Fisker ja Metso löivät sopimuksen lukkoon; ensi vuonna Karmaa Valmetin Uudenkaupungin tehtaasta

marraskuu 13, 2008


Ja siinä se pääuutinen sitten olikin. Aiemmat kaavailut valmistuksen alkamisesta 2009 viimeisellä neljänneksellä ja 15 000 vuosituotantotavoite pitävät edelleen kutinsa. Aikataulun myönnetään Metson päässä olevan sitämyöten kireä, että Karman kevytrakenne-ratkaisu, hybridi-voimanlähde ja uusi akkuteknologia voivat hyvinkin aiheuttaa viivästymisiä. Tietysti pienelle viivästymiselle on nyt hyvin varaa, etenkin kun lähin kilpailija Tesla Model S (alla) on lykkääntynyt vuoteen 2011. Ai niin, Tesla hävisi myös oikeuskamppailunsa Fiskerin kanssa siitä varastiko Henrik Fisker Teslalle kuuluneita ideoita Karmaan. Olkoonkin, että jotain yhdennäköisyyttä kuvan autoista löytyy… Talouslaman kouriin joutunut Tesla sulki Detroitin puljunsa, sen sijaan Fisker avasi Detroitin lähistölle Pontiaciin omansa. Ellei kyseessä sitten ole jonkinmoinen status-kysymys, niin en kyllä keksi miksi Fisker haluaa hassata rahaa 200 työntekijän palkkaamiseen Yhdysvaltoihin kun tuotanto tapahtuu kaukana Suomessa. Eikös joku EU-alueen konttori olisi ollut parempi?

Sitten vaan odotellaan, mitä muuta sähköautotuotantoa Uusikaupunki pystyy kaappaamaan. Toivottavasti vielä löytyy tuottajia, joilla puuttuu valmistuskapasiteettia mutta ei kuitenkaan uskallusta tehdä investointeja talouslaman vallitessa. Valmetilla on tällä hetkellä kapasiteetti tuottaa 50 000 autoa vuodessa, mihin se ei ole yltänyt vuosiin. Viime vuosina Porchen tuotanto on ollut 20 000 autoa/vuosi nurkilla. Eli lisää tuotantoa tarvitaan, jotta jo tämänhetkiset työntekijät saavat hommia. Yksi mahdollisuus on tietysti lyödä kaiken Fiskerin varaan, nimittäin ennen talouslamaa Fisker vihjaili 4 hybridimallin tuottamisesta 2012 mennessä. Tämähän sopisi, Porche lopettaa tuotantonsa Uudessakaupungissa tyystin juuri vuoteen 2012…

3 vastausta to “Fisker ja Metso löivät sopimuksen lukkoon; ensi vuonna Karmaa Valmetin Uudenkaupungin tehtaasta”

  1. Robert75 said

    Hyvä juttu että täälläpäin on kohta sähköauton tuotantoa (tai, no sarjahybridi…ja sikakallis). Mitenköhän se Elcat? Tuleekohan niiltä jotakin uutta lähiaikoina? Ja lähivuosina avaa sitten se litiumkaivos Pohjanmaalla (missä on EU:n suurin litiumesiintymä) ja kotimainen litiumakkutehdas. Sitten vielä sähköautokonversiopajat ja Fortumin ja monen muun sähköautoiluun liittyvät toimet vielä päälle…hyvä että tapahtuu. Kyllä se tästä – ja onhan sitä saanutkin odottaa…

  2. Tuomas said

    Henk koht odotan Karmaa kuin kuuta nousevaa jos se pitää lupauksensa. Mutta, tietääkö kukaan miten Suomen nykyinen autoverotus kohtelee sitä (ja muita sarjahybridejä)?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: