Th!nk listasi sähköautoystävällisimmät kaupungit; Espoo ei listalla

joulukuu 2, 2008


Th!nk teki listan sähköautoystävällisimmistä kaupungeista, joihin se myös kohdentaa sähköautojensa myynnin. Ainoa suomalaiskaupunki Espoo, jota voisi edes harkita listaukseen ei siellä kuitenkaan ole. Voiko tämän tätä selvemmin kertoa? Vaikka muutaman (5 kpl) latauspaikan pystyttäminen on kivaa pr-työtä ja sympaattista niin se ei todellisessa maailmassa, missä myös sähköautot tullaan myymään, merkitse yhtään mitään. Tätä se siis on jos maa ei profiloidu sähköautojen markkinaksi.

Suomi on ajautunut toimettomuudellaan täydelliseen paitsioon ja turha kuvitellakaan näillä näytöillä päästävän sieltä pois. Odotettavissa oleva hehkuttelu tulevasta sähköautojen käyttövoimaverovapaudesta -ja vielä määräaikaisesta sellaisesta, on tätä vasten lapsellista. Vai luullaanko oikeasti jotakuta n. 100 € vuosittainen sähköauton käyttöetu suhteessa bensa-autoon heilauttavan? Jos puhutaan tuntuvasta tuesta, niin sellainen on Yhdysvaltojen 7 500 $ veronalennus kutakin GM Volt:a vastaan, jolla 40 000 $ lähtöhintainen auto maksaakin käytännössä 32 500 $. No, toisaalta. Käyttövoimaverovapaudellakin saadaan tuo (jos ei huomioida devalvaatiota) alennus aikaiseksi. 7 500 € kertyy käyttövoimaverovapaudella kasaan vaivaisessa 12 vuodessa. Paitsi eipäs saadakaan kun verovapaus oli määräaikainen ja loppuu 2012.

Ja alla lopuksi Th!nkiltä kättäpidempää, mitä tekoja voi sähköautoystävällisyyden parantamiseksi tehdä. Eiköhän kannattaisi kuunnella autonvalmistajia, kun niistähän se lopulta on kiinni saadaanko tänne sähköautoja vai ei?

  1. Ostotuki: tarjolla olevat hinnanalennukset, verotuet tai muut kaupungin, läänin tai valtion tarjolla olevat tuet, mukaanlukien vuosittaiset autoveroalennukset. Yksityishenkilöille, autolaivueiden omistajille (esim. yritykset, Posti) ja autonvuokraajille.
  2. Käyttötuki
    • Ilmaiset latauspaikat julkisilla ja yksityisillä paikoilla
    • Vapaus päästömaksuista tai tietulleista
    • Ilmainen parkkipaikka kadulla tai hallissa
    • Mahdollisuus käyttää bussi- tai taksikaistaa kaupungissa ja muilla väylillä
    • Sähkön hinnanalennukset sähköautoilijoille
  3. Sähköauton merkitys: sähköautoilulla ympäristöön saatava parannus ja ilmansaasteisiin vähennys, mukaanlukien uusiutuvan energian käyttömahdollisuus kaupungissa.

Näillä mittareilla mitattuna kirkkaana kärjessä kiiltelee Th!nkin kotimaan pääkaupunki Oslo.

Kaupunki

Ostotuki

Käyttötuki

Sähköauton merkitys

Kokonaispisteet

Oslo 9 7 9 25
Tel Aviv 5 6 9 20
Lissabon 6 4 10 20
Kööpenhamina 9 3 7 19
Lontoo 4 5 9 18
Pariisi 5 4 7 16
Madrid 4 2 9 15
Tukholma 3 5 7 15
Zurich 1 4 9 14
Amsterdam 5 3 5 13
Brysseli 3 3 7 13
Rooma 1 5 7 13
Wien 1 4 7 12
Frankfurt 0 2 8 10
Ateena 3 2 5 10
Mainokset

Yksi vastaus to “Th!nk listasi sähköautoystävällisimmät kaupungit; Espoo ei listalla”

  1. letim said

    Ajatelkaa – meillä täällä Jyväskylässä uskotaan edelleen Nesterallin vetovoimaan. Tämä kaupunki ei lähiaikoina tule satsaamaan ekologisiin kulkimiin yhtään mitään, sillä vaarana on, että silloin profiloituu ”vauhtikaupungin” sijaan viherpiipertäjien paratiisiksi. Milloin sähköautot valloittavat tiet ja ajavat oman, aivan uudenlaisen autokilpailun halki Suomen?
    Voit lukea sähköautokokemuksiani blogista http://www.vihreasalama.wordpress.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: