Frost & Sullivan: EU:n sähköautomarkkina räjähtää 2011

kesäkuu 1, 2009


Frost & Sullivanin arvion mukaan EU:n sähköautomarkkinat kasvavat 2011 lähtien, saavuttaen 480 000 myydyn sähköauton markkinat 2015 mennessä. 2011 myynniksi arvioidaan yli 30 000 sähköautoa, josta markkina lähtevät kasvamaan haipakkaa tahtia.

Nämä ovat kyllä koko automarkkinoihin verrattaessa pieniä lukuja, mutta yksittäiselle ostajalle ne ovat jo ”sopivia”. Ensinnäkin siksi, että saatavuutta alkaa löytymään halukkaille ja autoja lukujen saavuttaminen edellyttää suurten autonvalmistajien mukaan tuloa. Eli teollinen tuotanto lähtee käyntiin ja sähköautojen hinnat alkavat valmistusmäärien kasvaessa tulla alas, etenkin juuri nyt kalliiden akkujen osalta.

F & S painottaa myös hallitusten tukitoimien tärkeyttä, jotta markkinat lähtevät kunnolla liikkeelle. Tämän mukaan siis ne maat ottavat varaslähdön, joissa tukitoimet ovat mm. hankintakustannustukien ja latausinfran muodossa ovat olemassa tai työnalla. Eli sähköautojen vientiä keskitään ko. maihin ja sähköautoilu-kulttuuri lähtee kasvuun. Tästä syntyy positiivinen palautejärjestelmä, jolla palveluita ja infraa kannattaa yhä enemmän tarjota sähköautoille ja sähköautoilun mielekkyys lisääntyy. Ihmiset ostavan sähköautoja entistä enemmän jne jne…

Latausinfraa F & S arvioi tarvittavan alkuvaiheessa siten, että julkisia latauspaikkoja on tarjolla 1. myyntivuotena (siis jo kuluvana 2009) 4 per sähköauto. Ja autokannan lisääntyessä suhde olisi 2.5 latausasemaa per sähköauto 5. vuoteen mennessä. Eli jos nyt meillä on tiedossa, että Fortumilla on 2009 5 lataustolppaa Helsingissä ja 5 Espoossa… antaa käsitystä kuinka ”sympaattisena harrasteluna” tätä tolppien lukumäärää voidaan pitää. Ja jos Sähköautot -Nyt todella täräyttää ensi vuonna luvatut 500 eCorollaa tien päälle niin näitä tolppia pitäisi olla…. 2000. Näitä tolppia ei ihan oikeasti ole kallista laittaa pystyyn, joten ko. lukumäärän pitäisi onnistua.  Tavallisen lämmitystolpan muuntaminen maksaa vain 35 $ (25 €). 25 € * 2000 = Fortumin taskurahat. Eri juttu on sitten pikalatauspaikat, joita tarvitaan F & S mukaan 1 per 100 autoa, eli eCorollan tapauksessa 5 kpl. Jenkeissä Coulomb on kehittänyt pikalataus-ratkaisun, jonka pystyttäminen maksaa 2000 $ (1500 €). Edelleen puhutaan taskurahoista, riippuen että Fortuminkin pikalatausratkaisun hinta on näissä puitteissa.

Eli jos tässä alkupamauksessa nyt jää muista maista jälkeen (ja tätä olen jo hetken itsekin varoitellut), niin takamatkan kurominen tulee kalliiksi. Suomen autokauppojen uhkana on, että sähköautoja aletaan tuottaa ulkomailta yksityishenkilöiden toimesta.  Samaan tapaan kuin nyt tuodaan halpoja Mersuja Saksasta. Ja sittenkö isketään rangaistustullia kehiin ja jäädään vähän lisää muiden jalkoihin…?

2 vastausta to “Frost & Sullivan: EU:n sähköautomarkkina räjähtää 2011”

  1. Edistystä kaivataan said

    On lähes huvittavaa (ellei olisi niin surullista) kuinka täällä hangataan edistyksiä vastaan melkein jokaisessa uudessa asiassa – ja tekosyyksi kelpaa mikä vain. Ellei muuten niin on liian kallista; jopa alle 50 euron investoinneille. Tai sitten vain ei uskalleta ottaa sitä kehitysaskelta kuin vasta jälkikäteen ”ylijäämävaiheessa”.

    Sinänsä ei latauspaikat harmittaisi kun rakennuttaa plusenergiarakennuksen ja täyssähköautolla pääsee helposti yli 100 km ja aina vain lähemmäksi 1 000 km (Tesla Roadster, Pininfarina BlueCar, Tesla Model S, Koenigsegg NLV Quant). Toisaalta olisi hyvä pitkillä matkoilla, että noita latausasemia löytyisi ainakin jonkin verran siltä varalta, että ”löpö” pääsee käymään vähiin.

    Pitää kyllä myöntää, että ensiautoksi en kuitenkaan aio hankkia eCorollaa vaikka lupaava projekti onkin. Pininfarina BlueCar taitaa olla itselle ehkä paras monilta osin ja on alusta loppuun täyssähköautoksi suunniteltu. Integroidut aurinkopaneelit on erittäin hyvä bonus tuomaan lisäkilometrejä (muistaakseni noin 5 000 – 10 000 km vuodessa). Siihen asti tulee säästettyä rahaa ja käytän muita ajoneuvoja.

  2. Näyttää lupaavalta said

    Ottaen huomioon, että Suomessa autokannan uudistuminen kestää 15 – 20 vuotta, olisi hyvä että myös alkuun saadaan voimakkaampaa nousua. Näin ollen, teoriassa, koko autokanta voisi olla sähkö- tai vetyautoja vuosiin 2025 – 2030 mennessä. Olettaen, että markkinat Suomessa avautuvat 2010.

    Lähde:
    http://www.tem.fi/files/20585/Selontekoehdotus_311008.pdf

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: