Toyota eCorolla 2: sähköautojen konversioliiketoiminta osoittaa elonmerkkejä

marraskuu 4, 2010


Taas on vettä ehtinyt virrata Tammerkoskessa ja blogissa on ollut hiljaista. Osasyynä hiljaisuuteen on ollut ajankäyttö muilla foorumeilla. Käytännössä tämä foorumi on Tampereen sähköajoneuvokeskus, jossa ratkeaa syntyykö Tampereelle -tai ehkä koko Suomeen, sähköajoneuvoklusteria. Kiire on kova saada toiminta käyntiin, mutta kuten TEKES:n tilaama selvitys on osoittanut: toiminta on hajallaan. Prosessi siis ottaa oman aikansa, samalla kun ollaan kansallisesti jo pari askelta muuta maailmaa jäljessä.

Tässä ristipaineessa toimijat tekevät sen minkä kykenevät; isoihin ja niihin ratkaiseviin peleihin ei aikaa käytetä. Pitää vain toivoa, että aihepiirin harvat lobbaajat jatkavat vierailujaan Arkadianmäellä. Vastapainoa tarvitaan, sillä nämä avaukset on helppo saada hiekoitetuksi keskittymällä vääriin asioihin. Esimerkiksi E10 on kaunis ajatus, mutta onko lopulta hyvä siirtyä tankkaamaan 98-oktaanista? Siitä on kai koitettu päästä eroon jo hyvän aikaa?

eCorollan tulevaisuus on siirtynyt yhteisön käsistä kaupallisille toimijoille, josta eCorolla 2.0 on ensimmäinen esimerkki. eCorolla on vedenjakajalla, jossa tarvitaan lisää muunnospajojen välistä kilpailua: kuka pystyy tekemään sen halvimmalla. Juuri nyt  sopivaa kilpailupainetta ei ole. Elonmerkkejä siis kuitenkin on, nyt vain kipinää tulisi puhaltaa jotta liekki voi leimahtaa.

eCorolla kuitenkin putoaa oman listani piikkipaikalta, koska 2.0-versiossa lisäakut ovat eliminoineet takaistuimet.

2 vastausta to “Toyota eCorolla 2: sähköautojen konversioliiketoiminta osoittaa elonmerkkejä”

  1. Kysyjä said

    Pelkällä konetilassa olevalla akustolla ei sitten päässytkään niin pitkälle kuin vielä eCorolla 1:n tapauksessa ajateltiin, 150km per lataus. eCorolla2 ei sovi omaan käyttöön, eCorolla1:ssä innostuin juuri siitä että saisi perheauton eli 4-5 paikkaa. 2 paikkaa ei käy.

  2. Kysyjä said

    Jos 2 paikkaa on OK, niin olisin ostanut halvalla Elcatin ajat sitten.:/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: