Saksasta isonrahan sähkö-Porsche, missä viipyvät ePorschen budjettikonversiot?

lokakuu 12, 2008


Porscheista entistä viritetympiä malleja tuottava Ruf Automobile GmbH on paljastanut eRuf Concept Model A 2008 konseptimallin. Tämä on konseptimalli uudenkarheasta Porche 911:sta, joten tämä on taas luokkaa ”ei jokapojan auto”. Uuden Porschen lähtöhintakin ennen RUF:n käsittelyä on kova. Käsittelyn jälkeen (jossa autoon lyödään 50,72 kWh edestä Litium-ioni rautafosfaattiakkuja ja korkean suoritustason sähkömoottori) hinta karkaa käsistä. Onhan se toki hienoa tämäkin kehitys, mutta tämäkin vahvistaa vain syntymäisillään olevaa käsitystä sähköautoilusta vain isorikkaiden ekobling-harrastuksena. Samaa kastia ovat Tesla Roadsterit, Fisker Karmat, Venturi Fetishit ja Lightning GT:t, jotka kaappaavat autolehtien pääotsikot. Syynä osin urheilusähkisten kiistaton seksikkyys, mutta myös autotoimittajien asiantuntemattomuus. Asiantuntemattomuus on minusta sitä, että toimittajat eivät tunnista merkittävintä kehitystä (kohti sähköistä kokokansanautoa) joka kaikista eniten edistää sähköautoilua. Pariisin autonäyttelyssä oli viitteitä paremmasta, sillä Pininfarinan B0 sai jo kohtuudella huomiota. Vaikka se ei ole urheiluauto se on silti kovanimisen muotoilufirman tuote, siinä ehkä enemmin syy huomioimiseen kuin sen tosialliset ansiot (monikäyttöisyys, 4-ovea, reipas ajokapasiteetti, kohtuullinen hinta…). Vähintään yhtä kiinnostavia olivat Heuliez WILL ja Optimal Energy Joule MPV, joita ei kuitenkaan juuri noteerattu. Lue lisää (tarkempi analyysi ja speksejä) –>

Tuolla aiemmin haikailin käytettyjen Porschen budjettikonversioiden perään, Saksanmaalla kun vanhoja autoja lepää suuria määriä myymättöminä suurten saasteverojen vuoksi. Edelleen tässä olisi saumat hyvälle konversioliiketoiminnalle. Jos RUF nostaa otsikot niin nyt voisi sopivaan sivulauseeseen päästä myös kyseinen ePorsche-hanke ja saada jopa rahoitusta taakseen. Käytetty Porsche kun on halpuuden lisäksi hyvän aerodynamiikkansa vuoksi ihanteellisin konverioaihio. RUF:n hyvin tyhjentävä esitys ePorschen suorituskyvystä kertoo potentiaalista myös näiden budjettikonversioiden osalta. Oheinen näyttää kuinka massiivinen määrä akkuja on mahdollista autoon latoa, tällä saa ajotavasta riippuen 250-320 km ajokapasiteetin. Ja jos sanoin esityksen olevan tyhjentävä niin sitä se todella oli. Oheinen listaus (toisella kotimaisella, pahoittelen) kertoo kutakuinkin kaiken mitä kukaan haluaa tietää sähköauton ominaisuuksista ja suorituskyvystä. Kunpa kaikista sähköautoista saisi näin selkeän esityksen… Taidan pitää tätä jatkona referenssinä, kun vertaan muiden sähköautoviritysten -erityisesti konversio sellaisten, spekseihin.

Sen verran kommentoin speksejä, että 550 kg akkuja on iso kasa missä autossa tahansa. SIlti 1900 kg kokonaismassa on ihan kohtuullinen. Asiaa auttaa, ettei ePorschelle tule 2 ihmistä isompaa hyötykuormaa. Vai aikooko joku oikeasti asentaa Porscheen vetokoukun? Sähkömoottorin suorituskyky on ”riittävä”, joten auto liikahtaa liukkaasti massasta huolimatta. Energiankulutus on minusta 125 km/h ylänopeudella fantastinen, 21 kW. Asiassa auttaa olematon ilmanvastus. Tällä vakionopeudella ajettaessa siis päästään ~300 km ajokapasiteettiin. Ei paha ei paha…

Sähköauton speksi-Galorea RUF:n tapaan

Tech specs for the eRUF model A, status of September 2008
All data are preliminary data as specified for the eRUF Model A

Drive Performance
· Acceleration 0-60 mph under 7.0 sec (development target)
· Vmax 160 mph, 225 km/h
· Cw 0.28
· Roll resistance 0.014
· Driving range approximately 250 – 320 km, depending on
performance level
· Specific power pick-up 21 kW / 125 km/h

Vehicle data
· Engine power 150 kW / 204 PS
· Max torque 650 Nm 7 0 rpm
· Weight 1910 kg (preliminary data)
· Battery weight 550 kg

Motor Data
· Max torque + 650 Nm to -650 Nm
· Power + 150 kW to -150 kW (peak level)
+ 204 hp to -204 hp
100 kW / 136 hp continuous
· Currency 300 – 420 Volt
· Current level max 550 A
· Rpm level max 5000 rpm
· Operating system brushless three phase alternating current with
permanent magnets

Dimensions
· Diameter 405 mm
· Length 241 mm
· Weight 91 kg
· Specific weight 1,65 kW / kg, 2,25 hp / kg
· Coolant flow 8 L /min max

Battery System
· Type Lithium-Ion, iron-phosphate base
· Manufacturer Axeon plc, GB
· Stored Energy (96 units) 50,72 kWh
· Nominal Voltage 317 Volt
· Maximum discharge 480 A
· Max Power 152,16 kW = 210 PS
· Charging current, max. 16 A
· Charging time 10 hours

Single Battery Cell Data
· Capacity 160 Ah
· Operating voltage 4,25 V charging, 2,5 Volt discharging
· Nominal Voltage 3,3 Volt
· Max. Temperature Level 80 °C
· Life cycle 3000 charging cycles
· Self-discharge under 3 % per month
· Weight per Unit 5,6 kg

Mainokset

5 vastausta to “Saksasta isonrahan sähkö-Porsche, missä viipyvät ePorschen budjettikonversiot?”

  1. Anonyymi nillittäjä said

    Se kirjoitetaan Porsche, eikä Porche 🙂

  2. Blogin yhdenmiehen toimitus kiittää tarkkaavaisuudesta, asia korjattu. Julkaisun laatu nousee kohisten.

  3. Gesär said

    En näe miksi urheiluautot ja kansanautot pitäisi asettaa vastakkain tässä asiassa. Molemmat edistävät sähköautoilun asiaa, mutta sattuneista syistä kalliit autot tulevat eturintamassa.

    Ja vielä: tähän asti sähköautot on mielletty pyörillä kulkeviksi koirankopeiksi, tyyliin G-wiz. Teslan ja Fiskerin kaltaiset menopelit muuttavat tätä käsitystä ja lisäävät suuren yleisön valmiutta hankkia sähköllä toimiva kansanauto, jos/kun sellaisia joskus saadaan.

    Itseänikin perheettömänä ihmisenä kiinnostaisi eCorollan sijaan vaikkapa käytetystä BMW Z3:sta, Mersun SLK:sta, Porschesta tms. konvertoitu ajopeli. Toivottavasti näitäkin saadaan. Luontoystävien kauhuksi olisin valmis ajamaan eHummerillakin, jos sellaiselle saisi riittävän toimintasäteen. Käytettyjen hinnat eivät ole aivan mahdottomia.

  4. Ei kyllä minä olen samaa mieltä, että sähköisillä urheiluautoilla on hommaan saatu seksiä eli PR-työstä on siis ollut kyse.

    Mutta jos ihmisten mieliin iskostuu ajatus sähköautoista vain rikkaiden mahdollisuutena niin se on kyllä karhunpalvelus. Autonvalmistajilla ei tällöin tule kiire pyrkiä halpoihin sähköautomalleihin, vaan ne pidetään premium-luokassa ja voittoa kääritään sitä mukaa enemmän mitä tuotanto tehostuu + jatketaan ICE-tuotantoa l. jatketaan silläkin rahastusta. Premium-luokkaisena harrastuksena sähköautoilu pysyy kuriositeettina siinä missä pyörillä kulkevilla koirankopeillakin.

    Eli: päänavaus sportti-sähköautoilla ja läpimurto aukosta kansanautolla (iske ja murra). Tämä on Teslan strategia, mutta nyttemmin aikataulu näyttää venyvän.

  5. Marni said

    Frankly I think that’s ablesutoly good stuff.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: