EMS09: Electric Motorshow Messut 2009 osa1

marraskuu 12, 2009


Taas on ehtinyt vettä virrata Tammerkoskessa ja sähköautoista unelmoivan blogissa on ollut hiljaista. No unelmat elävät yhä, olkoonkin että edelleen niiden toteutuminen on n. 2-3 vuoden päässä. Sähköauton kyllä saa jos pystyy maksamaan ylimääräistä ja tyytymään rajoittuneeseen ajokapasiteettiin. Eli homma on yhä luokassa ”herrojen huvit”.

Kantavuutta unelmien toteutumiselle kuitenkin tuo isojen autonvalmistajien loppuvuonna tarjoilemat sähköauto-uutiset. Sähköauto löytyy nyt kutakuinkin kaikkien valmistajien suunnitelmista ja suunnitelmien lisäksi on niiden taakse lyöty sopivasti massia (esim. 125 milj.€, 1,6  miljardia$). Eli kun rahaa on laitettu hommaan kiinni, niin jotain tulostakin valmistajat odottavat saavansa: autoja myyntiin.

Linjaan jatkossa oman sähköautolistani entistä tiukemmin autoihin, jotka todella ovat tulossa Suomeen. Maailmanlaajuisesti suunnitteilla olevien sähköautomallien määrän ollessa nyt todella suuri, alkaa näiden arvuuttelu ja seuraaminen käydä työlääksi. Tämän lisäksi tällaisia listoja löytyy jo muualtakin netistä, esim. Plug In America -järjestön jatkuvasti päivittyvää listausta suosittelen lämpimästi.

Mutta asiaan, eli viimeviikkoiseen Pixoi:n Helsingissä järjestämiin Electric Motor Show-sähköautomessuihin.

Messut olivat kolmipäiväiset, joista itse kävin viimeisenä päivänä. Harmillisesti siis missasin mm. Sähköautot -Nyt! projektin eCorollan julkistamisen, sekä Matti Vanhasen kokkapuheet. Jälkimmäisestä myöhemmin.  eCorollan esittely-tilaisuus streamattiin reaaliaikaisesti nettiin, joten toivon tämän videokuvan vielä ilmestyvän jonnekin saataville. Tätä odotellessa voi katsoa vaikkapa oheisen esittely-videon, olkaapa hyvä.

Messuilla oli nähtävillä myös muuta yhteisön toimintaa, joten ”rönsyily” on selvästi tehnyt hyvää koko hankkeelle: ihmiset ovat innostuneet kun ovat saaneet tehdä mitä huvittaa. Näitä olivat oheiset eCagiva ja eSmart, joista lisätietoa löytyy myös Sähköautot -Nyt! kotisivuilta.

eCorolla-uutisia

eCorollan tilanne on, että nyt nähty on ns. alpha-versio.  Seuraavaksi tehdään 20 auton beta-laivue, jossa hiotaan sähköautokitti valmiiksi ja ainakin minun toivomukseni mukaan kustannustehokkaaksi kokonaisuudeksi. Kun tämä vaihe on ohi, niin aloitetaan varsinaisten eCorolla-autojen tilausten keruu ja myynti. Toki jo tässä vaiheessa voi ilmoittautua ennakkotilaajaksi. Ja jos on valmius lähteä beta-auton rahoittaja/ostajaksi niin sen hinta on kuulopuheiden perusteilla n. 30-35 000 €/kpl. Eli samansuuruinen kertahinta, mitä Fortumkin maksoi nykyisestä alpha-versiosta. Minusta on toki hyvä ylimitoittaa rahoitustarve, mutta pistää miettimään. Kuinka paljon hyvät resurssit inspiroivat kehittäjiä hakemaan halvimpia ratkaisuja? Vaarana siintää, että heittäydytään osien massatilausten varaan; hinnat saadaan painettua alas kun toimittajilta tilataan isoja eriä. Strategisesti voisi ajatella, että sähköauton valmistuksen mahdollisuus on jo osoitettu alphalla. Seuraava vaihe tulisi näin asiakasnäkökulmasta olla, kuinka huokeasti se pystytään tekemään. Jää nähtäväksi.

Näin tamperelaisesta näkövinkkelistä näyttää erinomaisen hienolta, että yhteisön toiminta on lähtenyt täälläkin lupaavasti liikkeelle. Yksityishenkilöiden lisäksi mm. TAMK:n henkilöstö on heittänyt omia voimavarojaan homman taakse ja juossut kasaan oheisen toimintasuunnitelman. Voimavaroja on tullut myös kaupungin suunnalta ja keskusteluyhteyksiä luodaan sinne koko ajan.  TE-keskus selvittää mahdollisuutta tukea toimitilojen vuokrauksissa, lupaavana paikkana on siintänyt Ruskon tyhjillään oleva ent. Volvon teollisuushalli. Siellä olisi tilaa tehdä useampiakin eCorolla-muunnoksia ja kehittää sarjavalmistukseen tähtäävän sähköautomuunnos-sarjan osia. Myös Tredea on antamassa resursseja hanketta koordinoivien henkilöiden 6 kk palkkaamiseksi. Ilmeisesti myös hyväksi koettu ”rönsyily” halutaan säilyttää, eli halukkaat voisivat tehdä myös omia sähköautoprojekteja hallilla tietyin ehdoin.

Seuraava tapaaminen on jo ensi lauantaina 14.11. alkaen klo 14 ko. hallilla. Suosittelen aiheesta kiinnostuneita Tampereen-seutulaisia osallistumaan rohkeasti, sillä monipuolista näkemystä toiminnan kehittämiseen tarvitaan!

EMS-messut onnistuivat

Kaikkinensa messut rajoittuivat Pasilan Messukeskuksessa yläparven yhteen esityshalliin, mutta samanaikaisesti järjestetyt muut tapahtumat lisäsivät kävijöitä. Yhteensä viikonloppuna kävijöitä oli ~30 000, joista messut keräsivät kolmanneksen. Sinänsä siis hyvä aloitus tapahtumalle, josta ainakin minä toivon monivuotista! Sen verran nimittäin jäi vielä ruutia käyttämättä: vielä on Suomen maaperällä näkemättä Tesla Model S ja Fisker Karma boutique-mallit.  Ja suurien autonvalmistajien sähköautomalleista ei ollut nähtävillä vielä ensimmäistäkään!

Segwayt, sähköpyörät ja -skootterit

Parhainta messuilla oli mahdollisuus päästä itse näkemään ja kokeilemaan. Ajoradalla sai kokeilla Segway, sähköpyörä ja sähkö-skootterimalleja. Suosiosta päätellen sähköpyörät tulevat olemaan ehdoton hitti, esim. Salama-pyörien hinnat pyörivät jo samoissa luokissa kalliimpien maastopyörien kanssa (~1000 €). Painoa näille tulee akkujen myötä 22-24 kg. Etuna sähköpyörälle on, että sähköavusteisuus todella toimii: kovaa polkaisemalla saa työntöapua tiukkoihin paikkoihin. Vanhuksille sähköavusteisuus on aivan ehdoton ylämäissä, samoin esimerkiksi jälkikasvua kuskaaville vanhemmille.

Kiinasta Janus-sähköskoottereita maahantuova oululainen Resonate on tähän mennessä myynyt n. 12 moposkootteria. Laatu vaihtelee Kiinasta tuttuun tyyliin, joten tämä toiminta on varovaista. Kokeilumielessä näitä on tuonut myös Cebora Oy, jonka päätoimiala on kuitenkin aivan muualla. Varsinaisesti isopyörä lähtee liikkeelle kun Resonate alkaa tuoda enduro-kisoissakin nähtyjä Zero S malleja 8-9 000 € kappalehintaan.

Kokeiltavina olivat myös saksalaiset e-MAX sähkömoposkootterit, hintaluokassa 3000-4000 €. Näiden maahantuoja on Assisting Automation Services Finland Oy.

Th!nk ja Tesla ainoina sähköautonvalmistajina paikalla

Nähtävillä ja koeajettavina olivat myös oheiset Th!nk City ja Tesla Roadster Sport, sisätiloista löytyi sitten Roadsterista myös perus-sarjan malli. Itse kävin koeajamassa Th!nk Cityn korttelin ympäri. City kiihtyi mukavasti pysyen helposti liikennevirrassa mukana ja vaikutti optimaaliselta kaupunkiautolta myös mittasuhteidensa puolesta. Peruuttaminen oli erityisen helppoa, sillä takaluukun lasi yltää puskuriin asti. Sen sijaan kääntösäde oli pikkuautolle hivenen laajan oloinen. Vaikka auton ”pellit” ovat muovia, niin sitä ei huomaa; liikenteen melua ei kuulu eivätkä muovipellit mitenkään kolise. Akustopuolella on ratkaisuna Zebran sodium-akusto, joiden tiedetään varmuudella kestävän todella kovia pakkasia. Litiumille ne toki häviävät kapasiteetissa, mutta toimintavarmuus on ehdoton etu. Kaikkinensa auto tuntui hyvin valmiilta tuotteelta.

Th!nk Cityn hinta on tällä hetkellä Th!nk:n edustajan mukaan 20-25 000 € +verot, joten arvatenkin autoa ei tulla myymään Suomessa. Th!nk siis odottelee mahdollisia Suomen verohelpotuksia tai ostotukia, mutta ei ole niistä riippuvainen: markkinat löytyvät jo muualta. Mm. Norjasta, Tanskasta ja Hollannista.  Olkoonkin, että Th!nk Citya valmistetaan Valmetin tehtaalla Uudessakaupungissa(!). Th!nk hyötyy Valmet-yhteistyöstä laajemminkin, mm. Valmetilta löytyy tieto-taito ja kokemus hioa Citysta entistä parempi. Valmet onkin palkannut 60 insinööriä lisää sähköautojen tuotekehitykseen.

Kysäisin vielä myös aiemmasta Th!nk Ox 5-hengen sähköautomallista, mutta sain tyrmäävät kommentit: auto oli vain konsepti eikä sitä tulla valmistamaan. Sitä ei esimerkiksi törmäystestattu missään vaiheessa. Näin ollen yksi potentiaalinen sähköautomalli poistuu sähköautolistalta.

Valmetilta on tulossa myös oma sähköinen konseptiauto (4 henkilön perheauto)  seuraaville Frankfurtin automessuille, jolla toivotaan mainostavan Suomea hyvänä paikkana lähteä tekemään sähköautojen tuotantosopimuksia. Konsepti tehdään yhteistyössä Suomen strategisesti tärkeiden komponenttivalmistajien ja toimijoiden kanssa. Mukana ovat mm. Fortum (latausteknologia), Axon (moottorit) ja Vacon (moottorinohjaimet). Akkuvalmistajaa ei minulle suostuttu paljastamaan, mutta kovin monta niitä ei Suomessa ole. Katseet kääntyvät Varkauteen. Akuilla auton tulisi kulkea se hattuvakio 160 km. Ja ei, minulle ei kerrottu millä kWh-kapasiteetilla.

Saniferin suomalais-kiinalais-suomalaiset mopoautot

Nähtävillä oli konseptimalli AMC Motorsin tulevasta sähkömopoautosta ja kaikesta päätellen matkaa on vielä paljon kuljettavana, ennenkuin ko. mallia tulee saataville. Ensi vuodeksi luvattiin silti ~100 kappaletta, olkoonkin että loppukokoonpanopaikkaa ei vielä tiedetty. Kuitenkin ehdottomasti Suomessa. Yhteistyötä on kuulemma tehty Tommi Mäkinen Racing ja Oulun yliopisto kanssa.  Hintaa vehkeelle tulee 16-18 000 € (verot mukana hinnassa). En pidätä hengitystä tämän kanssa, joten toivottavasti et sinäkään.

Muut tärpit (näistä tulossa EMS09-messurapsan osa2)

  • APY-Steel OY:n sähköautomuunnos Volkswagen Golf
  • Lahti Energian sähköautomuunnos eYaris
  • EVEE-cars:n sähköautomuunnos Audi E8
  • Virolainen sähköautojen muunnospaja ZEV Motors OÜ
  • Valtion sähköautojen hovihankkija JT-Trading
Advertisements

6 vastausta to “EMS09: Electric Motorshow Messut 2009 osa1”

  1. Timo K said

    Hyvä video ja hyvä juttu. Ja hyvät oli messutkin. Pitäisköhän alkaa muuttamaan omaa vanhaa Corollaa sähköiseksi?

    • Pistä harkintaan, mutta tässä vaiheessa saa hankkeeseen laittaa reilusti rahaa osiin ja omaa työpanosta. Kuten sanoin, niin hinta on tässä vaiheessa teetettynä luokkaa 30k€ (mukaanlukien alkup. korin). Myöhemmin hinnan odotetaan laskevan, mutta kuinka paljon… se on ihan ilmassa. eCorollan ilmoitettu tavoitehinta on kuitenkin 20-25k€.

  2. gregor said

    Hyvä kirjoittaja, mitä ajat takaa tällä lauseella?

    ”ihmiset ovat innostuneet kun ovat saaneet tehdä mitä huvittaa.”

    Käsittääkseni Suomen kaltaisessa vapaassa maassa on ollut jo pitkään mahdollista tehdä omilla rahoillaan ja vapaa-ajallaan mitä huvittaa. Senkun vain nostat rahat tililtäsi, rupeat tekemään ja innostumaan…

    • Parahin kommentoija, kiitokset tarkkasilmäisyydestänne.

      Jos hankkeessa oltaisiin heti vedetty remmit kireälle ja rajattu mitä siinä kuuluu tai ei kuulu tehdä, niin monien hanketta hyödyttävien kokeiluiden tekeminen olisi jäänyt siihen. Tai sitten niitä oltaisiin tehty itsekseen, ilman että työn hedelmät olisivat hyödyttäneet ketään muuta kuin tekijäänsä. Tulosta tulee ja tämän myötä kokonaisuus on enemmän kuin ”pelkkä” eCorolla.

      Jos oikein tarkasti jutun lukee niin huomaa, että en väitä Suomen olevan yksilön vapauksia rajoittava totalitaarinen valtio… itseasiassa juttu käsittelee sähköautoja ja EMS-messuja.

  3. Nimetön said

    Toivottavasti ei sentään 2-3 vuoden päässä vaan sen aikana. Itse odotan innolla jos pääsisi ostamaan ensiauton, täyssähköauton – ravistettuna, ei sekoitettuna… ei, nyt meni jo ohi aiheen.

    Nuo akut näyttävät hieman Legoilta, mutta ovat kaukana leikistä. Taitavat olla niitä kotimaisia European Batteries?

    Tuli mieleen, että nuo voisivat soveltua vaihtoehdoksi titanaattiakuille ja lyijyakuille tuuli- ja aurinkoenergian varastoinniksi. Siis sähkölle, lämpöä ei kai voi varastoida muuten kuin varaajassa ja suola-altaissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: