Onko Tesla Model S 250-480 km ajokapasiteetillaan sähköautojen seuraava johtotähti?

maaliskuu 27, 2009


Pitkään meitä on tällä piinattu, mutta nyt Tesla Motors on vihdoin paljastanut seuraavan sähköautomallinsa. Tämän valmistus aloitetaan 2010 loppupuolella, mutta mallin elinehtona on että Tesla pääsee osille Yhdysvaltain hallinnon tulevista sähköautojen valmistukseen kannustavista lainoista. Asia selvinnee ennen kesää, sillä muut halukkaat ovat jo käsi ojossa (kuilun partaalla olevat GM ja Chrysler).Teslalla kun ei vielä ole omaa tehdastakaan ja vuoteen 2012 mennessä luvatut 20 000 kpl/vuosi valmistuserät sitä vaativat. Tämänhetkistä Roadsteria kootaan enimmäkseen Britanniassa ja lennätetään loppuasennukseen (akku ja muut sähköosat) Californiaan. Tahti on tällä hetkellä  n. 20-25 (kesään mennessä 30) autoa/viikko jolla puhutaan muutamista tuhansista autoista/vuosi.

Mutta siinä missä Tesla Roadster on ollut sähköautoilun referenssi numero uno, niin Model S on kelpoinen seuraaja. Lähin vertailukohta on Fisker Karma, mutta Karma häviää (hieman yllättäen) hinnassa ja ollessaan sarjahybridi se ei kykene vastaavaan täysin sähköiseen ajokapasiteettiin. 57 400 $ lähtöhinta (miinus jenkkien sähköauton hankinnan 7500 $ verotuki) on kova lupaus, vaikka se koskeekin 250 km kapasiteettista riisuttua perusmallia. Tarjolla on sen verran ominaisuuksia (esim. RFID-tunnistus, täys-kattoikkuna) ja eri vaihtoehtoja (jopa 4-vetoa ehdotetaan), että enpä tiedä pitääkö hinta… no mukavampi olla sitten myöhemmin väärässä. Sivuhuomiona pisti silmään, että Tesla ei oikein tiedä kenelle auto ensisijaisesti tulee; runsaalla vaihtoehtomäärällä yritetään kattaa laajempi yleisö. Erityisesti 7-hengen istumajärjestely viittaisi suurperheisiin (2 lisäpaikkaa pikkulapsille takakonttiin), mutta oikeasti? En kyllä näe Model S-mallia perheautona! Hinta ja luvattu alle 6 sekunnin 0-100 km/h ajat eivät palvele perheitä. Lieneekö siis kyseessä Teslan temppu tehdä autosta ”koko kansan auto” ja sitä liputtaen oikeuttaa valtionlainat? Teslaa on kritisoitu rikkaiden boutique-autojen tekijänä, jonka mahdollisesti verorahoin toteutetut luksus-mallit jättävät happaman maun. Vaikka Tesla onkin alusta asti luvannut tekevänsä sen kansanautonkin (Bluestar), aika tuntuisi loppuvan sen saavuttamiseen nykyisessä rahoituskaaoksessa. Ajatus kun oli vaihe vaiheelta edetä kohti halvempia malleja.

Silti, se mistä nostan hattua on Tesla Model S-mallille luvattu merkittävä 250-480 km ajokapasiteetti. Olkoonkin, että moottoritienopeuksilla tuosta täytyy sulattaa 50-80 km pois tai että 480 km akkupaketti on ”tulevaisuuden akkukemialla” toteutettu. Tarjolla on 45 minuutin pikalatausta (480V superjännitteellä) ja kehitteillä on 5 minuutin pikainen akunvaihto. Tuo pikalataus tulee olemaan kiinnostava, etenkin sen kannalta miten se saadaan tehtyä turvalliseksi; lämpöä syntyy ja sähkömagneettiset kentät ovat voimallisia.Se, että akut ovat vaihdettavissa on hyvä juttu sinänsä, jotta autoa voi päivittää tarpeen mukaan. 5 minuutin akkunvaihtoon en silti usko. Toteutuessaan auto pyyhkii lattiaa Fisker Karman ohella myös mm. GM Volt-sarjahybridillä, jonka todellinen arvioitu hinta (ennen verohuojennuksia) on 40 000 $. Voltin hintaluokka on minusta yllättävän lähellä Model S-mallia, kun huomioidaan kumpi on oikeasti teknisesti edistyneempi malli ja kumpi on satavuotisen historian omaava autonvalmistaja. T0teutuessaan auto tulee olemaan sähköautojen seuraava johtotähti, joka ottaa sähköautojen kärkipaikan Roadsterilta. Katseet toki kääntyvät toki Kiinaan, josta voi yhtäkkiä kantautua fantastisiakin uutisia. Mutta Kiinasta ei koskaan tiedä; vaikka F3DM sähköauto onkin nyt siellä ollut myynnissä joulusta lähtien niin mitään myyntilukuja ei ole saatavilla.

Top Gear tulee kyllä vihaamaan tätäkin autoa kuten se vihasi Tesla Roadsteria. Ehkä vielä hieman Roadsteriakin enemmän, koska nyt kyseessä ei ole enää englantilaisikoni Lotuksen runkoon pohjautuva malli. Itse asiassa Model S:n on sanottu pohjautuvan Mercedesin CLS-runkoon, eikä se ole mahdoton ajatus kun tietää Teslan ja Mersun akkuyhteistyöstä. Roadsteria haukuttiin sen vajaaksi jäävästä ajokapasiteetista, kun auto laitettiin kunnon ratatestiin (244 mailin kapasiteetti väheni n. 50 mailiin). Nyt tämä ajokapasiteetti on parempi, mutta arvaapa mikä ahdistaa seuraavaksi TG:n poikia? Se tosiasia, että 480 km ajokapasiteetti tarkoittaa suurta akkukuormaa ja suomeksi se tarkoittaa urheiluautolle tavanomaista huonompia ajo-ominaisuuksia. Täytyy ymmärtää, että TG on urheiluauto-ohjelma ja jos auto näyttää urheiluautolta niin se myös arvioidaan urheiluautona.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: