BYD e6 myyntiin 2009 loppupuoliskolla?

lokakuu 14, 2008


Viikonlopun Kiinan Haitekki-messuilla tuli tieto, että BYD tuo sähköautonsa markkinoille ensi vuoden loppupuoliskolla. Ei tietoa onko kyseessä sitten e6 vai oheinen F3e (puhe yhdestä autosta, ei kahdesta) , mutta ajokapasiteettia luvataan nyt 400 km aiemmin luvatun 300 km sijaan. 10 % siivun BYD:sta ostanut suursijoittaja Warren Buffet haluaa itse olla ratin takana, kun auto esitellään. Joku voisi pitää tätä aika pienenä yksityiskohtana, mutta kyllä minusta se tuo lisää uskottavuutta. Tämän tason toimijalle kuten Buffet olisi kuitenkin äärimmäisen noloa liittää naamansa autoon, jonka markkinoille tuominen tästä vielä lykkääntyisi. BYD:n sähköautoja on luvattu vaikka kuinka monta vuotta markkinoille, mutta ehkä nyt on lupa uskoa.

Sitäkään ei tarkennettu, mille markkinoille nyt ollaan lähdössä. No ainakin Kiinan kotimarkkinoille, todennäköisesti myös Israeliin, Buffetin myötä ennenpitkää myös Yhdysvaltoihin. Toiveissa on, että myös manner-Eurooppaan, mutta kuka näistä osaa sanoa? Tämä kuitenkin saattaa olla marssijärjestys.

Muutakin tarkennusta saatiin BYD:n sähköautomalleihin. F3DM on muuten ”vain” 110 km sähköisen ajokapasiteetin hybridiauto, joten malli putoaa listalta. Silti, ilmestyessään vielä tämän vuoden lopussa ensi kuussa Kiinassa se pyyhkii pöytää muilla markkinoilla olevilla hybrideillä. Ja itseasiassa, tilanne säilyy muuttumattomana hyvin pitkään: GM Volt (2011) ja PHEV Toyota Prius (2010) eivät pääse lähellekään.

Advertisements

5 vastausta to “BYD e6 myyntiin 2009 loppupuoliskolla?”

  1. Gesär said

    ”Omahan oraakkeli” on todella pitkän aikavälin sijoittaja (ja yleisö tietää sen) joten itse en kiinnitä paljon huomiota siihen tuleeko e6 luvatussa aikataulussa, tai pidä myöhästymistä nolona Buffetille.

    BYD yrityksenä sen sijaan saattaa olla uusi ’General Motors’, ottaen huomioon Kiinan kasvavan vaurauden, väestöpotentiaalin ja sen, että firma näyttää olevan jonkin sortin teknologiajohtaja. Sijoitusmielessä nyt, kaiken kuohunnan keskellä, voisi olla hyvä aika pistää rahaa BYD:iin. Valitettavasti osaketta noteerataan vain Hong Kongin pörssissä.
    http://www.byd.com/

  2. Niin. Ja jos auto myöhästyy niin se myös esitellään myöhemmin, eikä Buffetkaan näy ennenaikaisesti ratin takana… 🙂

    Tuli mieleen, että kuitenkin kohtuu ”halvalla” lähti tuo ~10 % siivu hintaan 230 miljoonaa USD (vai oliko se Oravan nahkaa)? Halvalla sinänsä, että samalla viikolla Buffet teki 5 miljardin USD sijoituksen Goldman Sachsiin. Eli koko roskan voisi teoriassa ostaa 2,3 miljardilla USD. Luulisin, että BYD ei irtoa muutaman vuoden päästä enää noin pienellä määrällä Oravan nahkoja.

  3. Robert75 said

    Terve taas!

    Ja vastaan nyt tähän uudempaan ketjuun 🙂

    Osuin ruotsalaiseen blogiin missä oli hieman infoa BYD:in malleista liittyen m.m. törmäystesteihin, jotka on nyt näköjään suoritettu valmiiksi:

    – e6 sai 5 NCAP-tähteä (ja tulevaksi hinnaksi arvioidaan alle 200 000 kr – vastaa kait karkeasti n. 20 000 e. Ja sehän on se Kiinassa kaavailtu hinta).

    – F3DM on sivuston mukaan ansainnut 4 NCAP-tähteä (ja 150 000 kruunun hinnasta puhutaan).

    – autojen korit on näköjään kokonaan galvanisoitu (ainakin e6:sen). Kuulostaa hyvältä, mutta en ole tällaisista asioista perillä…

    Jos nämä asiat pitävät paikkansa niin hyvältä näyttää.

    Muutenkin siinä todetaan että kiinan valtio on kovasti sähköistämässä autokantaansa ja latauspisteitä ollaan rakentamassa ympäri koko maan. Ja BYD:in kaltaisia projekteja tuetaan varmaan aika hyvin.

    Linkki (ruotsinkielinen, ja autojen faktoja pyörii ”ylä-slideshowssa”):
    http://bloggarna.se/webedit/ace/aa.asp?sidaid=350

    Pitää etsiä jossakin vaiheessa vielä joku virallinen sivu missä niistä törmäystesteistä puhutaan…

  4. Åååh va härligt, jag tackar! Tähdet NCAP:ssa tarkoittaisi, että autot ovat jo olleet Euroopassa testavina???

    Olen tuossa arvellut, että norjankielelläkin saattaisi löytyä hyvin matskua…

  5. Robert75 said

    Yllämainitussa blogissa olikin maininta Think-auton yhteydessä että BYD:iä ”maahantuodaan sitten kun ne suoriutuvat NCAP:sta 4:llä ja 5:llä tähdellä”. Kyseessä olisi muutamista yksityiskohdista, jotka kait ovat kovasti työn alla…oli vähän kiire lukea eilen ja lopetin sitten Thinkin kohdalla :).
    No, vähän vesittyi sitten se juttu. Saapa sitten vielä odottaa että mitä tuloksia tulee kun ne autot kunnolla testataan…ei se 4-5 tähden saavuttaminen varmaankaan ole mikään ylitsepääsemätön ongelma BYD:ille.

    P.S. Sivuston valokuva F6DM:n speksikyltistä oli mielenkiintoinen – en ole vielä ennen törmännyt pahemmin muihin tietoihin kuin sähkömodin kantamaan…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: