Tata Indica sähköauto, ensi kesänä Euroopassa?

joulukuu 8, 2008


Tata Motors esitteli Bolognan automessuilla Tata Indica sähköautoa, jota lupaillaan myytäväksi Eurooppaan (siis ainakin Norjaan) ensi kesäksi. Tata on ollut ahkera ja hankkinut taakseen strategista osaamista, yhteistyönä (akut Electrovayalta) ja yritysostoksina (sähköauto-osaamista Miljø Grenland/Innovasjon). Hinnasta ei mainintaa, mutta suorituskyvystä kylläkin. Ja suorituskyky kuullosti lupaavalta, joskin ajokapasiteetin todenperäisyys selviää vasta kun akkupaketin kWh-koko selviää. Nyt lupailtu 200 km ajokapasiteetti edellyttänee yli 30 kWh akustoa, jos moottoritienopeuksilla aiotaan ajella. Kiihtyvyys on rivakka 0-100 km/h n. 10 sekunnissa, 4-ovea ja akku latautuu n. 8 tunnissa. Tämä 8 tunnin latausaika pistää tosin miettimään, josko tosiasiallinen akunkoko onkin jossain 22-27 kWh nurkilla.

Jos autoa todella aiotaan myydä jo ensi kesänä niin eiköhän se tieto hinnasta sieltä jostain pian tipu. Jotain tuntumaa antaa oletus akkutekniikan olevan samankaltainen kuin LG Chem:n kehittämä. Akuston pitäisi pärjätä ilman vesijäähdytystä, jolla saadaan aikaan säästöä. LG Chem väittää litium-akkujensa olevan nykyään samassa hintaluokassa kuin nikkelihydridiakut, jotka ovat perinteisesti olleet litiumeja puolta halvempia. Jos asia on näin myös Indican akuston kohdalla niin tuollainen 30 kWh akusto (hihaa ravistamalla) maksaisi 8-9 000 €. Tämä on tosin hyvin hypoteettista tässä vaiheessa.

ja Indican hinta Espanjassa on 6 461 €, joten lupaavalta vaikuttaa… konservatiivisestikin arvioiden sähkö-Indican hinnan pitäisi siis pyöriä jossain 20 000 € kulmilla. Vaikka tietoa vielä uupuukin, niin auto on nyt listattu.

Advertisements

3 vastausta to “Tata Indica sähköauto, ensi kesänä Euroopassa?”

  1. Robert75 said

    Moi, Ny Teknik -sivustolla ilmoitetaan että sähkö-Indican myyntihinta olisi alle 300 000 Ruotsin kruunua = alle 30 000 euroa. Tulee sitten ehkä oikeasti olemaan jotakin 250 000 ja 299 999 kr:n välillä, ainakin näin ajattelisin (muuten puhuttaisiin varmaan alle 250 000 kr:n hintatasosta). Hinta saattaisi olla Suomessa hieman kalliimpi – Ruotsissa ja Norjassa on jonkin verran alhaisempi hintataso ainakin ”ympäristöautojen” (miljöbil) kohdalla; esim. Prius maksaa Ruotsissa ja Norjassa alk. n. 25 000 e ja Suomessa alk n. 30 000 e.

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article420716.ece

    Useimmassa linkissä puhutaan kiihtyvyydestä 0-60 km/t 10 sekunnissa…taitaa se 0-60 mph/10 s. kiihtyvyys jäädä haaveeksi (toivottavasti ei)? No kyllä se laiskempikin vaihtoehto kelpaa jotenkin – saa vain olla ennakoivampi jos halajaa rekkojen ohi moottoritiellä. Eikä niiden ohi paljon tulisi mentyä 110 km/t huippunopeudella :). Toisaalta sellainen n. 100 km/t moottoritiellä ympäri vuoden on ihan leppoisaa ajoa (valitsee mieleisensä rekan/bussin ja seuraa sitä – eikä tietenkään idioottimaisesti puskurissa kiinni) – musiikki kuuluu autossa paremmin eikä ole sitä ohittelukaistalla stressaamista…ja yleensähän se letka kulkee kesälläkin vain vähän yli 100 km/t.

  2. Kiitos tiedoista! Pettymyshän tuo rajoittunut maksiminopeus on, mutta varmaan löytyy riittävästi ottajia tuollekin. Etenkin kun tarjonta on hyvin hyvin niukkaa ennen vuosia 2010-2011. Mahdollisesti vielä tuonkin jälkeen.

    Silti pitää ihmetellä: miksi tehdä auto, joka ei tarvitsisi kuin n. 20 km/h lisää huippunopeutta kelvatakseen huomattavasti useammalle? Silloin tuo hinta-arviokin tuntuisi perustellummalta. Nythän jos vertaa eCorollaan niin Indica EV on samassa hintaluokassa, mutta häviää ominaisuuksissa. Jos jo ensimmäisenä vuonna jo tekevät tehtaalla 3000 kappaletta (vrt. pienpaja-tuotetut 500 eCorollaa) niin kyllä Tatan pitäisi parempaan pystyä?

  3. Robert75 said

    Terve, piti vielä palata Tataan. Osuin pariin ruotsalaiseen sivustoon: Göteborgsposten ja Auto Motor & Sport, joissa puhutaan myös 0-100 km/t kiihtyvyydestä 10 sekunnissa (eikä 0-60 km/t). No, jos auto sitten onkin sen verran rivakka, niin tosiaan vähän outoa ettei näin pirteällä autolla olisi hitusen korkeampi huippunopeus. Mutta toisaalta taitaa Norjassa olla korkein nopeusrajoitus 100 km/t, niin sinne tämä 110 km/t riittää.

    Jälkimmäisessä linkissä on myös teknistä tietoa: 40 kW, 95 Nm vääntö 4000 k/min asti, akusto 26,4 kWh (paino 230 kg)…ja tietenkin ABS ja airbagit. Pitää varman googlettaa vähän Tatan kolariturvallisuudesta…

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=695&a=468181

    http://www.automotorsport.se/news/16413/tatas-norska-elbil-klar-f%C3%B6r-lansering/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: