Helsingin ydinkeskustassa sähköautoille 5 ilmaista latausparkkia

Touko 25, 2009


Julkisuuden valokeilan ulkopuolella tapahtuu pieniä, mutta tärkeitä avauksia sähköautoilun edistämiseksi. Sen verran vähän palstatilaa oli Stockmannin ja Fortumin yhteistyönä polkaistut Q-parkin 5 ilmaista(!) latauspaikkaa saaneet, että juttu oli mennä minulta täysin ohitse. Stockmann Q-Park sijaitsee kolmessa tasossa Mannerheimintien alla Helsingissä. Sähköautot voi pysäköidä ja ladata veloituksetta P1-tasolla, Kalevankadun sisääntuloväylällä.

Toimittajat siis ovat edelleen aivan pihalla, mistä tässä kehityksessä on kyse. Ei auta vaikka järjestetään päivän mittaisia seminaareja, joissa esiintyy kansainvälisiä asiantuntijoita. Kansainvälisistä autonäyttelyistäkään ei tunnuta noteerattavan muita kuin ultra-kalliit boutique-autot, kirjoitetaan nopeasti uutiset Porche Panamerasta ja suunnataan autonvalmistajien toimittajille järjestämiin ilmaisiin kokkareisiin. Tämän pistin merkille oman rieväkylän uutistoimiston eli Aamulehden uutisoinnista viime vuoden Geneven ja Pariisin autonäyttelyistä. Siellä sentään oli kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautokonsepteja ja valmistuskelpoisiakin malleja.

Takaisin asiaan… eli nyt jos asut Helsingissä ja omistat sähköauton niin tässä sinulle hyvä paikka jemmata autosi vaikka koko päiväksi, muiden tuskaillessa massiivisten parkkimaksujen kanssa. Tietäen, että sähköautoja ei ole oikein kellään niin eipä tule kisaa näistä ruuduista. Ja samalla Helsinki muuten kiri kiinni Espoon etumatkan, tilanne on nyt lataustolpissa laskettuna 5-5. Aika pientä peliähän tämä vielä on, kun verrataan Tukholmaan… Ja meitä ruuhka-Suomen ulkopuolisia nämä tolpat eivät lämmitä senkään vertaa.

Että kuuleeko Tampere? Jos latauspaikkoja ei ole mukana keskustan massiivisissa parkkihalli-suunnitelmissa niin suosittelen kaupungin valtuuston Vihreille ja muille muka asian puolestapuhujille Teflon-pintaa; saattaapi olla, että yksittäiseltä sähköautoista unelmoijalta läikähtää. Vihreiden sopisi Oras Tynkkysestä lähtien nostaa kissaa pöydälle. Vai vieläkö kaikki yksityisautoilun tilaa parantavat teot – vihreätkin sellaiset(!) – nähdään olevan pois lempilapselta eli massaliikenteen edistämiseltä?

Mainokset

10 vastausta to “Helsingin ydinkeskustassa sähköautoille 5 ilmaista latausparkkia”

  1. Antti K said

    ”Vai vieläkö kaikki yksityisautoilun tilaa parantavat teot – vihreätkin sellaiset(!) – nähdään olevan pois lempilapselta eli massaliikenteen edistämiseltä?”

    Sähkökäyttöisyys ei sentään poista auton suurinta ympäristöhaittaa kaupungeissa, eli tilantarvetta. Siksi meillä on olemassa joukkoliikenne.

    • ”Siksi meillä on olemassa joukkoliikenne.” Ja hyvä että onkin. Talvisin en muulla kuljekaan kuin TKL:n linjureilla (kesällä polkupyörällä). Mutta se ei saa olla tekosyy yhden ratkaisun politiikkaan, jota Suomessa muutenkin harrastetaan turhan paljon.

      Tilantarve ei minusta ole auton suurin ympäristöhaitta kaupungissa, koska ympäristölle siitä koituu välillistä haittaa (tilanpuute => ruuhkia => lisäsaasteita). Asiaa alleviivaa se, että autoilun sähköistyessä nämä välilliset haitat vähenevät.Sen sijaan me ihmiset voimme kokea asian oman elinympäristömme haittana, jossa tilanpuute on stressitekijä.

      • Antti K said

        ”Tilantarve ei minusta ole auton suurin ympäristöhaitta kaupungissa, koska ympäristölle siitä koituu välillistä haittaa (tilanpuute => ruuhkia => lisäsaasteita). Asiaa alleviivaa se, että autoilun sähköistyessä nämä välilliset haitat vähenevät.Sen sijaan me ihmiset voimme kokea asian oman elinympäristömme haittana, jossa tilanpuute on stressitekijä.”

        Ihmettelen vain, että miksi tässä yhteydessä piti lähteä autoilu vs. joukkoliikenne -vastakkainasetteluun. Sähkö vs. polttomoottori olisi oikea agenda.

        Edelleen sanon, että se ei muuta autojen tilantarvetta mihinkään, millä käyttövomalla ne liikkuvat. Toisekseen, tilantarpeesta johtuva suurin ongelma ei ole ruuhkat ja päästöt, vaan menetetty maapinta-ala. Mitä enemmän tarvitaan parkkipaikkoja tai kaduille lisäkaistoja, sitä korkeammiksi nousevat kiinteistöjen neliöhinnat, koska tonttimaata on rajoitetuimmin saatavilla siellä missä kaistoja ja parkkipaikkojakin eniten tarvitaan. Stressitekijöitä en tietystikään vähättele.

      • “Sähkö vs. polttomoottori olisi oikea agenda.” Minustakin tämä on niin itsestään selvää, että ihmettelen miksi asia ei näy puolueagendoissa. Minun tuntumani asiaan on, että vihreiden taholta asiaa ei tueta koska se olisi pois joukkoliikenteen kehittämiseltä. Argumentti on rakenteeltaan samanlainen ydinvoiman kohdalla, johon satsaaminen on pois uusiutuvan energian ratkaisuilta.

        Tämä on turhauttavaa, sillä oikeasti tässä olisi sellainen agenda johon puolueiden välinen konsensus voisi löytyä; sähköauto on sen verran monesta vinkkelistä hyvä asia. Vai oliko lopulta ongelma se, että asiaa esitti politiikoista ensimmäisenä pääministeri ja tämän jälkeen oppositiopolitiikka on jyllännyt?

        Järjen voittoa siis odottelen… toisaalta tätä järjen voittoa on odoteltu kyllä jo ennen sähköautojakin. Ehkä lopulta on sitten parempi, että asiaa ei pahemmin käsiteltäisi poliitikkojen areenoilla? Siitä voi olla vain haittaa. Ja tämähän sopii muutenkin suomalaisen yhteiskunnan keskustelemattomuuden kulttuuriin. Pistää miettimään, että mistäköhän hyvästä minäkin maksan kansanedustajalleni palkkaa?

  2. Robert75 said

    Toinen seikka on saada latauspaikkoja työpaikoille ja tämä on tuskin mikään ongelma; nämä syntyynee viimeistään kun sähköautoileva työntekijä neuvottelee asiasta. Esim. Porvoon ja pääkaupunkiseudun välillä pendelöi töihin n. 5000 ihmistä, josta parin vuoden vanhan tiedon mukaan käyttäisi bussia vain alle 1000 ihmistä. Siis karkeasti n. 4000 autoa kertaa 100 km joka päivä (kimppakyydit ovat aika harvinaisia): 400 000 km, yhtä pitkä matka kuin kuuhun :). Onneksi ollaan lisäämässä bussiyhteyksiä (Porvoo-Hesan välillä on jo ennestään aika hyvät yhteydet).

    On kumminkin monia joiden on oikeasti hankala käyttää bussia tällä välillä (esim. lapset hoitoon autolla ja nopeasti töihin ja takaisin etteivät ne joudu olemaan kohtuuttoman pitkään päiväkodissa). Vaikka jatkoyhteydet Helsingin päässä usein sujuvatkin, niin päivittäisiin työmatkoihin voi tulla helposti noin tunti lisää verrattuna siihen jos menisi suoraan omalla autolla. Pitäisi saada sähköauto alle mahdollisimman monelle näistä autoilijoista jotka eivät tule käyttämään julkisia. Jos vaikka työpaikalla saisi ladata autonsa ilmaiseksi (maksaisi työpaikalle vaivaisen euron tai pari), niin sekin olisi pieni porkkana.

    Kaupunkien sisäisestä autoilusta olen sitä mieltä ettei sitä saisi kannustaa niin että se määrällisesti lisääntyisi – lähinnä voisi pikkuhiljaa antaa sähköautoille etuja, jotka syövät fosiiliautojen tilaa (esim. muutetaan jonkin verran parkkiruutuja vain sähköautoille tarkoitetuiksi, vaikka lataustolpan kanssa). Sellaiset edut kuin sallittu bussikaistan käyttö ja ilmainen pysäköinti kadun varrella kannustaisivat myös sähköautoon vaihtamiseen, mutta ovat siinä mielessä huonoja koska ne pitäisi vetää pois sitten kun sähköautoja alkaa olemaan paljon. Mutta voisihan se olla joku määräaikainen laki joka olisi voimassa vaikka vuoteen 2014 (silloin on varmaan jo monella valmistajalla ehtinyt olla sähköautoja/ladattavia hybridejä myynnissä parisen vuotta Suomessa). Vaikka tällainen laki voisi kannustaa joitakin autottomia hankkimaan auton – sähköauton, niin uskon että hyöty olisi kumminkin suurempi siinä mielessä että fossiiliautoja vaihtuisi sähköisiin.

  3. Nimetön said

    Heh, taas on niin kaupunkikeskeistä höpinää, että…
    Koskas juteltas siitä, kun ei ollenkaan kulje niitä linja-autoja, joita vois käyttää? Mites kuljetaan töihin ilman omaa autoa? Ja mites sen vanhan auton vois vaihtaa uuteen, hienoon sähköautoon kun ei oo varaa kunnolla edes bensaan?

    • ”Heh, taas on niin kaupunkikeskeistä höpinää, että…”
      Ihan ensimmäisenä: kylmä tosiasia on, että ensimmäiset sähköautot soveltuvat parhaiten kaupunkiajeluun. Ja ensimmäisenä tällaiset & tässä esitellyt julkiset ja hidasta latausta tarjoavat ratkaisut kannattaa laittaa sinne missä sähköautoja voi olettaa liikkuvan paljon. Sen sijaan pikalatausratkaisuja (jollainen Stockmannin laturi ei ole) tullee välietapeille, strategisesti asutuskeskusten väleihin.

      ”Mites kuljetaan töihin ilman omaa autoa?”
      Silloin puhutaan ns. carpoolin tai yhteisauto-ratkaisuista, ei niinkään sähköautoista sinänsä?

      ”Ja mites sen vanhan auton vois vaihtaa uuteen, hienoon sähköautoon kun ei oo varaa kunnolla edes bensaan?”
      Sanopa se? Sähköautot ovat ensivaiheessa kovin kalliita. Lisäksi sähköauton oheen moni tarvitsee polttomoottorisen; sillä ei pysty pitkiä (yli 200 km) ajoja tekemään.

  4. Robert75 said

    ”Ihan ensimmäisenä: kylmä tosiasia on, että ensimmäiset sähköautot soveltuvat parhaiten kaupunkiajeluun”
    Mielestäni monet ”ensimmäisiin” lukeutuvat sähköautot ja sarjahybridit soveltuvat loistavasti myös kaupunkien väliseen pendelöintiin, onhan niissä huippunopeus moottoritielle sopiva (e-Corolla, BYD, Tata, Volt y.m…). Aika kalliitahan ne tulee olemaan (esimerkiksi Tata tod. näk. n. 30 000 e, joka kumminkin on sähköautoksi akkuineen edullinen mutta pikkuautoksi kallis), mutta toki esim. e-Corollan saa sitten näillä näkymin hankittua n. 20 000 eurolla (akkujen kk vuokra sitten päälle – autossa aina täyden kapasiteetin akut).

    Muutos voi alkaa siitä missä se on helpointa tehdä. M.m. Porvoon ja Hesan välillä ajaa erittäin paljon uudehkoja autoja (monet kalliita malleja), joten se tuskin olisi monelle näistä kuskeista rahasta kiinni jos he seuraavaksi ostaisivat työmatkojaan varten sähköauton tai ladattavan hybridin, joka parhaassa tapauksessa olisi hankintahinnaltaan edullisempi kuin heidän nykyinen bensasyöppönsä. Ja lyön vetoa että suurimmalla osalla heistä on taloudessaan kaksi autoa, joten toisen auton (täyssähköauto) rajallinen toimintasäde ei ole mikään ongelma. Pakkaa on toki tällä hetkellä hieman sekoittamassa muutama maakaasuauto ja kohtapuolin ST1:sen Refuelia käyttävät flexifuel-autot.

    Itse en kaipaa 4-henkiseen perheeseemme kahta autoa ja tarvetta voi olla pitkillekin matkoille (m.m. työkeikkoja mihin liittyy paljon tavarankuljetusta), joten olen hieman kallistumassa ladattavaan hybridiin järkevällä sähkökantamalla, niin kauan kun ei ole tarjolla pikalatausasemia.

    ”Ja mites sen vanhan auton vois vaihtaa uuteen, hienoon sähköautoon kun ei oo varaa kunnolla edes bensaan?”
    Ladattavan auton hankkiminen on meikäläiselle ideologinen kysymys eikä minullekkaan taloudellisesti hirveän järkevää niin kauan kun hinnat ovat vielä korkeat (vuokra-akkujen kanssa voisi olla taloudellisesti helpompi siirtyä sähköautoilemaan). Käytetyllä pienellä bensa-/dieselpihillä autolla ajaminen kunnes on tarjolla edulliseen hintaan käytettyjä sähköautoja ja ladattavia hybridejä, ei ole huono vaihtoehto. Käytetyn ostaminen on samalla ekologisempaa (perheemme Yaris Verso -01 on käytössämme niin kauan kunnes on sopiva mahdollisuus vaihtaa ladattavaan autoon…eikä se ole edes hirveän bensapihi. Pahus.). Akkujen kapasiteetti voi olla kysymysmerkki käytetyissä sähköautoissa, mutta jos autossa on vuokra-akut, niin se tuskin on ongelma. Ladattavassa hybridissä on akkuja sitten paljon vähemmän, joten niiden uusiminen ei tule niin kalliiksi. Ja pitää vielä muistaa että akkujen hinnat tulevat laskemaan roimasti kun ne yleistyvät.

  5. Kapuloita rattaisiin said

    On hienoa nähdä että (täys)sähköajoneuvoja tuetaan ainakin kohtalaisesti. Kaupalta ilmainen ”tankkaus”, mutta medialta vain vähän huomiota. Olkoonkin, että Stockalla käy lähinnä vain akateeminen, vauras ja/tai palvelusta pitävä väki.

    Sitten haittana onkin tullut Euro NCAP. Ruotsalaislehti Ny Teknikin mukaan yksikään sähköauto ei täytä eurooppalaisia turvallisuuskriteereitä. Lisäksi testaamattomia ajoneuvoja ei suositella ajettavan lainkaan. Lööppikin on näyttävää: Sano ei sähköautoille! (Vapaasti suomennettu: Säg nej till elbil!)

    Kapuloita rattaisiin, valitettavasti. Media rummuttaa kielteisiä uutisia nollapäästöajoneuvoista, mutta hyssyttelee positiivisista uutisista.

    Tesla Roadster taisi olla muistaakseni testattu ja hyväksytty amerikkalaisittain kriteerein ja Model S varmaan jatkaa perinnettä, mutta eivätkö niitä olla testattu Euro NCAP:n toimesta? Luulisi kelpaavan täälläkin.

    Lähde:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article583486.ece

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article581023.ece
    – mielenkiintoinen sivuhuomio Teslasta ja Daimlerista

    • Hehheh…. ja samassa artikkelissa kuitenkin todetaan Th!nk City sähköauton jo täyttävän eurooppalaiset turvallisuusmääräykset. Että se siitä otsikosta: ”Ingen elbil klarar säkerhetskraven”. Ja ei kai sähköautomalleja ole vielä testattu kun ei niitä ole vielä tuotu EU:n markkinoille? Tesla Roadster menee heittämällä läpi Euro NCAP:sta, mutta tarvitseeko se enää koko testiä kun se jo täyttää USA:n turvallisuusmääräykset? Vastaavaa journalismia on nähty myös täällä: https://sahkoautoilija.wordpress.com/category/uusi-suomi/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: