Heuliez WILL sähköauto tuotannossa 2010, autokaupoissa 2011

joulukuu 3, 2008


Michelin on julkaissut lisätietoa Heuliez WILL sähköautoon tulevasta Active Wheel-pyörämoottorista ja siinä sivussa myyntiaikatauluista, yhteistyökuvioista ynnä muusta mukavasta. Sähköautolistalla vaikuttavaa Heuliez WILL-mallia myydään 2010 pienissä erissä erityisasiakkaille (esimerkiksi Suomen valtiolle) ja 2011 alkaen suuremmissa erissä meille muille kuolevaisille.

Pyörä- eli napamoottorien yleisenä ongelmana on ollut niiden jousittamaton massa, joka aiheuttaa renkaan holtitonta pomppimista tien epätasaisuuden mukaan. Toisena ongelmana on ollut niiden kestävyys, koska systeemi joutuu ottamaan vastaan kaikki renkaaseen kohdistuvat iskut. Tällaista rasitusta vastaan taistelee mm. tulevaan Lightning GT autoon tuleva PML Flightlinkin Hi-Pa napamoottori, jonka massa on onneksi saatu alas. Michelinin ratkaisussa sen sijaan kumpikin ongelma on ratkaistu. Heuliez WILL-autossa jousittamaton massa etuakselilla on 35 kg vrt. perus-Renault Clion 38 kg (taka-akselilla 24 kg). Lisäksi moottori ja aktiivijousitus näyttävät olevan erillään ja jousitettuina renkaassa.

Koska Michelinin ratkaisu on erillään renkaasta, ei renkaanvaihto-operaatiokaan edellytä erillistä moottorin irroittamista. Sen sijaan peruspulttikiinnitys saattaa tulla korvatuksi. Mutta entä miten ratkaisu upotettaessa se lammikkoon, tai sen altistuessa loskalle ja tiesuolalle? Johan olisi kumma, jos Michelin aikoo kaupallistaa ratkaisun joka ei ole vedenpitävä! Uskoisin siis suojausten olevan siltä osin kunnossa, minkä luulisi riittävän myös tiesuolalta suojaamaan. Loska voisi jäätyessä olla ongelma, mutta sähkömoottori tuottanee riittävästi lämpöä ja ongelmalta vältytään. Mutta mistäpä tätä tietää, ennenkuin ihan käytännössä asian pääsee todistamaan. Varovaisestikin arvioiden on se kuitenkin uskottavampi läpimurtoteknologiana kuin EEStorin ultrakapasitori, josta olisi pitänyt näkyä toimiva prototyyppi jo aikoja sitten.

Tämä pyörämoottorin kehittäminen on ollut sähköautoilun Graalinmalja jo jonkun aikaa, sillä sen edut ovat monet. Sillä päästää täysin eroon painavista ja tilaa vievistä mekaanisista voimansiirtohässäköistä. Moottorikaan ei enää käytännössä tarvitse tilaa ja vaihteita ei tarvita. Enää autossa tilaa vievät akut, joten tulevaisuudessa automuotoilu vapautuu osasta rajoittavista tekijöistä ja voidaan nähdä todella villejä (mutta kuitenkin toteuttamiskelpoisia) muotoiluvisioita. Regeneroivajarrutekniikka, ABS, aktiivijousitus ja sutimisenestot tulevat kaupan päälle vakioteknologioina. Samoin neliveto on helppo toteuttaa; ei muuta kuin moottori jokaisen renkaan taakse! Michelin näyttäisi siis ratkaisseen yhtälön ja Heuliez WILL:n energiatehokkuus näyttäisikin olevan sfääreissä kun 900 kg akkuineen kaikkineen painavana sen ajokapasiteetti on 150 km. Tällöinkin se painaa 75 kg vähemmän kuin WILL:n polttomoottorinen sisar, Opel Agila. Energiatehokkuus on pyörämoottorin valtti mihin tahansa muuhun sähkömoottoriratkaisuun verrattuna. Yhdessä pyörämoottorit tuottavat tasaiset 82 hevosvoimaa 41 hevosvoimaa, (30 kW/rengas = 41 hv/rengas) lyhyenä spurttina irti saa siis 164 heppaa 82 heppaa ja maksiminopeus on 140 km/h. Perusajokapasiteetin lisäksi saa 300 ja 400 km ajokapasiteettisen version, jolloin hinnan oletetaan liikkuvan 20 -25 000 € välillä. Michelinin ratkaisu näyttäisi myös halvalta toteuttaa.

Kiinassa pyörämoottoria testataan Lifan 520 testimuulissa, jolla samalla testataan myös MGL:n litiumakkuja. MGL-akkujen valmistaja CITIC Guoan Mengguli on myös tuleva WILL sähköauton akkutoimittaja. Akkuvalmistaja on juuri pystyttänyt uuden tehtaan, joka pystyy tuottamaan akut 18 000 sähköautoon vuodessa. Valinta on sinänsä huono, että MGL-akut on mitoitettu vain n. 1000 latauskertaa kestäviksi. Tämä on puolet vähemmän kuin yleistymässä olevassa rautasulfaatti-litiumakuissa, jotka kestävät 2000+ latauskertaa. No onpahan ainakin sitten hyvä syy vaihtaa akut parempiin niistä ajan jättäessä ja parempia akkupaketteja ilmaantuessa tarjolle. Ja parempi syy myydä kyseistä autoa tavanomaista sähköautoa halvemmalla…

Michelinin systeemi näyttää niin toimivalta, että sen toivoisi yleistyvän myös muiden autonvalmistajien ratkaisuissa. Eli toiveissa on, että sitä aletaan lisensoida autonvalmistajille tai vastaavia ratkaisuja alkaa pian pulpahdella siellä sun täällä. Lisensointiajatus varmaan inhottaisi isoja autokihoja, sillä käytännössä autotalot menettävät ydintoiminta-alueensa l. moottorinvalmistuksen. Heille jäisi tehtäväksi vain tuottaa autonrunkoja, joihin myös akut tuottaa joku muu. Ei ihme, että autoteollisuuden murroksesta puhutaan. Nyt tulisi vain pitää huoli siitä, että kaikkiin vaihtoehtoihin myöntyväiset rahoituspulassa olevat autonvalmistajat tähän taipuisivat. Eli juuri parhaillaan Yhdysvalloissa ja EU:ssa neuvoteltavat autoteollisuuden tukipaketit eivät saisi mennä tämän murroksen ja itseasiassa koko kriisin pitkittämiseen.

Mainokset

2 vastausta to “Heuliez WILL sähköauto tuotannossa 2010, autokaupoissa 2011”

  1. Pauli Forsby said

    Hyvä idea toivottavasti pian yleistyy.Eipä näkynyt Helsingin sähköauto messuilla

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: