ERA kakkoseksi X-Prize kisassa, miksi?

marraskuu 4, 2010


Kun näin mitkä autot Progressive Automotive X-Prizen 2-istuttavien luokassa olivat finaalissa, niin pidin ERA:n voittoa varmana. Toisin kävi. Miksi? Finaaliin kyseisestä luokasta selvisivät:

  • Aptera, Aptera 2e
  • Li-ion Motors, Wave II
  • RaceAbout Association, RaceAbout
  • TW4XP, TW4XP
  • ZAP, Alias

Ja kysy keneltä tahansa, niin näistä oikealta autolta näytti ainoastaan ERA. Luokan toinen 4-pyöräinen(!) olikin sitten luokan voittaja: Wave II. Onneksi olkoon. Julkistetuista tiedoista selvisi, että Wave II voitti ERA:n loppukisassa 0.179 sekunnin marginaalilla.

Mutta en ollut asiasta huolissani, sillä en pitänyt sitä ratkaisevana tekijänä kisassa. Lopussa oli vielä loppuarviointi, jossa selvitettiin auton suorituskykyä laboratorio-olosuhteissa ja kaupallisia mahdollisuuksia.

ERA:ssa ei oltu tehty kaikkia mahdollisia temppuja aerodynamiikan parantamiseksi, varmasti auton haluttiin näyttävän myös autolta. Toisin oli Wave II:n kohdalla,  joten arvatenkin laboratoriossa kyseisellä osa-alueella se vei ERA:a 6-0. En vieläkään huolestunut, sillä arvelin muiden ominaisuuksien ratkaisevan.  ERA:n akustossa oli ylivertaisesti potkua, auto kiihtyi kuin hauki kaislikosta ja huippunopeuskin oli kunnioitusta herättävä. ERA myös ylitti asetetut rajatavoitteet energiankulutuksessa, enkä uskonut sillä olevan merkitystä kuinka paljon tavoitteet ylitettiin. ERA:an olisi voinut helposti tehdä kaikenlaista pikkufiilausta, kuten peittää renkaat, repiä autosta kaikki ylimääräinen paino pois tai hissutella kisoissa. Mutta en uskonut kisassa olevan kyse kaikista hölmöimmän näköisen ja oloisen auton rakentamisesta.

En pystynyt näkemään kaupallisia mahdollisuuksia kulkineella, joka näyttää Manolo Blahnikin luomukselta. Kuka sellaisen ostaisi? Toisekseen, 2-istuttavien autojen ostajakunta koostuu ennenkaikkea urheiluauto-harrastajista. Kumpaan uskoisit kyseisen harrastajan mieluummin istahtavan? Aivan.

Oliko siis todellakin kyseinen loppukisa ratkaiseva? ERA sai sakkoa loppukisassa. Ylinopeudesta. Miksi selvästi urheiluautojen ystäville tarkoitetun segmentin kisassa edes on määritelty ylinopeus?

Koko kisan aikana ei muuten media tuntunut jenkkilässä kiinnostuvan ERA:sta, vasta kisan jälkeen X-Prize ehti tehdä autosta tällaisen jutun. Liian vähän, liian myöhään. Intterwebin massat äänestivät X-Prizen vapaamielisessä kisassa ”tyylikkäimmäksi”, ”haluttavimmaksi”, ”innovatiivisimmaksi” ja ”käytännöllisimmäksi” kisaajiksi järjestyksessä: ZAP Alias, ZAP Alias, Aptera 2e ja ZAP Alias. Nämä 3-pyörät muuten luokitellaan käytännössä mopoiksi, joten mitähän ne tekivät autoille tarkoitetussa kilpailussa? No ei siinä mitään, sattuuhan sitä. Faneista ei koskaan tiedä ja saattaahan dummy-tileillä äänestää useammankin kerran yhtä vaihtoehtoa. Ja äänestäjämääristä näki, että harvaa koko juttu kiinnosti. Edes jenkkilässä.

Kisan jälkeen on tullut tietoa myös parista voittajaa koskevasta epäselvyydestä. Ensinnäkin voittaja splittasi voittosumman muiden finalistien kesken, paitsi ERA:n. Ilmeisesti kisaajat olivat tehneet keskenään rahanjaosta sopimuksen, sillä kaikki auttoivat toisiaan kisan kuluessa. ERA:n tiimi ei lähtenyt sopimukseen; suomalaista suoraselkäisyyttä much? Häkellyttävintä oli, että X-Prize piti Wave II:n kehittäjää Li-Ionia myös kaupallisesti riittävän vahvana toimijana, että se saatettiin julistaa voittajaksi. Eikä aiemmat sopimusrikkomukset ja niistä tiedossa olleet korvaus-asiat vaikuttaneet?

No olipahan ainakin mielenkiintoinen kisa.

Disclaimer: kirjoittajalla ei ole mitään tekemistä ERA:n tai muidenkaan X-Prize kilpailijoiden kanssa. Kirjoitus edustaa mitä parhainta spekulatiivista puskajournalismia, joten suhtaudu varauksella.

Mainokset

2 vastausta to “ERA kakkoseksi X-Prize kisassa, miksi?”

  1. Kysyjä said

    Loistavaa analyysiä. Sähköautoilija is back. Kiitos.

  2. havainto said

    Tuo näyttäisi olevan osoitus siitä, että pelkällä insinööritaidolla ei jenkeissä pärjää.

    Sen sijaan taiteilija-juristin designluomukset pärjäävät vaikkeivat huipputekniikkaa sisältäisikään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: