Tampereen Sähköautokeskuksen avajaiset 1.2.2010

helmikuu 1, 2010


Paikka: Rusko, Hervanta, Tampere, Suomi. Kellonlyömä: 11.00. Päivä on 1.2.2010 ja saavun Ruskon entiselle Volvon bussihallille. Olen ollut täällä aikaisemmin:  toiveikkaana kärpäsenä sähköauto-taikurien ideariihien kattuparruissa. Näitä on pidetty jo useita, viime syyskuusta lähtien. Miten asiat ovat edenneet näin nopeasti? Palaan ajassa taaksepäin.

Sähköautot -Nyt! yhteisö ja paikalliset toimijat (etenkin TAMK ja Tredea) ovat näyttäneet voimansa Tampereen sähköautokeskuksen syntymisessä. Olipa siinä osansa myös anonyymillä sähköautoista unelmoivalla bloggarillakin. Lyhyt ja epävirallinen historiikki:

  • Vaihe 1. Sähköautot -Nyt! postilistalla joku ihmettelee ääneen, eikö juuri tyhjentyneillä Volvon halleilla voisi tehdä jotain sähköautoihin liittyvää. On kesä 2008 ja asia jää hautumaan yhteisöläisille ja anonyymin bloggarin mieleen.
  • Vaihe 2. Sähköautot -Nyt! ja TAMK järjestävät ensimmäisen kokoontumisen, paikalla myös innosta tärisevä anonyymi bloggari. Tahti on hidasta ja bloggari tuhisee vieressä istuvalle varttuneemmalle sähköautomiehelle, että eikös tästä nyt tule mitään ja voisiko sitä Volvon hallia kysellä yhteisön käyttöön. Varttunut sähköautomies -kutsuttakoon häntä tässä nimimerkillä Rolf, innostuu ja lupaa viedä asiaa eteenpäin. On Syksy 2009.
  • Vaihe 3. Rolf ja useat muut (joista minulla ei ole tietoa) neuvottelevat keskenään asian kuntoon ja Tampereen sähköautokeskuksen avajaisia vietetään Ruskon Volvo-halleilla. Päivä on 1.2.2010.

Palaan takaisin nykyhetkeen. Pieni viitta toivottaa minut tervetulleeksi: ”ElectriCity -Tampere liikkuu sähköllä”. Huulipieltä nykii: slogan ehdottelee sähköautoa vastaansanomattomaksi tamperelaiseksi jutuksi. Onko jatkumo koskivoimasta syntyneen kaupungin tulevaisuuteen nyt avattu?

Olen täällä jälleen turistina, varsinaiset kutsuvieraat ovat juuri lopettelemassa aiemmin aamulla aloittamaansa avajaistilaisuutta. Osallistujia näyttäisi paikalla olevien autojen perusteella olevan paljon. Siellä on toivottavasti tehty isoja lupauksia alueellisen sähköautoklusterin tukemiseksi ja lupauksista saatu myös pitävät todisteet. Tilaisuudessa Tampereen pormestari Timo P. Nieminen kuulemma julkisti ”ElectriCity – Tampere liikkuu sähköllä” -hankkeen. Tämän päivän TV2 paikallisuutis-osuudessa pitäisi tästä tulla parempi raportti, klo 19. Ja uudestaan huomisen TV1:n aamu-uutisissa, Helsingin Sanomissa ja Aamulehdessä. Nyt on syytä panna nimet ja sanomiset muistiin tulevan varalle, jos vaikka asiat jäävätkin puolitiehen tai niitä unohtuu. Kaunista puhetta on toki kuultu jo tähän mennessäkin, tekoja kuitenkin tarvitaan.

Tekoja on kuitenkin nyt Tampereella tehty, huomaan sen kun siirryn sähköautokeskuksen hallin puolelle. Hallissa on näkyvillä  muunnosaihioita, joista uutukaisina Audi TT, farkku-Corolla ja HelTech sähköMoto. Täytyypä kysellä näistä lisää jossain myöhemmin, olisiko syntymässä myös muunnos-ajoneuvosegmentit eSport ja eBike? Tarjolla on myös hyvät toimistotilat ja nippu hallinostureita. Langaton verkkokin on saatu tikittämään, joten infrastruktuuri on jo niin hyvällä mallilla kuin näihin tiloihin on mahdollista saada. Huhupuheiden perusteella Tampereen kaupunki ostaa tämän farkku-Corollan käyttöönsä, katsotaan tuleeko vahvistus asialle vielä muuta kautta. Tilat eivät toki ole mittavat, mutta yhtä hyvin tyhjillään ollut halli olisi voitu jättää luovuttamattakin sähköautoyhteisön käyttöön. Suoran rahoituksen myöntäminen tässä alkuvaiheessa ei nykyisessä taloustilanteessa olisikaan mennyt läpi, mutta senkin ajan pitää tulla heti kun tilanne helpottaa.

Hallissa on vielä hiljaista, juhlakalujen tilaisuus on venähtänyt ja saan rauhassa jatkaa kuvien näpsimistä. Vastaan tulee myös oheinen kontin puolikas, joka on ilmeisesti hankittu akkujen testaamiseen. Kontissa on myös vanha jääkaappi, jonka tarkoitus ei minulle selviä. Säilytetäänkö siellä neuvoa-antavia virvoikejuomia vai palveleeko se jotain muuta tarkoitusta? Mieleen tulee, että litium-akkujen pakkasensietokyky on suuri kysymysmerkki… jos vihdoin joku tutkisi asiaa rohkeasti niin katoaisi siinäkin sitten taas yksi epävarmuustekijä, jolla sähköautojen mahdollisuuksia voidaan vähätellä. Ainakin itse toivon, että keskuksen toiminta rakentuu asioiden kylmän objektiiviseen tutkimiseen ja kehittämiseen. Ei niinkään hypeen, joka jo alkaa kääntyä sähköautojen tappioksi. Useasti on minultakin kyselty nimenomaan pakkasen sietokyvystä ja ei-oota on ollut pakko antaa vastaukseksi. Helppo olisi antaa ongelmaa vähättelevä vastaus, enkä ihmettelisi jos se olisi se yleisin saatu vastaus.

Yhteistyö oppilaitosten kanssa näyttäisi toimivan erinomaisesti, paikalla on bannereita amkeilta ja ammattikouluilta. Rivissä seisoo nippu sähköautokurssilaisia, jotka tekevät farkku-Corollan muunnostyön. Osaaminen on kasvamaan päin. Mutta missä ovat yliopistot? Toki käytännön tekeminen on ensisijaista; sähköautoja täytyy osata rakentaa. Mutta entä tutkimukseen pohjautuva tuotekehittely ja sähköautoihin liittyvien laajempien kokonaisuuksien tietoinen kehittäminen? Mitä ovat sähköautojen menestymisen kulttuuriset edellytykset, miten yhteiskunnan pitäisi tulla parhaiten vastaan? Enkä nyt tarkoita vain latauspaikkojen lukumääriä.

ElectriCity hankkeen teemat on nyt sementoitu ja ne näyttäisivät viitoittavan tietä jonkinmoisen yhteistä hyvää ajavan liiketoiminta-konsortion kokoamiseksi. Toki Sähköautot -Nyt! yhteisöllä on edelleen keskeinen roolinsa, etenkin jos kaikki muu tyssää niin ainakin kansalaistoiminta jatkuu. Mutta yrityksiä tulee nyt selkeämmin mukaan ja niitä myös tavoitteellisesti pyritään synnyttämään. Tätä tarvetta ei yhteisökään ole missään vaiheessa kieltänyt, päinvastoin. Nyt kannattaisi monen Sähköautot -Nyt! aktiivin harkita pienyrityksen perustamista ja Tampereelle muuttoa… Aika pian näitä yrityksiä myös tarvitaan, jo pelkästään hankkeen uskottavuuden kannalta. Siinäkin mielessä vikkeläliikkeinen nuori yrittäjä voi nyt menestyä. Paikalle olikin jo ilmaantunut Amperi Ltd:n banneri, joka on juuri toimintaansa aloitteleva muunnos-sähköauton osia maahantuova yritys. Strategisesti siis hyvin keskeinen toimija, jonka rantautuminen Tampereelle varmistaisi hyvän lähdön yritysyhteisölle. Saapa nähdä.

Siirryn viereiseen halliin ja eteen tupsahtaa riemun-vihreä sähköbussi. Ilmeisesti kyseessä on tämä pienbussi. Nyt siihen on ilmaantunut bms.ylanen.fi-tarrat. Kyseessä oleva herra Ylänen siis vie tätä hanketta eteenpäin, jossa Neoplanin lyijy-akut vaihtuvat litiumiin. Mieleen hiipii, että voisiko Tampereen kaupungin liikennelaitos ottaa Neoplanin testikäyttöön? TKL:n kalustoa pitäisi muuten uusia… miksi ei voisi alkaa muuntaa busseja sähkölle sitä mukaa kun ne laukeavat? Ylänen on nyt kyllä hyvin liikkeellä… seuraan tätäkin mielenkiinnolla. Tällainen hanke tekisi kyllä Tampereesta Suomen sähköajoneuvojen mekan. Kyse on oikeastaan nyt tästä: mikä kaupunki ehtii ensin ja saa siitä ikuiset leuhkimis-oikeudet?

Mutta entä sitten se sähköautoklusterin syntyminen Tampereelle? Alku näyttää hyvältä. Näkee, että se mitä on voitu tässä vaiheessa tehdä on myös tehty. Se ei kuitenkaan riitä, jos halutaan oikeasti ja ihan maailmanlaajuisesti arvioiden varteenotettavaksi toimijaksi. Tämän tavoitteen kannalta olisi kohtuullinen katastrofi, jos nyt homma tyssäisi nykyisiin saavutuksiin. Muistutuksena, että ei ne luvatut 500 eCorollaa synny vielä näillä tiloilla ja välineillä. Tai ei ainakaan järkevässä ajassa. Sen sijaan jos saadaan haalituksi InterCity-konsortioon useita korkean osaamistason, 1-5 hengen pienyrityksiä,  strategisesti tärkeä isompaa (esim. moottorinvalmistaja) ja näille riittävät toimintaedellytykset niin sitten homma lähtee toimimaan. Yhteistilojen ja amk- sekä ammattikoulujen koulutusyhteistyön ohella tällaisen syntymistä voi tukea vielä sopivin hankerahoituksin, tutkimusohjelmin paikallisten yliopistojen kanssa ja Tampereen seutukuntien tekemin tilauksin.

Mitä tämä kaikki merkitsee minulle? Ei itsessään vielä yhtään mitään, oma sähköautoni ei ole vielä piiruakaan lähempänä kotipihaa. Olen edelleen turisti, sivusta sähköautojen saapumista kieli pitkällä odotteleva intoilija. Mietin itsekseni, että pitäisikö ruveta itse tekemään vai sitten mitä? Kunnes laskeudun takaisin maan pinnalle; enhän osaa edes autonasennusta. Tuskallista on odottaa tulevaisuutta, joka ei ole omissa käsissä.

4 vastausta to “Tampereen Sähköautokeskuksen avajaiset 1.2.2010”

  1. Sähköajoneuvon Apupoika said

    Mainiota valistuneen kansalaisen verkkopäiväkirjaa sähköajoneuvoilun uudesta, kenties lopullisesta tulemisesta!

    (PS. Tampereen Sähköajoneuvokeskus, ei -auto)

  2. Puuhamies said

    Hienoa journalismia ja mukava lukea keskuksen tapahtumista vähän laajemmasta näkövinkkelistä kirjoitettuna. Jääkaappiin tosiaan laitettaneen kennoja kunhan testikontin kytkentöjä saadaan valmiimmaksi.

  3. Theres also always the classic Lord Peter Wimsey books by the Dorothy Sayers, who was dealing with being a woman in a mans world in the 1920s.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: