Työ- ja elinkeinoministeriö selvittää sähköajoneuvojen kehitysnäkymiä

helmikuu 17, 2009


Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut työryhmän selvittämään sähköajoneuvojen kehitysnäkymiä. Monen korvaan tämä kuullostaa takuuvarmalta keinolta haudata sähköautojen maahan saapumista edistävät toimet loputtomaan komitea pyöritykseen. Jää nähtäväksi, mutta onneksi ainakin tällä kierroksella on selkeä ja pikainen deadline; ensi kesäkuun loppu. Kesäkuun raportista sitten voimme lukea rivien välistä eteneekö asiat vai ei.

Tapaus, jossa asiat tulevat etenemään: työryhmä antaa selkeitä suosituksia ja viitaten muiden pohjoismaiden toimiin, jotka ovat jo edistäneet sähköautoilua. Työryhmä EI suosita seuraavan komitean asettamista asioiden valmisteluun vaan paremmuusjärjestyksessä askelmerkit vaihtoehdoista edistäviin toimiin ja aikatauluista, joilla ne tulee saattaa voimaan.

Tapaus, jossa ne eivät etene ja kehitysnäkymät eivät parane: työryhmä päätyy summittaiseen listaukseen mahdollisista keinoista tyyliin ”tarvitaan lisää latauspaikkoja”, ilman sen syvällisempää analyysiä vaihtoehtojen vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuuksista. Puhumattakaan aikatauluista. Työryhmä suosittaa seuraavan komitean välitöntä asettamista selvityksen jatkamista seuraavalla portaalla.

Elinkeinoministeri Pekkarinenkin ihan innostui sähköautoista käydessään muuraamassa European Batteries ja Fevt:n litium-akkutehtaan peruskiven Varkaudessa. Tehtaan muuten piti olla jo toiminnassa tämän vuoden kuluessa, mutta nyt sen käynnistyminen on siirtynyt ainakin ensi vuoteen. Jos homma sössitään jossain vaiheessa niin jäljet johtavat sylttytehtaalle; herrat Vanhanen & Pekkarinen nyt ainakin ovat ne keneltä kannattaa ensimmäisenä asiasta kysellä. Pekkariselle ei vielä ole selvinnyt, että sähköauto tulee haastamaan muut autoilun vihertämis-toimet. Yhtenä näistä on Neste Oilin biodiesel-seikkailu, jota valtiomme on valitettavasti tukenut. Puheet Suomen öljyalalta ovat tämän tyylisiä ja jos ministerimme kallistavat tuohon suuntaan korvansa niin huonompi homma. Perinteisesti nimittäin aina ovat, sillä tässä yhteydessä öljyalan vastapelurina toimiva Fortum ei ole saanut vastaavaa tukea kotimaassaan –toisin kuin Ruotsissa.

Saapa nähdä, miten käy. Jahkaillaanko vielä lisää?

Advertisements

4 vastausta to “Työ- ja elinkeinoministeriö selvittää sähköajoneuvojen kehitysnäkymiä”

  1. Reima said

    Tuo T&T:n artikkeli kuvaa hyvin autovaikuttajien valtavirran ajatuksenjuoksua. Ei ole yllätys että Öljy- ja kaasualan Keskusliiton hallituksen pj Risto Rinteen mukaan ”lähivuosina ei kannata liikenteen ympäristötalkoissa panna paljon painoa sähköautoihin tai ladattaviin hybrideihin”.

    Kuinka ollakaan, WWF sen sijaan raportissaan ”Plugged-in: The End of Oil Age” pitää sähköautoja energiatehokkaana ratkaisuna näissä samoissa ”liikenteen ympäristötalkoissa” mistä pj Rinnekin puhunee.

    Keskusteluissa kysytään, että milloin sähköautot syrjäyttävät polttomoottoriautot tai milloin niiden vaikutus alkaa olla merkittävä. Tällöin voi helposti antaa vastaukseksi, että ”ei ennen vuotta 2020” tai ”joskus 2030” tai muuta yhtä innostavaa, ilman että tarvitsee valehdella. Suomessa on 2,6 miljoonaa henkilöautoa ja toki tuollaisen autokannan vaihtuminen edes osittain sähköautoihin vie aikaa. Jokainen voi kuitenkin ajatella minkälainen mielikuva välittyy rivien välistä, psykologisesti, kun käytetään tällaista vertausta. Numerot jäävät helposti mieleen. Mikä on psykologinen vaikutus, kun pääasiallisesti mieleen jää assosiaatio ”sähköautot” ja ”ei ennen 2020”?

    Olennaisempi kysymys on, että milloin sähköautoja tulee markkinoille – milloin niitä voi ostaa. Tällaiseen voi vastata suht realistisesti, että esimerkiksi ”vuonna 2010-2011” (esim. Sähköautot-Nyt! -konversiot, Think-sähköautot, Tesla jne). Minkälainen assosiaatio ja mielikuva nyt jäi mieleen? 🙂

  2. Jarmo Löfgren said

    Olen nyt työtön, mutta ajankuluksi olen miettinyt, miksei esim. autojen kattoihin voitaisi sijoittaa lasisia, läpinäkyviä, lasikalvoa, joka sisältäisi aurinkokalvon joka samalla vaikuttaisi esim. ilmastointiin ja akkujen lataukseen.
    Siis pelkkänä sähkö-autona.
    Lisänä, akut ja hybridi.
    Sopisi Uudenkaupungin automalliin nyt ja jatkossa.

    • Karmaan kattoon vissiin tulee aurinkokenno, joskin tyyppiä ”perinteinen” -ei läpinäkyvä. Tavoitteena on muistaakseni, että aurinkoisen kuumana päivänä kennot pyörittävät ilmastointia ja auto on aina miellyttävän viileä. Akkujen lataukseen ei kennojen tehot ehkä vielä riitä, mutta voin olla väärässä.

      • Teknokraatti said

        Uudemmat ohutkalvopaneelit tuottavat jo lähemmäs verkkojännitteen (noin 100 V, tulevaisuudessa lähemmäs 400 V) verran.

        Näiden tuotanto on vielä vähäistä ja kysyntä aika suurta (mm. plusenergiarakennuksiin) joten kestää muutamia vuosia ennen kuin laajenevat ajoneuvoihin. Kuitenkin ne kykenevät tehokkaammin ottamaan talteen aurinkoenergiaa kuin kidepaneelit ja sietävät lämpötiloja paremmin (kidepaneelit ylikuumenevat herkästi).

        Myös kehityksessä on ohutkalvoja jotka passiivisesti keräävät ultravioletti- ja infrapunasäteilyä, mikä olisi tehokas toteutus ikkunalasien pinnoitteeksi suojaamaan sisustuksia ja sanotaan että se saa talteen energiaa myös yöllä (kosmisesta säteilystä ja ilmakehän kasvihuoneilmiöstä). En tiedä sitten kauanko näissä kestää että saavat sarjatuotantoon.

        Autoista kiehtovin on NLV Quant Koenigseggiltä, minkä on ainakin tarkoitus hyödyntää juuri uusinta läpinäkyvää ohutkalvotekniikkaa. Mitä Koenigseggin kunnianhimoon on luottamista, sen pitäisi tulla valmistukseen lähitulevaisuudessa. Ainoa haitta, joka onkin aika suuri, on että hintaluokka on luultavasti korkealla vaikka sanovat että kustannuksia voidaan karsia uudella tekniikalla. Arvelisin että menee jonnekin 100 000 € ja alle 1 000 000 € väliin kuten monet Koenigseggin ajoneuvot.

        Sopii kuitenkin ekologisesta huipputekniikasta pitäville ylellisyysmarkkinoille.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: