Mercedes BlueZero E-Cell sähköauto, tuotannossa 2010

tammikuu 16, 2009


Mercedes-Benz ei ole aina ollut täysin innolla mukana tekemässä vähemmän saastuttavia ja -kuluttavia autoja, mutta tilanne on nopeasti muuttunut. Vielä viime toukokuussa kuului marinaa, mutta sittemmin lusikka on otettu kouraan ja asian eteen ollaan näköjään jotain tekemässä. Siitä osoituksena uudet konseptimallit B-luokan sähköautoista. Ja ei pidä unohtaa koirankoppi-kokoluokan (TM Gesär) Smart ForTwo ED sähköautokonsepti, joskin sitä tunnutaan ”testattavan” täältä ikuisuuteen (Britanniassa 2006 lähtien, Yhdysvalloissa testataan 2011 lähtien. Nyt esiteltyjä Mercedes BlueZero-konseptien tuotantoa saatetaan hyvinkin venytellä samalla tavalla. BlueZero vaihtoehtoina ovat vety-sähköauto, täys-sähköauto ja sarjahybridi-sähköauto. Vetyauto on lähimpänä tuotantoa, johtuen Mersun pitkästä rakkaus-suhteesta vetyautoteknologiaan.  Outoa, että Mersulla koitetaan tätä nuottia vielä soittaa: tulihan sielläkin jo todetuksi etteivät vetyautot ole taloudellisesti kannattavia. Vetyauton ikuisuusongelmana on myös se, miten vety olisi taloudellisesti kannattavaa ja ympäristön kannalta kannattavinta tuottaa? Asiaa on käsitelty erinomaisesti muualla, joten en harhaudu asiaa käsittelemään. Vetyauto saattaa siis hyvinkin olla lähinnä keino venytellä todellisen valmistuksen aloitusta (voi voi kun ei saa vetyä mistään, on kallista kuten vielä tämä vetyautoteknologiakin). Mutta se ratkaisevin osa hidastelu strategiaa on kuitenkin tätäkin yksinkertaisempi:

Vetyautoa tuotetaan pienissä erissä jo kuluvana vuonna, täys-sähköautoa ensi vuonna ja niin edelleen. Koska puhutaan nimenomaan pienistä eristä, alkaa tuntua ettei Mersulla oikein haluta uskota näiden mahdollisuuksiin… Silti: Mercedes BlueZero E-Cell täys-sähköauto ei vaikuta yhtään huonolta: 35 kWh akustolla 200 km ajokapasiteetti (on itseasiassa paljon uskottavampi kuin Tata Indican 26,4 kWh akustolla luvattu 200 km, propsit Robertille!), pakolliset 4 ovea,  …mutta ne pienet tuotantomäärät! Ja hinnasta ei hajuakaan, mutta tietysti pienistä tuotantoeristä kun puhutaan niin varmasti on kallista. Sähköautolista ei koe mullistuksia ja minä olen taipuvainen mieltämään koko hankkeen sumutukseksi.

Advertisements

7 vastausta to “Mercedes BlueZero E-Cell sähköauto, tuotannossa 2010”

  1. Vety on täyttä BS! Vety on vaan hämy jolla voidaan vitkuttaa siirtymistä sähköautoihin. Itse Smart-kuskina odotan kielipitkänä sähkö smardeja 😛

  2. Tässä myös kiinnostaa juttu polttokennojen kaupallistamisen problematiikasta:
    http://www.autobloggreen.com/2008/04/19/sae-congress-08-the-problems-of-fuel-cell-commercialization/

    Smartia vitkutellaan myös ja mitä kauemmin vitkutellan niin sitä huonommalta vaihtoehdolta se näyttää. IMO Smart menettää pelin muiden valmistajien alkaessa valmistaa miniautoja, jotka on suunniteltu alusta lähtien sähköautoiksi. Smart ED häviää jo nyt Th!nk Cityn ajokapasiteetille.

  3. PIMU said

    Sähkö-smartin ongelma on tasan tarkkaan siinä, että mihin noin pieneen autoon saadaan piilotettua sellainen akkukuorma, jolla toimintasädettä saataisiin edes sata kilometriä. Bensa-smartti painaa 800 kiloa, eli 85% normaalin nykyaikaisen pienen perheauton painosta, mutta tilaa akustolle on huomattavasti paljon vähemmän. Toinen ongelma on smartin huono aerodynamiikka yhdistettynä suureen otsapinta-alaan, minkä ansiosta ajonopeuden noustessa energian kulutus kasvaa hurjasti. Jos vertaa toiseen ääripäähän eli Toyota Priukseen, niin siitä olisi paljon helpompi tehdä toimiva sähköauto, koska siinä olis tilaa akustoille ja aerodynamiikaltaan se on täydellinen vastakohta smartille.

    Em. syistä smartin sähköistäminen tuntuu niin täydelliseltä resurssien kehittelyltä kun vain voi kuvitella, enkä ihmettelisi yhtään vaikka Mersu kuoppaisi vähin äänin koko projektin jossain vaiheessa. Ellei sitten ole kuopannut jo kaikessa hiljaisuudessa.

  4. ap ylöstalo said

    Väkisin tulee mieleen etteivät autovalmistajat, eivätkä öljy-yhtiöt, eivätkä valtiotkaan halua sähköautoja niitä haluaville kuluttajille. Autovalmistajat haluavat kalliita monimutkaisia autoja markkinoille joita on kallista huoltaa. Öljy-yhtiöt haluavat jatkaa polttoaineen myyntiä entiseen tapaan. valtiot haluavat verottaa polttoainetta letkulla tankkaavaa kansaa. Ajatelkaa yksinkertaista sähköautoa jossa ei ole suodattimia, ei öljyä, ei monimutkaista moottoria (ei nokkahihnaa/ketjua), ei pakoputkea (ei lambda-anturia), ei polttoainetankkia(ei bensapumppua), ei syyläriä puhaltimineen ym, jota vielä tankattaisiin omasta pistorasiasta. Sehän romahduttaisi nykysysteemit ja rahavirrat. Ainoa tapa saada niitä on muuttaa käytetyistä autoista. Aloitimme tänään (suunnittelun jälkeen)omalla pajallamme sähköautoprojektin ja tarkoitus on onnistua luomaan halpa kansanautoversio sarjatuotantoon. Terv. APY-Steel Oy

    • Kiitos terveisistä, minulle nämä uutiset suomalaisista sähköautohankkeista ovat aina tervetulleita! Ja nimenomaan sellaiset, joista voi syntyä bisnestä eli sähköautoja myyntiin. Täytynee ruveta pitämään oikein tarkempaa lukua näistä pienien ja vähän suurempien kotimaisten toimijoiden tekemisistä. Ensivaiheessa olisin kiinnostunut asettamistanne tavoitteista: aikatauluista, automallista, suorituskyvystä, ja paketin hintaraameista.

  5. Aso said

    Mielestäni jonku pajan pitäisi oikeasti alkaa muuttamaan vanhoja paketiautoja sähköllä toimiviksi.

    Mieti miten kallista on vaihtaa vanhaan pakuun moottori tai vaihdelaatikko, polttoainetaloudesta puhumattakaan? Valtiokin uhkaa verotustoimin pakottaa ihmisiä uusimaan kalustonsa…

    Moottorin hinnalla saisi jo aika suuren osan pakun konversiokustannuksista katettua?

    Tarvitaan toimiva konsepti, olisiko se sitten kolmansilta osapuolilta hankitut valmiit (räätälöidyt?) komponentit joita koulutetut asentajat laittavat autoihin.

    • Jos vähänkään vanhemmasta pakusta räpsähtää moottori niin kai se nykypäivänä menee suorinta reittiä romutettavaksi? Varmasti olisi käyttöä pakettiautojen konversioille, itse asiassa Turun suunnalta löytyy aloitteleva firma joka muuntaa parhaillaan Partneria. Vinkkaa jos kiinnostaa niin kerron lisää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: