Chevrolet Volt, sähköauto joka pelastaa General Motorsin?

syyskuu 16, 2008


Kuolematonta Alivaltiosihteeriä lainaten ”Virallisuus sihisi hississä”, kun GM vihdoin virallisesti ja kakku-kahvien kera esitteli Chevrolet Volt E-REV:n (Extended-Range Electric Vehicle). Ei riittänyt, että asiaa on myllytetty hyvät tovit ja onpa syntynyt jopa omat kannatussivut. Tätä kirjoittaessa em. sivut ovat jumissa, joten ilmeisen paljon Pertti Perusautoilijaakin asia on kiinnostanut. No, blogosfääri lienee jo ääriään myöten hehkutusta puolesta ja vastaan, tässä muutamia. Ainakin mainonta on siis hoidettu ihan eri tyylillä puikkareihin, jos verrataan siihen aikaisempaan sähköautomalliin. Oliko se nyt EV1 vai mikäsenytoli? Teknisesti kyseessä kai kuitenkin on sähköauto, olkoonkin että ajokapasiteettia kasvatetaan lataamalla akkua 1,4 litran polttomoottorilla tarpeen mukaan. Täys-sähköisenä ajokapasiteetti on 40 mailin nurkilla, joten ei nyt mitään uutta minun sähköautolistaani silmällä pitäen.

Auto on nyt nostettu keskeiseen asemaan GM:n täyttäessä pyöreät 100 vuotta. Sen odotetaan olevan suunnannäyttäjä, mitä GM:ltä on lupa odottaa jatkossa. Joidenkin mielestä siitä on kiinni ehkä koko konsernin tulevaisuus, SUV-automallien myynnin sukellettua maailmanlaajuisesti ja GM:n tuottavimpien mallien ollessa juuri näitä Pick-up tyypin katumaastureita. Toiminta on siis tappiollista ja raskaasti, joten rahasampoja haetaan. Teknisesti GM on jäänyt autoteollisuudessa kehityksestä jälkeen, nyt kun peli on ratkeamassa sähköautojen eduksi. Muut menevät jo pitkällä ja Volt:n saapuessa markkinoille aikaisintaan 2011 voi olla jo myöhäistä. Tai ainakin parhaat paikat on jo viety ja murusia on tarjolla. Muut valmistajat tulevat tarjoamaan tuolloin jo täysin sähköisiä autoja, jotka kulkevat jo kolmattakin sataa kilometriä per lataus. Alla taulukko muodossa strategisia tietoja Voltista (in egnlisfh), joku näiden perään jo kyseli.

VOLT

Vehicle type: 5-door, front-wheel-drive sedan
Category: Extended-Range Electric Vehicle (E-REV)
E-REV competitors: none
Chassis: independent McPherson struts front, compound crank twist axle rear, four-wheel disc brakes, full regenerative brakes to maximize energy capture, electric power-assist steering
Seating capacity: four
Manufacturing location: Detroit-Hamtramck Assembly (subject to GM successfully negotiating satisfactory government incentives)

Performance

Top speed (mph): 100
EV range, city (miles): 40 (based on EPA city cycle)

Dimensions

Wheelbase (in / mm): 105.7 / 2685
Length (in / mm): 177 / 4300
Width (in / mm): 70.8 / 1798
Height (in / mm): 56.3 / 1430
Cargo volume (cu ft / L): 10.6 / 301

Battery system

Type: lithium-ion
Energy (kWh) 16

Electric drive unit

Power (kW / hp): 111 / 125
Torque (lb-ft / Nm): 273 / 370

Exterior

Tire and wheel size: specially developed low rolling-resistance tires on 17-inch forged aluminum wheels

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: