Eduskunnassa lakialoite sähköautojen määräaikaisesta ajoneuvoverovapaudesta

marraskuu 26, 2008


Nyt tuli todellinen pommi. Eduskunnan valtiopäiväprosesseissa pyörii lakialoite ajoneuvoverolain 12 §:n muuttamisesta. Kyseinen ajoneuvoverolain 12. pykälä määrittelee ajoneuvoverosta vapaat autot ja lakialoite lisäisi siihen:

13) yksinomaan sähkömoottorin avulla kulkevat autotyypit vuosina 2009-2012.

Tulkintani tästä on, että täysin sähkökäyttöiset ajoneuvot ainakin olisivat verovapaita. Tilanne ei ole ihan niin selvä hybridien osalta. Priusin kaltaiset rinnakkaishybridit (parallel hybrid), joissa pyöriä pyörittää sähkömoottorin ohella myös polttomoottori eivät siis tämän lain piiriin sovi. Sen sijaan BYD F3DM ja GM Volt kaltainen sarjahybridi (series hybrid) taas voisi kuulua, jossa kaikki polttomoottorin tuottama energia muutetaan sähkömoottoria käyttäväksi sähköksi. Katso tästä aiheesta lisää esim. Tuulilasin sivuilta.

Ja laki tulisi voimaan 1.1.2009. Lakialoitteen koodi on ”Lakialoite 116/2008 vp”, jos sen etenemistä haluaa seurata. Miksi tämä lakialoite on määräaikainen?

Ei tunnu loogiselta, kun mitään perusteita sille ei muutenkaan ole olemassa. Tämä lakimuutos tarkoittaisi sähköauton vapauttamista 94,90 €/vuosi maksavasta perusajoneuvoverosta. Tuntuvampi on pääseminen eroon sähköautolle täydellisen epäloogisesta diesel-raippaverosta, jota ei koskaan olisi sähköautolla ollakaan. Raha on jokatapauksessa niin merkityksettömän pieni, että sillä ei ole mitään vaikutusta valtion kassaan kun sähköautoja tulee noina vuosina olemaan niin vähän. Ja totta puhuen, eipä sillä ole positiivista vaikutusta sähköautojen myyntiin, tuskin edes maahantuontiin. Siinä mielessä tämä esityksen yhteydessä esitetty on suurta hurskastelua:

Useimpien ennusteiden mukaan autoala on täyden teknologiamullistuksen edessä. Niinpä kotimaiselle alan teollisuudelle on tärkeää luoda kotimarkkinakysyntää, joka on aina ollut uuden teollisen tuotannon välttämätön edellytys.

Kun tämä ensimmäinen torjuntavoitto sähköauton käyttövoimaverosta kuitenkin saadaan niin voidaan vihdoin edetä. Seuraava looginen ja huomattavasti tuntuvampi lakimuutos on vapauttaa sähköauto määräajaksi kokonaan autoverosta. Tällaisen jälkeen tuollaisilla teollisuuden tukemis-sommitteluilla alkaa olla jo vaikutusta. Eli jos sähköauto pääsee irti siitä vero-osasta joka tällä hetkellä on 10 % pienipäästöisen ja 40 % suuripäästöisen auton hinnasta. Eli tällöin sähköautolla olisi 10-40 % alennusta sen lähtöhintaan, joka auttaa kun sähköauton rasitteena ovat vielä alkuvaiheessa selvästi ylihintaiset akut. Päästäisiin suunnilleen samaan hintaluokkaan kuin peruspolttomoottoriautokin, ehkä jopa sen alle. Tällöin, vaakakupissa alkaa sähköauton eduksi painaa ympäristön säästöaspekti ja vapautuminen kalliista polttoaineen tankkaamisesta. Myös auton hiljaisuus, vaihteettomuus ja rivakka reagointi kaasupolkimeen ovat myös monelle kiinnostavia asioita. Auton pitäisi olla myös huoltovarmempi kun sähköautossa osien lukumäärä vähenee.

Ai niin. Ja propsit tästä eivät ”ehkä enää kovinkaan yllättäen” mene vihreille. Mutta hivenen yllättäen kuitenkin Kokoomukselle. Ja kukas se vetovastuinen kaveri tämän takana on? Ei mutta sehän on Eero Lehti, tuo Toivo Sukarin ja Kyösti Kakkosen kanssa Leijonankita-ohjelmassa kyseenalaista tv-aikaa haalinut edustajamme. Miehellä on tietysti muitakin ansiota, mutta mistäpä muualta tällainen kansan syvien rivien edustaja poliitikkonsa tuntisi. Tähän sitten vielä muita tekosyitä siitä, ettei ole omasta vaalipiiristä ja niin edelleen… Toisaalta voin olla iloinen siitä, että asia on luonteeltaan hyvin puoluerajat ylittävä: siihen on helppo liittää toiveita ympäristön suojelun, energiaomavaraisuuden lisäksi myös energia-, auto- ja puhtaan teknologiateollisuuden noususta. Ja hyvä niin. Nyt sitä enää toivoo, ettei viime hetkien suhmuroinnilla hommaa sössitä. Esim. liittämällä muutosehdotukseen muitakin ehdotuksia, jotka sitten kaataisivat koko paketin. No ehdotettu kirjastoautojen veroale ei ehkä sitä tee, sehän on niin sympaattinen muutosehdotus joka tuo kivasti pointseja kaikille pikkupaikkakuntien edustajille. Eikös juu?

Tämän no-brainer nahkapäätöksen jälkeen, jolla itseasiassa siis vain korjataan tehty hama lainsäädännössä, toivoisi välittömästi jotain tuntuvampaa tukea. Pikkaisen kylmää se, ettei tämä lakialoite varsinaisesti herättänyt mitään keskustelua. Oliko asia niin itsestään selvä vai ollaanko ynseitä tuntuvamman lakimuutoksen pelossa? Puhuttiinpa vain niistä kivoista kirjastoautoista, kas kun ei kauppa-autoista? Niissäkin on kuulemma ollut kesämökkiläisillä ynnä muilla nostalgia-arvoa. Eikös siitäkin voisi lypsää sympatiaa!

Advertisements

3 vastausta to “Eduskunnassa lakialoite sähköautojen määräaikaisesta ajoneuvoverovapaudesta”

  1. Nimetön said

    No se sen takia määräaikainen, koska sähköautojakin varmasti halutaan verottaa siirtymäkauden jälkeen.

  2. Aivan varmasti halutaan verottaa sähköautoja, mutta käyttövoimavero ei ole soveltuva? Sähköauto kun ei kuluta bensa- tai diesel-polttoainetta.

  3. hybridi said

    Käyttövoimaveron väliaikaisella poistolla pyritään todennäköisesti takaamaan sama verokertymä myös tulevaisuudessa, mikäli sähköautot yleistyisivät voimakkaasti. Käyttövoimaverohan maksetaan muista kuin bensiinikäyttöisistä moottoriajoneuvoista. Nykyisellään bensiinissä on noin 65 senttiä / litra veroa ilman arvonlisäveron osuutta.

    Mikäli verokertymä halutaan pitää vakiona tulisi sähköautojen yleistyessä joko korottaa sähköveroa tai kerätä verotus käyttövoimaveron tyylisellä vuotuisella maksulla (vaihtoehtoisesti ajoneuvovero).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: