Tampereen sähköajoneuvokeskuksen avajaisten uutiskatsaus

helmikuu 3, 2010


Tampereen sähköautokeskuksen avaijaiset… vai oliko se sittenkin sähköajoneuvo? Erityisesti YLEn Hämeen uutisten insertistä pistää miettimään Tredean toimitusjohtajan näkemys keskuksen toiminnan suuntaamisesta liikuteltavien työkoneiden (murskaimet ym.) sähköistämiseen. Mahtuvatko henkilöautojen muunnostyöt TEVC:n (Tampere Electric Vehicle Center) työlistalle? Tarkkuutta tarvitaan, kun siirrytään hankkeessa Aamulehden toimittajan Kari Pitkäsen sanoin:  ”kotoisesta, maalaisesta tunnelmasta” kohti ”rohkeaa näkemystä ja ammattimaista osaamista, jotta toiminta ei jää nurkkakuntaiseksi harrasteluksi”. Tilanteessa voivat vanhemmat ja isommat pelurit helposti jyrätä vielä kokemattomien toimijoiden uuden sähköauto-toimialan. Meillä on jo ihan tarpeeksi kokemuksia IT-alan tuotekehityksen rahoittamisesta, jossa pienemmät kasvuyritykset ovat jääneet isompien jalkoihin.

Mitä yhteisiä komponentteja on sähkötyökoneilla ja sähköautoilla? ElectriCity-hanke on 5-vuotinen ja tähtää n. 30 alan yrityksen ja 2000 työntekijän tuomiseen Tampereen seudulle. Ainakin hankkeelle nyt määritellyt tavoitteet kyllä viittaavat enemmän sähköautojen muunnostyöhön, mutta voihan olla että rahoitusta ja tukea suunnataan sinne missä nähdään isoimmat bisnes-saumat. Siis em. mainitulle alueelle. Olisi hyvä kuitenkin pitää mielissä, että Helsingin Sanomien jutussa muunnos-sähköautoista povataan n. 5 miljardin euron liikevaihtoa pelkästään 10 % Suomen autoista muuntamalla. Itse en väheksyisi alaa ja alkaisi haeskella muita vaihtoehtoja.

Mutta toisaalta, jos sähköautojen muunnososien modulaarisuus saadaan hiottua huippuunsa niin miksi ei samoja paketteja voisi heittää myös työkoneisiin? Riittäisikö muunnos-bussien tai -rekkojen sähkömoottorit myös isompiin työkoneisiin? Ehkä tuolla TAMK:n linja-autolaboratoriolla on mahdollisuuksia tähänkin suuntaan. Eniten kuitenkin toivoisin tämän hankkeen menevän suuntaan, jossa Tampereen kaupungin liikenteen kalustoa alettaisiin muuntaa sähköiseksi sitä tahtia kuin se vanhenee.

Jotta muunnos-sähköautojen toimiala lähtisi lentoon niin muunnos-kittien modulaarisuuden hiominen on joka tapauksessa keskeistä. Mitä nopeammin (ja halvemmin) pystytään ottamaan alle muitakin muunnos-aihioita, sitä nopeammin myös asiakaskunta kasvaa. Tarkoittaa, että saadaan aihion tyhjästä konetilasta mahdollisimman nopeasti skannattua tilapiirros sopivaan CAD-ohjelmaan, jonne voidaan sitten valita muutamasta valmiista moduulin aihiovaihtoehdosta sopivin ja tehdä tarvitut muutokset. Muutokset voisivat olla niinkin pieniä, että tehdään vain sovitin palat ja saadaan moduuli osumaan aihiorungon olemassa oleviin kiinnityskohtiin. Ehkä TEVC:n hoteissa syntyvä keskeisin innovaatio voisi siis olla miten modularisointi saadaan niin pitkälle järkeistetyksi, että: ””Ajat vain vanhan autosi halliin ja haet sen kolmen päivän kuluttua sähköautoksi tuunattuna”. Näin maalaili Tampereen pormestari Timo P. Nieminen ja hän tuskin rajoitti näkemyksensä vain eCorollaan.

Näin tamperelaisittain hulppein uutinen oli, että Sähköautot -Nyt! yhteisö siirtää toiminnan painopisteensä Ruskoon. Nyt kannattaisi pitää huolta siitä, että tämä yhteisö myös pysyy täällä. Jos TEVC:n toiminnan rahoitamisen pääpaino on jossain muualla kuin sähköautoissa niin yhteisö siirtyy paremmille maille aivan yhtä helposti kuin se tänne tulikin. Saanen muistuttaa, että muuallakin Suomessa (mm. Kokkolassa) on kovastikin yritystä vastaavan toiminnan käynnistämiseen.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: