Nissan LEAF 2010 sähköauto, Suomessa aikaisintaan 2012?

elokuu 2, 2009


Nissan rummutti kuluneella viikolla tämänpäiväistä sähköautonsa julkistamista erinäisin teaserein, kuten laukaisemalla sille mikro-sivuston. Nissanin on jo pidemmän aikaa tiedetty hauduttelevan sähköautoa, mutta puheiden lisäksi on auton tarkemmasta muodosta ja ominaisuuksista oltu hiljaa. Mutta ei enää.

Nyt esitelty Nissan LEAF ei ole enää konsepti vaan se on lopullisessa tuotanto-kuosissaan ominaisuuksineen kaikkineen, mukaan lukematta pieniä loppumetrien sisustus- ym. pikkusäätöjä. Nissan lupaa paljon: tilava 5-hengen auto 160 km ajokapasiteetin kera on se kauan odoteltu hopealuoti, jolla sähköauton oletetaan iskevän valtavirtaan. Maksiminopeus on rajoitettu 140 km/h, ja akustossa on potkua 24 kWh -siis enemmän kuin jo myynnissä olevalla Mitsubishi i-EV:llä (16 kWh). i-EV jää kakkoseksi myös tilavuudessa. Nissan LEAF:n voi siis hyvällä syyllä olettaa pääsevän lähemmäksi luvattua ajokapasiteettiaan, mutta jossittelun varaa jää yhä; nyt 160 km ajokapasiteetti on mitattu US-LA4-standardilla, joka ei tarkoita jatkuvaa 120 km/h ajoa moottoritiellä kaikki sähkölaitteet päällä vaan vaihtelevaa hidasta ja nopeaa ajoa. Ollaan kuitenkin lähempänä todellisuutta kuin Mitsubishin käyttämä japanilainen 10-15 standardi, jolla ei taas ole mitään tekemistä tosielämän ajokapasiteetin kanssa. Lisähelpotusta ajokapasiteetti ongelmaan tuo myös LEAF:n navigaattorijärjestelmä, joka laskee valmiiksi ajokapasiteetin tarjoamat etäisyydet ja ilmoittaa reitille osuvat latauspaikat.

Ajokapasiteetti ei tästäkään huolimatta ole este Nissan LEAF:lle, sillä se kykenee ~7 h 230V perus-kotilataamisen ohella akkujen pikalataukseen: puolessa tunnissa 80 % lataus. Tarjolla on myös iPhone sovellus, jolla auton lataustilannetta voi tarkkailla etäältä. Nopea lataaminen onnistuu erityisillä pikalataus-asemilla, joiden arvioidaan maksavan n. 45 000 $ per latauspaikka. Teknologia ja ratkaisut ovat siis jo olemassa. Bensa-asemaa vastaava 6 latauspaikan lataus-asema maksaisi siis n. 360 000 $. Melko kallista? Ei välttämättä, mikäli täällä tehty vertailu bensa-aseman hintaan pitää kutinsa (hinta 2 milj. $). Ei kuitenkaan ihan jokapojan kotikäyttöön. Ruuhka-Suomeen tarvittaisiin näitä asemia erityisesti Eurooppa-teille, kuten tuolla asiaa on hahmoteltu.

Suomeen LEAF saapuu varmaankin jälkijunassa, sillä Nissan suosii ensivaiheessa sijainteja joissa sillä jo on yhteistyötä käynnissä. Yhteistyötä Nissan tekee juuri em. pikalataus-asemien merkeissä. Suomi ei ole valitettavasti ole tällä listalla, joten on syytä olettaa LEAF:n saapuvan aikaisintaan täys-tuotannon käynnistyessä vuonna 2012. Ainoa oljenkorsi on, että Nissan haluaisi haastaa Suomeen saapuvan Mitsun i-EV:n 2011 alkupuolella.

Hintaa ei Nissan luonnollisesti ole vielä suostunut autolleen antamaan, olkoonkin että Nissan tavoittelee LEAF:lla läpimurtoa normaalihintaiseen kategoriaan. Eipä siis muuta kuin spekuloimaan! Vertailukohtana tulee mieleen ~30 000 € (40 000 $) maksava Chevrolet Volt sarjahybridi. Mitsun i-EV:lle heittämäni arvio sen todellisesta tavoitehinnasta (24 000 €)  on LEAF:lle alakanttiin, sillä se pesee ominaisuuksineen Mitsun mennen tullen. Mutta olettaisin tältä istumalta sen hinnan liikkuvan 24-30 000 € luokissa, etenkin kun Nissan lupaa LEAF:n hinnan olevan linjassa markkinoilla olevien hyvin varusteltujen  keskikokoisten henkilöautojen kanssa. Yli 30 000 € ei hinta voi kivuta: luksukkaampaan kategoriaan on jo tulossa Tesla S hintaan ~42 000 € (57 000 $), mutta ostajaryhmäkin on aivan eri. Nissan nimenomaan on ilmoittanut tavoittelevansa hyvin myyvää kokokansan automallia.

Tämä voi olla mahdollista etenkin jos Nissan saa kaavailemansa akkujen leasing-käytännön toimimaan. Auton kallein osa eli akut ovat suurin este sähköauton hinta-aleen, joten liisaamalla ne erikseen tulee auton hankintahintakin järkeviin raameihin. Nissanin CEO Carlos Ghosn mainitsi auton kuukausittaisten käyttökulujen (leasing + ladatun sähkön hinta) olevan tällöin vähäisemmät kuin keskimääräisen bensiinin kuukausikäytön. Kuullostaa hyvältä, etenkin jos leasing sopimukseen saa pykälän jolla akut saa vaihtaa uusiin niiden tarjoaman ajokapasiteetin laskettua alle sovitun tason. Tällaisesta järjestelyä on hahmoteltu jo erityisen akkuosuuskunnan toimesta. Lisämaksusta auton akkua voisi sitten päivittää entistä tehokkaampiin, sitä mukaan kuin akkuteknologian kehitys poikii sovelluksia tuotantoon.

Vaikka kriittistä informaatiota vielä puuttuukin, niin jotain liikehdintää LEAF:n ilmaantuminen kuitenkin aiheuttaa sähköautolistalle.

Mainokset

10 vastausta to “Nissan LEAF 2010 sähköauto, Suomessa aikaisintaan 2012?”

  1. Nimetön said

    Vaikka kannatankin sähköautoja ja muita nollapäästöajoneuvoja, olen erittäin skeptinen Better Place ja muiden ”akkuosuuskuntien” suhteen.

    Lopputuloksena voi olla, että ostetaan ajoneuvo kalliilla ja asentaja huoltoasemalla päättää vaihtaa akun johonkin surkeaan ilman lupaa.

    Lisäksi kun akkujen vuokra todennäköisesti pysyy korkealla katteiden takia, voi olla että ainoa nollapäästöajoneuvo tuleekin olemaan polkupyörä tai sähköskootteri. Ainakin pysyy koko laite itsellä ilman erillisiä kustannuksia. (Mahdollisia huoltoja lukuunottamatta.)

    • Minustakin PBP:n menetelmät ovat arveluttavia, sillä ne pyrkivät monopolisoimaan akkujen pikalatausta ja -vaihtoa. Jopa akkujen pakkaamista vaihtojärjestelmään sopivaan pakettiin.

      Ehkä osin näistä syistä Nissan ei hiisku sanallakaan yhteistyöstä PBP:n kanssa pikavaihdon tai -latauksenkaan suhteen vaan puhuu omasta pikalatausratkaisusta? Nissan muuten lupailee leasing+lataukset kuukausikustannusten olevan alemmat kuin keskim. bensakulut.

      Se, että akut on ylipäänsä kätevästi irrotettavissa autosta on tärkeää monesta syystä. Kun akut liisataan erikseen niin Suomen hurja autovero ei koske niitä. Tämä on vain hyvä, sillä akut ovat sähköauton kallein osa. Muuten auton hankintakynnys on kohtuuton.

      Ja kuten mainitsin, 1) autonomistaja voi vaihtaa akut tehokkaampiin kun niitä tulee saataville (esim. 200 km ajokapasiteetti anyone?), 2) uuden teknologian ollessa kyseessä kuluttaja suojautuu ongelmilta ainakin akkujen osalta ja 3) akut jokatapauksessa huononevat kulutuksessa (uusimalla sopimus voi saada uudet akut alle).

      Näen paljon etuja akkuleasingille, mutta vielä on liian aikaista. Lopullisen totuuden näkee vasta sitten kun pääsee tutustumaan Nissanin tarjoamiin lopullisiin leasing-sopimusehtoihin.

  2. Nimetön said

    Sivukommenttina voisi mainita, että Suomessa kasvukeskuksen läheisyydessä sijaitseva liikenneasema maksaa noin 500 000,00 €. Lisäksi tuo oli vasta tontin osuus.

    Vaihtoehtoisesti vuokraamalla tuo olisi jotain 25 000,00 € vuodessa.

    Tiedon voi löytää tutkimalla kaupungien tonttitarjontaa ja etenkin niiden oheismateriaalia. Koskien läheisyyteen suunnitelluista palveluista.

    Syrjemmässä tontti lähtee varmasti paljon halvemmalla. Mutta suurimmissa kaupungeissa se on suunnilleen tuota luokkaa. (Myös mahdollisen Kehä IV:n ulkopuolella.)

  3. Teknologisti said

    Näyttää aika siistiltä paketilta, kantamakin on erinomainen kun yli 90 % väestöstä pärjäisi jo 50 km toimintasäteellä. Ainakin jos oikein muistan.

    Tuo lataus hieman on erikoinen juttu. Noin 8 tuntia ”eurooppalaisessa” ja 16 tuntia ”japanilaisessa ja amerikkalaisessa” järjestelmässä. Aikas kauan kestää akuston tasautuminen, kun useimmin olen kuullut lyhyemmistä latausajoista. Uusimmat autot pitäisi latautua muutamassa tunnissa ja sähköskootterit litium-ion akuilla alle tunnissa.

    Matkakulukorvauksinakin tuosta saisi 24 000 € jokaista 100 tkm kohden kun akkuja ei tarvitse uusia. Skootteristakin saisi 8 000 € hinnan ollessa alle puolet tuosta.

    Toivottavasti tulisi ne uudistukset mitä uutisissa on mainittu lähiaikoina. Olisi hyvä jos täyssähköautot ja sähköskootterit vapautettaisiin kaikista veroista.

  4. Pläräsin eilen uusinta Tekniikan Maailmaa. Siinä koeajettiin Nissan LEAF ja Mitsubishi i-EV.

  5. Renaultilla on näköjään oma saittinsa heidän sähköautoilleen:

    http://www.renault-ze.com/fi/

    Tänään pitäis olla Frankfurtin autonäyttelyssä jotain heidän sähköautojensa ensiesittelyä.

  6. sähköautofani said

    Hei!

    Harmi kun et ole viime aikoina päivitellyt blogiasi, on ollut mukava lukea sivustoa nytten ja olisi jatkossakin mukava lukea. Ymmärrän toki että ihmisillä on muutakin elämää. Jos sattuu kiirrelliset tai huonot ajat niin ensimmäisenä prioritettinä ei varmaankaan ole blogi. Mutta tsemiä jatkoon, toivottavasti saadaa kohta taas lukea uusia uutisia ja mielipiteitä!

  7. Random EV said

    Kyselin Nissan Nordic Oy:ltä joko Leafia saisi ostaa ja/tai nähdä edes jossakin pohjoismaista. Eipä saa ostaa eikä ole nähtävilläkään, tässä Nissan Nordicin vastaus:

    ” … Nissan Leaf tulee näillä näkymin suomen markkinoille kesäkuussa 2010. Hintatietoja ajoneuvolle ei ole vielä saatavilla, mutta todennäköisesti se tulee olemaan n. 30 000 euroa. Akun lataaminen täydeksi vie kahdeksan tuntia ja maksaa sähkössä n. 2 euroa. Täydellä akulla ajoneuvon ajosäde on 160 km. Akku sisältyy ajoneuvon hintaan. …”

    Ja ihmeissäni kyselen perään että tosiaanko tässä kuussa – ei kai sentään, vuosi varmaan väärin – ja korjaus tietenkin tuli heti perään:

    ”… Korjaus aikaisempaan viestiimme: Nissan Leaf on tämän hetkisen tiedon mukaan tulossa Suomen markkinoille kesäkuussa 2011. Autoja ei ole vielä nähtävissä missään liikkeessä. Kannattaa seurata kotisivujamme, joille lisätietoja päivitetään lähempänä lanseerausta. Pahoittelemme aikeisemmassa viestissämme ollutta virhettä. …”

    Eli ei ihan vielä. Mutta ehkä sitten joskus.

  8. Henrikki said

    Jos ajoneuvon ulkomuoto on tuollainen sanoisinko kuin vanha ”Gokkomobiili” niin sen ostajan pitää olla sokea, näkevä ei voi tuollaista tekelettä ostaa! Vähän sama asia on kaikkien Hondan ja Toyotan hybridienkin kanssa eli kamalamman näköisiä autoja kuin ne, ei olekaan! Sitäpaitsi ei niillä tule ajaminen edes halvaksi ja kun niiden lähtöhintakin on korkea niin ei järki-ihminen sellaisella aja. Piheimpien dieselien päästöt ovat käytännössä alemmat kuin hybrideillä ja kun tankillisella pääsee liki tuhat kilometriä yhteenmenoon niin …

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: