Pariisin autonäyttely 2008: Joule MPV, sähköauto Etelä-Afrikasta

lokakuu 6, 2008


Miksi suuremmille autonvalmistajille tuottaa suuria vaikeuksia tuottaa oikeasti edes ostokelpoisen näköistä sähköautoa, kun pienemmille se ei tunnu olevan mikään ongelma? Se on ihan selvä, että konseptiautoja on kiva väkerrellä koska tekemällä sähköautokonsepteja ei sitoudu niiden valmistamiseen. Tämä on ollut nyt Renault-Nissanin viime aikainen strategia. Mutta onko niiden pakko näyttää ihan näin hillittömiltä? En hyvällä tahdollakaan osaa kuvitella miten näistä voitaisiin edes saapua sellaiseen versioon, joka näyttää autolta. Migreeni on Renaultin puolesta taattu osa ajonautintoa neonkeltaisen tuulilasin myötä. Minulla särkee silmiä jo pelkästään Renault ZE konseptia katsellessa. Nissan Nuvun psykoottinen tuijotus ei myöskään nosta ostohaluja. No jokaisella makunsa, mutta tuskinpa enemmistö sähköautosta kiinnostuneista jaksaa näistä kiinnostua.

Niche-ajattelua noudattaen suuret autonvalmistajat ovat näköjään linjanneet tekevänsä sähköauto-ehdokkinsa mikroauto-luokkaan, jossa sähköauto on ollut viime vuodet hyvin edustettuna Kewet Buddyn, Reva i:n ja Zenn toimesta. Tähän luokkaan on myös tulossa lisää tarjontaa sähkö-Smartin, Th!nk Cityn ja vastaavien muodossa. Voisi siis sanoa, että sähköautoilu ei tällaisilla ratkaisuilla merkittävästi etene ja monipuolistu. Se voi jopa jäädä paikalleen polkemaan ikuiseksi vaihtoehdoksi, joka hankitaan 2. autoksi pieniä kaupunkiajokeikkoja varten. Onneksi asia ei ole suurten valmistajien käsissä. Vaihtoehtoisia autonvalmistajia alkaa ilmaantua sitä mukaa kun isommat polkevat paikallaan, nyt uusin sähköautonvalmistajatulokas on Optimal Energy. Lue lisää Optimal Energyn sähköautomallista –>

Meneillään olevassa Pariisin autonäyttelyssä on siis jo nähny jos jonninmoista viritystä, mutta tuikituntemattomat autonvalmistajat jaksavat sinnikkäästi tuoda miellyttävän näköisiä sähköautoja tarjolle. Ja sellaisia, jotka ovat edellämainittuja huikeasti monikäyttöisempiä. Tällainen oli edellisen jutun Pininfarina B0 (B-nolla). Nyt vuorossa on Optimal Energyn Joule MPV, Etelä-Afrikasta. Tämän 4-ovisen myyntihinnan arvioidaan asettuvan 200 000 Randin eli n. 18 000 € tietämille. Ajokapasiteetti perusakulla 200 km, lisäakun kanssa 400 km. Auton hienoin ominaisuus on, että se pystyy käyttämään joustavasti erityyppisiä akkuja. Eli akkujen vanhojen hapantuessa tai muuten vain uusien ollessa julmasti tehokkaampia, ei vaihto aiheuta suurta hässäkkää. Autoa myydään Etelä-Afrikassa 2010 lopulla, jonka jälkeen seuraa pikaisesti kansainvälinen myynti. Ainoa ongelma voi olla, että Etelä-Afrikan kuuluessa brittiläiseen kansanyhteisöön Joulen ohjaus on oikealla. Kansainvälinen myynti siis ainakin aluksi voi rajoittua juuri näille entisille alusmaihin. Ja Japaniin, missä muuten vain ovat valinneet vääränpuoleisen liikenteen. No tästä ja kolariturvallisuudesta tarkempaa tietoa odotellessa, en näe syytä miksi Joule ei sijoittuisi sähköautolistalle.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: