BYD F3DM:n myynti Kiinassa vaisua, ei sittenkään vielä massatuotannossa

huhtikuu 15, 2009


Joulukuussa Kiinassa myyntiin tullut maailman ensimmäinsen ladattavan hybridiauton myynti on ollut pettymys. 4 kuukauden aikana autoa on myyty vain 80 kappaletta, johon BYD tarjoaa kaikenlaista selitystä lähtien latausverkoston puuttumisesta. Todellinen syy kuitenkin lienee, että auto ei ole lupauksista huolimatta vielä massatuotannossa vaan sitä mitä todennäköisimmin valmistetaan kappaletuotantona sitä mukaa kuin tilauksia tulee sisään.

Ja tilauksia ei ole luvatussa määrin tullut. Autoa ei myöskään ole tarjottu yksityishenkilöille vaan valtion organisaatioille, jotka lupasivat ostaa autoa mm. taksi-käyttöön.  Kiinalla on myös mittava ekoautojen sponsorointi-kampanja menossa, joten tilanteen pitäisi olla parempi. Se ei ole.

Voisiko sittenkin olla, ettei yksityisomisteinen BYD olekaan ihan niin salonkikelpoinen kuin Kiinan kansalliset autonvalmistajat, jotka yhtälailla ovat tuottaneet sähköauto-prototyyppejä? Tilanne voisi olla siis toinen, jos joku kansallinen autonvalmistaja olisi ehtinyt ensin ja tarjonnut mallia valtion ostoon… Tässä ehkä selitys. Ehkä.

Suurempi kivi kengässä on kuitenkin mainittu akkupaketin laatuongelmat(!), joka johtuu ongelmista taata akkupaketin kaikkien kennojen tasainen laatu. BYD:n käyttämiä rauta-litiumakkuja ei kuulemma valmisteta tasaisesti samoin menetelmin, josta erot johtuvat. Missähän ihme nyrkkipajoissa niitä sitten pyöräytellään, kysyn vaan? Eikä nimenomaan akkujen teolliseen valmistukseen erikoistunut konserni yhtäkkiä hallitsekkaan teollista tuotantoa laatukriteereineen?

Oli akkujen laatuviat sitten totta tai ei , niin lopullinen niitti (ainakin minulle) on huikean yliarvioitu sähköinen ajokapasiteetti. F3DM on luvattu pystyvän n. 100 km sähköiseen ajokapasiteettiin, mutta nyt tiedot kertovat tämän kapasiteetin saavutettavan 50 km/h keskinopeudella. Eli jos autolla kuvitellaan ajettavan 120 km/h keskinopeudella niin tuosta sulaa kyllä paljon kilometrejä.

Mutta kuten nyt asianlaita näyttäisi olevan, BYD f3DM ei ehkä (ja toivottavasti ) vielä olekaan täysin lopuilleen hiottu tuote. Huojennusta luvataan nykyiseen myyntihintaan siinä vaiheessa kuin autoa aletaan tosissaan myydä Kiinassa, mutta imagotappio vaikuttaa jo tässä vaiheessa selvältä. Siinä ei paljon auta edes BYD Auton puheenjohtajan tempaukset prototyypillä hurjastelusta messutiloissa aina akkunesteiden juomiseen. Ehkä ongelmiin saadaan vastaus, väitteet kumotuiksi tai peräti tilannetta parantavia muutoksia (erityisesti ajokapasiteetin osalta!)  ennen kuin auton todellinen massatuotanto käynnistyy. Koska tämä sitten olisi? Sanopa se.

Advertisements

Yksi vastaus to “BYD F3DM:n myynti Kiinassa vaisua, ei sittenkään vielä massatuotannossa”

  1. Robert75 said

    BYD fanclub koki tuon myötä myös kolhun. Poikani osti juuri radio-ohjattavan TOYOTA:n jonka akkupaketissa lukee ”produced by BYD” (toki vain Ni-Cd)! Katsotaan miten akut toimii. Ehkä tämä oli enne – tuskin niinkään Toyota-BYD kombinaatioon liittyen, vaan lähinnä siihen että joskus tulee EHKÄ hankittua sähkö-BYD 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: