksessa voin vain innolla odotta mitä hybridimallin hinnaksi tulisi (jotain 25 000 e?). Jotenkin arvailisin että esim. lisäruosteensuojaus voisi tulla kyseeseen BYD:in kohdalla meidän ilmastossa…
    BYD on suuri akkuvalmistaja joka valmistaa akkuja myös Nokialle. Täten taidan uskaltaa luottaa akuille luvatuun 2000 sykliin/600 000 km. Vaikka tämä monen muun valmistajan akkuihin verrattuna kuulostaakin vähän liiankin hyvältä…

  2. Kyllä, BYD:llä on potentiaalia yllättää isommat valmistajat housut kintuissa ja lyödä hybridinsä länsimaiden markkinoille 1-2 vuotta ennen PHEV Priusta tai E-REV Volttia. Ja vielä näihin verrattuna ylivertaisella akustolla. Kyllä siinä jo voisi pari pientä epäkohtaa päästää läpi. Siihen heti perään täys-sähköinen niin täystyrmäys on annettu. Kunhan eivät vain nuku onnensa ohi, kun BYD on ollut juurikohta tuomassa sähköautoa jo useamman vuoden ajan… vanhoja uutisia lukemalla huomaa sellaista luvatun markkinoille jo 2007. Pitäisiköhän meidän perustaa 2-henkinen BYD Fanclub Finland… 🙂

  3. Robert75 said

    Tai sitten voisimme ryhtyä maahantuomaan BYD:iä :). Harmi vain että meikäläisellä on graafisen alan koulutus eikä kaupallisen (ja muutenkin olen kehno talousasioissa :). Ja sitä paitsi sukulaiset ovat Toyota-jälleenmyyjiä, joten voisi olla kova paikka jos alkaisin maahantuomaan ”Toyota-kopioita” – tai sitten se olisi vain tervettä kilpailua :).

    Mutta kunhan ainakin se kolariturvallisuus on selvillä ja autoa on muutenkin koeajettu lehdissä, niin että tuotteesta on vähän enemmän selvyyttä, niin olen valmis fanittamaan täysillä mikäli tuote on ihan OK. Toistaiseksi yritän hillitä intoani huonolla menestyksellä ja fanittaa varovaisesti.

    Ilmeisesti ollaan tässä jo perustettu epävirallinen BYD Fanclub Finland, ainakin fanitetaan – saa nähdä milloin kolmas jäsen ilmaantuu 🙂

    PS. Koska Nokia käyttää BYD:in valmistamia akkuja, olin pari kuukautta sitten sähköpostilla yhteydessä Nokiaan sellaisesta päähänpisto-ideasta, että kiinnostaisiko heitä maahantuoda pari BYD-sähköautoa ja/tai hybridiä ja käyttää niitä mainosautoina. Nythän sähköauto tuo firmalle kuin firmalle positiivista julkisuutta – olisi koeajoa lehdissä ja autossa suuret mainostarrat j.n.e.. Sanoivat että idea on mielenkiintoinen (vastasivat sentään :), mutta he eivät voi investoida autoihin. Tietysti tässä on vielä se epävarmuus näiden autojen laadusta…ettei tule negatiivista mainosta.

    Jaa että autoa on lupailtu markkinoille jo 2007. Hmm…sitten se tarkoittanee että autoa on jouduttu hiomaan vielä. Ehkä sieltä sitten tulee ihan viimeistelty ja mukavasti laadukas peli…kun eivät ole hosuen työntäneet sitä markkinoille (hosuneet vain lupailuissaan). Toivotaan, toivotaan…kiinalaisethan osaavat kyllä tehdä ihan laadukkaita autoja jos haluavat – en muista merkkiä, mutta yhtä koeajettiin joitakin vuosia sitten Auto Bildissä ja sitä kehuttiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: