Valmet EVA: suomalainen sähköautokonsepti

maaliskuu 4, 2010


Valmet on juuri esitellyt Geneven automessuilla suomalaisen sähköauto-osaamisen kokoavan konseptiauto EVA:n. Kyseessä on kuvan mukainen 4-paikkainen, 2-ovinen kaupunkiauto. Speksit lupaavat 160 km ajokapasiteettia ja 120 km/h huippunopeutta.

Geneven Julkistamistilaisuudesta on saatavilla myös oheinen video.

Auto on syntynyt useamman yrityksen ja tutkimuslaitoksen yhteistyönä. Mukana ovat olleet Fortum, Nokia, NAVTEQ, Vacon, Nokian renkaat, Idis Design, Cadring, AXCO-Motors, Hybria, Powerfinn, Convergens, Aalto yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Metropolia ja (saksalainen) RLE International. Fortumin latausinfra näyttäisi jatkavan monipuolistumistaan. Fortumin latausasemassa on  neljä erilaista latauspistorasiaa: pohjoismainen Schuko-pistorasia, EU-standardoinnin työryhmässä suosikkina oleva Mennekes 0–63 A, matkailuvaunuissa käytetty pistorasia sekä kolmivaiheinen teollisuuden standardipistorasia… jokohan kohta näitä alkaisi ilmaantua parkkipaikoille vai jatketaanko kehittelyä vielä kauan? NAVTEQ ja Nokia takaavat sähköautolle tarpeelliset kommunikaatiokanavat ja lisäpalvelut; mistä löytyy latauspaikat, miten niille pääsee, lisätietoa auton toiminnasta ja esim. lataustilanteesta kännykkään…

Silmä poimii etenkin Vaconin (moottorinohjain) ja AXCO-Motorsin (sähkömoottori), jotka ovat nyt paalupaikalla kotimaisiksi pelureiksi sähköauton osien valmistusmarkkinoille. Nopea vilkaisu AXCO:n tuotekatalogiin tuo kuitenkin pettymyksen; näkyvillä olevat sähkömoottorit ovat juuri-ja-juuri soveltuvia sähköautoihin ja markkinoilla on huomattavasti tehokkaampia ja kevyempiäkin moottoreita. Olisipa kiva kuulla mikä moottori EVA:ssa on… ja millaisia tuotteita AXCO:lta on tulossa näkyvissä olevien lisäksi.

Täällä on lupailtu akkuratkaisun olevan peräti 35,5 kWh kokoinen. Aika hyvin ja hiharavistus kertoo tämän riittävän hyvin 160 km ajokapasiteettiin. Jopa moottoritienopeuksilla. Samaisen mukaan hevosvoimia olisi autossa 107 kappaletta, eli hieman vajaa 80 kW… eli AXCO-Motorsin sähkömoottori voisi olla enimmillään 75-80 kW-tehoinen? No tällaista moottoria ei AXCO:lla ole tarjolla ainakaan tuotekatalogissa. Akkuratkaisun valmistajasta ei sanota sanaakaan ja se nostaakin kulmakarvoja: onko autossa akkuja ollenkaan? Onko se pelkkä kaunis konsepti-paketti, joka ei todellisuudessa liiku senttiäkään? Jos näin on niin sitten Valmetin hyvä yritys hyytyy viime metreillä ja EVA saa minulta reaktion… ”meh”. Yhdentekevä.

Mutta muussa tapauksessa ja muilta osin EVA on ainakin minusta ihan näppärä ja toivottavasti sillä saadaan houkuteltua lisää sähköautojen tilausvalmistus-sopimuksia Uuteenkaupunkiin. Kovin moni ei tässä vaiheessa tunnu uskovan, että Valmet lähtisi valmistamaan autoa omissa nimissään tai joku ostaisi EVA:n konseptin sellaisenaan omaksi tuotteekseen. Harmi sinänsä, olisihan se hienoa ajella täysin kotimaisella autolla. Mutta realiteetit ovat kovat, kun suomalaisten lompakolle sopiviin hintaluokkiin ei uskota päästävän Uudenkaupungin maksimituotantokapasiteeteillakaan. Tässä vaiheessa on siis turhan laittaa mallia sähköautolistalle keikkumaan -eihän se ole 4-ovinenkaan…

/www.metacafe.com/”>Funny bloopers R us</a></font>
Mainokset

7 vastausta to “Valmet EVA: suomalainen sähköautokonsepti”

  1. Nimetön said

    Sähkömoottori on mittatilaustuote kyseiseen ajoneuvoon.

    En tiedä minkä takia Valmet ei ole julkaissut enempää dataa akuista, mutta auto on täysin funktionaalinen
    ajoneuvo

  2. Nimetön said

    Kyllä se liikkuu, olen itse ajanut sitä.

  3. Nimetön said

    Tuo luku hieman harmittaa – 35,5 kWh per 160 km.. eihän se ole kuin noin 222 Wh/km.

    ”Kilpailevat” sähköautot, kalliimmat tai edullisemmat, pääsevät nimellisarvoltaan jo 120 Wh/km. Tosin ainakin yksi tällainen käyttää napamoottoreita ja toinen aurinkokennoja, mutta todennäköisesti vain ilmastointiin.

    Tiedä sitten onko tuossa jätetty akselit ja kaikki vielä vanhaan tapaan vai mistä tuollaiset kaksinkertaiset nimelliskulutukset tulevat.

    No, ei siinä mitään, hienoa olisi jos tulisi Suomalainenkin sähköauto markkinoille.

    Mitäköhän mahtaa ”2010 BlueCar by Pininfarina” -ajoneuvolle kuulua? Olisi unelma jos sen 15 000 € (+ ALV?) hinta toteutuisi akuilla ja kaikilla. Onhan ne 200 tkm polyymeriakut eli noin 12 vuotta keskivertokuljettajalla.

  4. JJ said

    Mutta voisiko Evalla olla että oikeasti pääsisi sen 160km eikä vain ihanneolosuhteissa, alamäkeen ja myötätuulessa? Eikö I-mievilläkin pitänyt päästä 160km mutta käytännön ajossa sillä on päästy 60-120km.

  5. Gesär said

    ”Mitäköhän mahtaa “2010 BlueCar by Pininfarina” -ajoneuvolle kuulua?”

    Tulee pienessä mittakaavassa markkinoille tänä syksynä. Alkuun sitä tarjotaan autovuokraamoille, ja vuoden 2011 loppuun mennessä tavoite on valmistaa 2000 Bluecaria. Pienen mittakaavan menoa, siis. Itse en usko tuon hinnan pitävyyteen, ei ainakaan Suomessa. Ylipäätään epätodennäköistä, että kyseistä autoa myytäisiin Suomeen pitkään aikaan.

  6. Nimetön said

    BlueCar by Pininfarinaa on tarkoitus myydä 2000 kappaletta vuonna 2011, mutta kokonaistuotanto on seuraavanlainen:

    2010: 10 000 per annum, tuotanto alkaa
    2011: 20 000 per annum
    2012: 30 000 per annum
    2013: 40 000 per annum
    2014: 50 000 per annum
    2015: 60 000 per annum
    2016: 60 000 per annum*
    2017: 60 000 per annum*, tuotanto päättyy

    *) enintään

    Se kuinka monta noista menee lopulta myyntiin jää nähtäväksi mutta tuo 2 000 / 20 000 eli 10+ % myyntiin ja 90 % leasingiin voi toteutua hyvinkin, jos ostajia riittää.

    Myyntihinnasta ei ole tietoa, mutta leasing on 330 €/kk.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: