Fortum aloittaa Suomen pikalatausinfran rakentamisen Espoosta

lokakuu 22, 2008


Fortum laittoi pari viikkoa sitten oheisen teaserin jakoon. En heti tarttunut koukkuun ja rynnännyt asiasta kirjoittamaan. Mutta nyt kirjoitan kun on jotain oikeaa tietoakin tullut saataville. Ihan ensimmäisenä, suuntaa siis Ylen nettiuutisiin ja lue koko uutinen.

Luitko uutisen? Vieläkö istut tuolillasi? Lue lisää –> Voisi tietysti sanoa, että kun jotain positiivista uutista odottaa kauan niin vähäinenkin alkaa kuullostaa aivan hillittömänmahtawalta. En toki asu Espoossa ja asia ei lämmitä juuri ketään muita kuin Espoolaisia itseään (ja heitäkin sitten sähköautojen saapuessa tavallisten ihmisten saataville), mutta jostainhan asioiden on lähdettävä liikkeelle. Ehkä Espoo on Helsinkiä parempi aloituspaikka, ehkä Fortum on saanut siellä yhteistyön kaupunginvaltuuston kanssa pelaamaan. Ehkä Helsinki ei nyt uskalla jäädä lehdelle soittelemaan vaan alkaa havitella vastaavaa yhteistyötä. Ehkä ennen pitkää myös oma asuinkaupunkinikin liittyy hankkeeseen.  Ja muistutan, että kunnallisvaalit ovat käynnissä: ainakin itse valitsen ehdokkaani tämän mukaan.

Myös autonvalmistajat alkavat pitää Suomea oikeasti kiinnostavana paikkana tuoda sähköautoja markkinoille, samoin kuin on käynyt Ruotsissa. Nousemme siis muutamalla pykälällä tärkeysjärjestyksessä, kunhan asia saatetaan valmistajien tietoon sopivan tahon toimesta. Ja siihen mukaan vielä lupaus muista huojennuksista, niin jo alkaa tapahtua.


Talven aikana Espoo hankkii kolme ja Fortum kymmenkunta ladattavaa hybridi- ja täyssähköautoa testikäyttöön. Autojen latauspisteitä pystytetään aluksi viisi.

Mutta mitä ovat nuo testiautot ja erityisesti täys-sähköautot, joita Espoo ja Fortum hankkivat jo ensi talven aikana? Sähköautot -Nyt! hankkeen eCorollan proto hiipii mieleen, mutta jo aiemmassa Fortumin ja Tukholman yhteishankkeessa mukana oleva autonvalmistaja on tässäkin vahvoilla. Mitähän autoja vaan on Tukholmassa tullut testattua; siitä kun ei ole tietoa saatavilla? En usko, että Fortum näpertää omat sähköautot vaan hankkii ne alkuperäisiltä autonvalmistajilta. Aika ei riitä ja hankkeen tarkoitushan on nimenomaan ruokkia tulevia autonvalmistajien sähköautomalleja, ei mitään kustomoituja yksittäisratkaisuja.

Voisiko esimerkiksi Mitsubishi tai BYD olla yhteistyötahoja? Ensimmäiset autot ensi talvena testaukseen, Suomen markkinoille vuoden loppuun mennessä… voisiko olla? Meidän autonhankkijoiden kannalta tällainen yhteistyö tietenkin vauhdittaa sähköautomallien saapumista lintukotoomme. Näillä autonvalmistajilla on myös omia pikalatausratkaisuja. Olisi katastrofi, jos yhtäkkiä kaikilla on omat yhteensovittamattomat lataus-standardinsa. Entä missä Fortum aikoo ihan fyysisesti tarjota latauspalvelua? Muuttamalla opportunistisesti lämmitystolppia vai niputtamalla palvelun huoltoasemille ja/tai ostospaikoille? ABC-ketju on viestinyt kiinnostustansa latauspaikkojen pystyttämiseen, olisiko siinä hyvä yhteistyön paikka. Nestekin voisi kiillottaa vaihteeksi kilpeään bio-diesel seikkailunsa jäljiltä. Puhumattakaan bio-dieselkuplan puhkeamisesta (ja sehän puhkeaa), jolloin oljenkorret tulevat tarpeeseen.

Tuolla Veikko ilmaisi huolensa pikalatauksen ongelmista, jonka hänen kanssaan jaan. Kovia lupauksia leijailee siellä ja täällä, mutta sitten kun laittaa asiantuntijat seinää vasten ja penää tarkempaa tietoa niin johan tulee hiljaista. Kaltaiseni asiaa tuntematon on siis oman päättelykykynsä ja ”rivien välistä lukutaidon” varassa. Ehkä tämä Fortumin infranrakennus kirvoittaa sen tason keskustelua, että asiantuntijoiltakin alkaa saada kunnon lausuntoja. Nyt oma näppituntumani pikalatauksen suhteen on, että ~70-90 % lataus voitaisiin saavuttaa 30 minuutissa. BYD on väittänyt pystyvänsä 80 % lataukseen 15 minuutissa, mutta tuplaan tuon ”kalapuheiden” pelossa. Mitsubishi pystyy myös 80 % ja 30 minuuttia, mutta huomattavasti pienemmällä 16 kWh akkusetillä. Itse en oikein jaksa uskoa, että ihan bensan tankkaamiseen verrattavaan alle 10 minuutin aikoihin päästään. Tuon 30 minuutin kanssa kyllä pystyn elämään, mutta sitä vähänkään pidempi odotteluaika ei käy laatuun.

Mainokset

2 vastausta to “Fortum aloittaa Suomen pikalatausinfran rakentamisen Espoosta”

  1. Nimetön said

    Kolmivaihejärjestelmän teho on
    P=1,73*U*I*cosf*n
    1,73 =neliöjuuri3
    U =400 V
    I =virta (ylivirtasuojan virta-arvo)
    cosf = vaihtosähkön tehokerroin
    n = hyötysuhde
    Jos kuorma ei ota ollenkaan loistehoa, cosf =1.
    Laadukkaan tehoelektroniikan hyötysuhde on hyvä eikä se ota juuri lainkaan loistehoa.
    Kolmivaiheisesta 400 V 32 A pistokkeesta voi siis maksimissaan ladata auton akkua esim seuraavalla teholla: P =1,73*400V*32A*0,95=21kW.

  2. Robert75 said

    Mielenkiintoinen yksityiskohta on se että esim. tässä jo vanhassa klipissä, missä esitellään Fortumin sähkö-Fiat Doblo, kummittelee plug-in Prius taka-alalla (siinähän sitä parhaillaan ladataan). Outoa että Toyota mainostaa suomalaisella sivustollaan (siirtynyt jo uutisarkistoon) että plug-in malli on käyttötestissä Englannissa eikä mainitse mitään että sellainen pyörisi jo Suomen teillä…

    http://www.hs.fi/videot/1135240432551?kategoria=Uutiset&sivu=1

    Toyota on varmaan tässä projektissa vahvasti mukana (mutta näköjään matalaalla profiililla – toistaiseksi). Kunhan nyt saisivat kunnon sähkökantaman siihen plug-in malliin.
    Toivottavasti joku paja täälläkin alkaa konvertoimaan vanhoja Priuksia plug-in -malleiksi…vähän lisää akkuja (litium?), edes 100 km/t, kantama ainakin 50 km (työpaikalla voi ladata kotimatkaa varten) ja kaikki nämä muutokset hintaan n. 10 000 e ja päälle vielä käytetty Prius alle 20 000 e. Olisihan tämä ainakin muutos parempaan suuntaan ja rahallisestikin ihan kannatavaa, mikäli se tuleva plug-in malli tulee maksamaan paljonkin enemmän kun unplugged-version alk. 30 000 uutena. Kyllä kiitos, kuka tekee? Hitsi kun BYD:illä on se lähinnä rautaan perustuva edullisen, kestävän ja kulemma helposti kierrätettävän akun resepti – eipä niitä akkuja taida sitten aikanaan saada ostettua erikseen ilman autoa 🙂

    P.S. Toivon itse että Fortum toisi tänne myös BYD:in malleja ja Mitsua…etenkin kun sen Fiatin hinta oli 50 000 euron luokkaa. Ja olisihan eCorolla tähän täydellinen…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: