Joko on lupa olla kateellinen ja muita sähköauto-uutisia

syyskuu 30, 2008


Viikonlopun Pariisin autonäyttelyn sähköautopaljastuksia odotellessa… Pohjoismaissa tapahtuu sähköautorintamalla. Mutta ei Suomessa. Joko nyt saa luvan kanssa olla kateellinen? Siis ilman että joku tulee sormi pystyssä vastaan toteamalla jotain kulunutta suomalaisesta taipumuksesta naapurikateuteen? Lue lisää mitä meillä ei tapahdu, mutta muualla kylläkin –>

Mitsubishi vyöryttää i-EV:tä voimalla maailmalle, osille on Uuden-Seelannin (lobbaus kannattaa aina) ohella pääsemässä myös Islanti. Mitsubishi hoitelee suvereenisti myös kotimarkkinoita kuntoon, pystyttelemällä pikalatausinfrastruktuuria kovaa vauhtia. Sama latausinfran pystyttely on menossa Kiinassa, jossa mittakaava on astetta hurjempi. Palatakseni kuitenkin pohjoismaihin (ja kääntääkseni veistä), Norja toimii ensi vuodesta lähtien Tata Motorsin Indican sähköversion testimarkkina-alueena. Syyksi mainitaan norjalaisten pohjoisen lämmitystolppainfra ja sähköautotietoisuus. Ruotsi kilpailee pohjolan sähköautomekan statuksesta Fortumin päivittäessä kuumeisesti ruotsalaisten lämmitystolppainfraa paremmin sähköautonlataukseen soveltuvaksi. Vielä yhteenvetona: selvää sähköautokehitystä tapahtuu siis kaikissa pohjoismaissa. Mukaanlukematta Suomi.

Kataisen ajatus polttoaineverotuksesta on osastolla ”ihan kiva”, mutta sillä ei ole mitään annettavaa sähköautoille. Katsopas kun sähköauto ei käytä POLTTOainetta ja siten verotuksen uudistus ei vaikuta tuontaivaallista sähköautojen yleistymiseen. Muutenkin on olemassa muitakin energialähteitä kuin POLTTOaineet, mitä lie vesi-tuollaista tai tuuli-sellaista. Että metsään ollaan menossa. Sen sijaan ottaisin kyllä sen luvatun käyttövoimaveron poiston, mutta tuliko sitten pelko että ratkaisu on liian hyvä tai jotain. Poliitikoltahan lähtee leipä ja äänestäjältä nälkä äänestää, jos homma tehdään valmiiksi!

BYD sai juuri uutta tuulta siipien alle, kun yhdysvaltalainen suursijoittaja Warren Buffett osti 10 % siivun BYD:stä. Yhdistettynä Buffettin hallinnassa olevaan MidAmerican Energy-yhtiön pikalatausjärjestelmään, BYD:ltä voi odottaa suuria asioita. Kyseinen pikalatausjärjestelmä kustantaa muuten vain 2 500- 3000 $ per latausasema. BYD on tuomassa sähköauto-malleja Eurooppaan ja tarkoitusta varten on haeskellut ja löytänyt sopivan keski-eurooppalaisen maahantuojan. Ja ei, Suomesta ei ole löytynyt sopivaa maahantuojaa. Mutta Norjasta kyllä löytyi.

Jotta ei ihan pimeäksi vetäisi, niin Pariisin viikonloppuista autonäyttelyä kannattaa seurata. Luvassa on sähköauton paljastamisia ja esittelyjä näiltä valmistajilta: Subaru, Pininfarina, Venturi , Nissan, Honda, Kia, Peugeot, Citroen… Osa on ennestään tuttuja, osa uusia. Osa päätyy pian valmistukseen ja osa ei. Mutta tarjonta lisääntyy ja sitä mukaa myös sähköautolista täyttyy.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: