Fisker Karma S(unset) -sähköautokonsepti, Uusikaupunki huokaa helpotuksesta

tammikuu 23, 2009


Uudestakaupungista kuuluu kummia: Valmet lomauttaa autotehtaalla sitä mukaa kuin Porchen tuotanto ajetaan alas. Mitä kauemmin uuden asiakkaan Fiskerin Karman valmistuksen aloitus venyy, sitä mukaa tilanne pahenee. Tiedossa oli myös, että nyt sovituilla Karman tuotantomäärillä joudutaan porukkaa pistämään ulos. Tähän viimeksi mainittuun ongelmaan on kuitenkin tiedossa helpotusta Fiskerin uuden Karma Sunset (Karma S) konseptimallin muodossa. Kyseessä on avomalli nyt jo tuotantovalmiista Fisker Karmasta.

Tämä siis antaa kivasti lisänostetta Suomen autontuotannolle ja Fiskerillä on putkessa myös muita malleja. Näitä rakennellaan samaista Karman alustaa käyttäen Coupesta SUV-kärryyn. Tarkoitus on myös tuottaa jossain vaiheessa ~60 000 $ hintainen hybridi. Eli jos Fisker pystyy pitämään tahtia yllä uusien mallien tuomisessa markkinoille, eikä mikään mene vikaan Karmankaan kohdalla, niin Uudessakaupungissa päästäneen hyviin tuotantomääriin. Silti, mikään ei varsinaisesti muutu Suomen autoteollisuudessa. Valmet säilyy silmäkarkki-autojen tuottajana, johon harvalla on varaa. Suomen autoteollisuuden tuottamaa sähköistä kansanautoa siis tuskin nähdään.

Mainokset

3 vastausta to “Fisker Karma S(unset) -sähköautokonsepti, Uusikaupunki huokaa helpotuksesta”

  1. Gesär said

    Autoblog Greenin haastattelussa Henrik Fisker mainitsi Fisker Automotivesin tekevän voittoa jo 4000 Karman tuotantomäärällä. Valmetille tuo määrä ei tietenkään riitä, mutta hyvä kuitenkin, että Fisker on vakaammalla pohjalla kuin esim. Tesla.

    Suomesta löytyisi osaamista vaikka mihin, mutta täältä ei löydy ’peruskysyntää’ kotimaiselle autolle. Pienet autotehtaat eivät kykene kilpailemaan hinnalla, ja lopusta pitää huolen Suomen autoverotus. Esim. Porsche Boxster on lähinnä Porschen halpamalli, mutta niitäkin myydään Suomessa vuosittain vain n. 20-40 kpl.

  2. jammerinki said

    Vaikka prototyypit ovat komean näköisiä ja nimikin on sexy en jaksa uskoa että kallista urheiluautoa pystytään myymään edes lähelle 4000 auton vuosivauhtia. Autolla nyt ei kuitenkaan ole cachetia kuten Porschella, Lotuksella ja Ferrarilla on.

    Jos sedania, suveja yms. pystyisi kasaamaan kohtuuhintaan Suomessa eli hintaero Kiinaan olisi pienempi kuin valmiin auton rahti sieltä niin kiva olisi. Epäilen tosin, komponentit, pellit yms löytyvät tietysti kaukoidästä halvemmalla joten luxussporttien tekijöiksi jäädään.

  3. Äläs nyt, kohta sieltä pukkaa myös sähköisiä golf-kärryjä: http://www.valmet-automotive.com/automotive/bulletin.nsf/headlinespublicfin/5F2B3483AAE9CCF1C225754B0032A90C

    Miksei tuohon portfolioon voisi jonkun pikkuautonkin siis hankkia? Mutta totta puhuen minua huolettaa, että tuotantokapasiteetti ei riitä hinnan kohtuullistamiseen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: