BYD F3DM on maailman ensimmäinen massatuotettu sähköauto

joulukuu 16, 2008


Onneksi olkoon Build Your Dreams (BYD) ja Kiina kaavan rikkomisesta! Kauan seuraamani BYD F3DM ehti jopa ennen tätäkin kauemmin seuraamaani Mitsubishin i-EV täys-sähköautoa kuluttajamarkkinoille. Autoa myydään 15.12.2008 lähtien Kiinassa. Siinä missä perinteiset ja kapitalistisessa järjestelmässä turvonneet valtavat autontuottajat ovat nähneet esteitä, on muka-kapitalistisen-kuitenkin sosialistisen Kiinan BYD nyt mennyt ryskäämällä läpi. Aitaa on toki kaatunut; auto on ilmiselvä kopio Corollasta, kolariturvallisuus ennemmin 3 kuin 4-5 tähteä, puhumattakaan kaikkea kiinalais-tuotantoa koskevista laatu- ja saasteongelmista sekä huonosta työntekijöiden kohtelusta. Mutta tämä on silti totuus:  BYD F3DM on maailman ensimmäinen massatuotettu sähköauto. Ja se  on niin paljon uskottavampi viritys kuin aikaisemmat (GM EV1) ja myös monet tulevat kuten GM Volt, PHEV Prius. Kyllä, minusta GM EV1 ei ollut omana aikanaan varteenotettava sen ollessa huippukallis. F3DM:n läpimurron takaavat suuret tuotantomäärät, hinta, riittävä huippunopeus ja päivittäiseen perusajoon riittävä sähköinen ajokapasiteetti. Lisäetuna on, että auto ei ole täysin akkujensa varassa: polttomoottori pyörähtää käyntiin akkuja lataamaan, kun lataustaso laskee. Eli sinänsä auto ei ole puhdas sähköauto, mutta sähköauto kuitenkin: sähkömoottori pyörittää renkaita. Polttomoottori käynnistyy harvakseltaan silloin, kun ajomatka ylittää n. 100 kilometrin akun ajokapasiteetin. Tässä ratkaisussa päästään polttomoottorin osalta johonkin 2-3 l/100 km kulutukseen, kuten Martti tuolla asian esitti.

F3DM tuli myyntiin eilen Kiinassa hintaan 150 000 yuan eli  nykyisen valuuttakurssin mukaan huokeaan 16 700 € hintaan! Vertailukohtana toimii vasta 2011 saapuva GM Volt, jonka hinta-arvio on 40 000  $ eli n. 30 000 €. Tämän lisäksi Volt häviää sähköisessä ajokapasiteetissa.  Lähteistä riippuen sen sähköinen ajokapasiteetti on 60 tai 80 mailia l. ~100-125 km. Akuista kerrotaan niiden olevan 330V ja 40Ah = 13,2 kWh kapasiteettiset, jolla ei kyllä päästä lähellekään luvattuja ajokapasiteetteja. Tämä viittaisi siihen, että BYD:n akut olisivat todellisuudessa tätä suuremmat n. 20 kWh luokkaa. Tämän joku tuolla jo laski. Tällöin auto käyttäisi vain osaa koko akun varauksesta, jotta akkujen rasitus vähenisi ja käyttöikä pitenisi. Vastaavasti myös GM Volt tulee käyttämään n. puolta 16 kWh akkukapasiteetista, jolloin 8 kWh:lla päästään 40 mailin kapasiteettiin. Tätä vasten luvattu 100 km (mutta ei 125 km) ajokapasiteetti kuullostaa nipin napin uskottavalta. Uumoilen tuon ajokapasiteetin olevan mitoitettu enintään 100 km/h ajoon.

Nyt kun auto vielä saapuisi Suomeen. Adressia pystyyn, anyone?

Edit 16.12.: Ja hyviä uutisia BYD:n osakkeenomistajille, sillä osakkeen arvo pomppasi 16, 43 % eilisestä. Eli BYDn projekti etenee hyvässä myötätuulessa, samaa ei voi sanoa monesta muusta autonvalmistajasta. Ainakaan osakkeiden valossa.

Ohessa tuore esittelyvideo (aika opetella Kiinaa?):

7 vastausta to “BYD F3DM on maailman ensimmäinen massatuotettu sähköauto”

  1. Gesär said

    Nyt vielä odotellaan sitä BYD:in varsinaista sähköautoa, E6:tta. Tällä hetkellä näyttää, että ensimmäinen sähköllä toimiva kulkuneuvoni on Kiinassa valmistettu, vaikka kyllähän tuo vähän arveluttaa…

    ”muka-kapitalistisen-kuitenkin sosialistisen Kiinan”

    Todellisuudessa toisinpäin: ”muka-sosialistisen-kuitenkin kapitalistisen…”. Kiina on jo vuosikaudet ollut kapitalistisempi maa kuin Yhdysvallat, Euroopasta puhumattakaan. Näin ainakin maan tilanteeseen tutustuneen amerikkalaisen sijottajan Jim Rogersin mukaan.

  2. Se on miten sosialismi tässä yhteydessä ymmärretään. Minulle se näyttäytyy Kiinan yksipuoluejärjestelmän kaikkea hallinnoivana systeeminä. Niin kauan kuin kyseinen järjestelmä on pystyssä niin kapitalismi on suitsittu sovellus siitä millaisena Yhdysvallat haluaisi nähdä sen toteutuvan Kiinassa. Sinänsä siis mainitun amerikkalais-sijoittajan kommentti yllättää. Tai no, jos kapitalismi ymmärretään riistokapitalismina niin sitten ei yllätä.

    Kv-autonvalmistajien on valmistettava kaikki Kiinan markkinoille tulevat autot Kiinassa muodostamalla yhteishankkeita paikallisten autonvalmistajien kanssa. Näillä pumpataan osaamista Kiinan autonvalmistajille ja tehdään omissa nimissä kotimaan markkinoille kopiomalleja kv-valmistajien autoista. Kyseessä ei siis ole ihan tasapäisen kapitalistisen kilvoittelun asetelma.

    Sähköautojen tuottamisen kannalta asia voi olla eduksi: kiinalaisvalmistajat viisveisaavat siitä, millaisen myllerryksen kv-autontuottajien kartellille aiheutuu kun joku lopulta aloittaa sähköautojen täystuotannon. Valmistajat huomaavat käsillä olevien ICE-autojen olevan vanhentunutta teknologiaa ja sähköautojen hidastelun kostautuneen. Tämä on tilanne heti jos F3DM tai viimeistään e6 pääsee ajoissa globaaleille markkinoille.

  3. CO2 said

    Myös Chrysler konsernilla on kehitteillä/tulossa samanlaista tekniikkaa(konseptinimi EV). Oli esillä Detroitissa 2009 ja tulee markkinoille aikaisintaan 2012, mikäli Chrysler on silloin vielä olemassa

  4. jammerinki said

    Tämä olisi todella hieno auto mutta onko se ihan oikeasti olemassa vai pelkkää silmänlumetta vain mitä on valmistettu kaksi kappaletta autonäyttelyitä ja tehtaan pihassa tehtäviä ”koeajoja” varten.

    Se on ollut myynnissä jo ”kauan” mutta onko kukaan oikeasti päässyt ostamaan ja maksamaan sitä ja saanut avaintikun/kortin kouraan?

  5. jammerinki said

    Fiateja myydään Räikkösen nimellä ja Bemareita Kubican nimellä. Jospa noita bensabydejä myydään sähköbydien maineella ja ei niitä sähkäreitä ole koskaan muuhun ajateltukaan.

    Olemme nyt katsoneet samaa listaa ja voimme olettaa että DM mallien vähäiset myyntiluvut on joko piilotettu bensakoneiden sekaan tai sitten niitä ei ole olemassakaan;) Hyvin kiinalaiselta jutulta vaikuttaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: